یکشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۶:۰۰
۰ نفر

معاون میراث فرهنگی کشور به‌منظور حفظ مقام والای شهدا و حریم مجموعه‌های تاریخی و جهانی تأکید کرد: ساخت یادمان برای آرامگاه شهدایی که در حریم مجموعه‌ جهانی پاسارگاد دفن شده‌اند نیازمند هماهنگی با سازمان میراث فرهنگی است.

یادمان شهدا

محمدحسن طالبيان، معاون ميراث فرهنگي كشور افزود: با توجه به اهميت و رعايت حريم منظري مجموعه‌هاي تاريخي و جهاني و همچنين حفظ قداست مكان تدفين شهدا لازم است كه ساخت هرگونه يادمان براي مكان تدفين شهدا با هماهنگي سازمان ميراث فرهنگي كشور و براساس ضوابط و معيارهاي قانوني صورت بگيرد.

وي تأكيد كرد: شهدا ميراث ‌فرهنگي اين انقلاب هستند؛ به همين دليل بسيار اهميت دارد كه محل تدفين آنها و المان‌هايي كه گذاشته مي‌شود مورد تأييد ميراث فرهنگي باشد.

معاون ميراث فرهنگي كشور افزود: در حال حاضر سازمان ميراث فرهنگي آماده همكاري براي طراحي يادمان شهداي دفن شده در حريم درجه 2پاسارگاد است تا بدين‌ترتيب هم ‌شأن مكان تدفين شهدا حفظ شود و هم طراحي يادمان براساس ضوابط منظري و رعايت مقررات ميراث فرهنگي صورت بگيرد. به گفته طالبيان، لازم است حريم مقدس شهدا حفظ شود؛ بنابراين هر اقدامي بايد با حساسيت رعايت مناسبات و ‌شأن شهدا صورت بگيرد.

طالبيان با تأكيد بر اينكه سازمان ميراث فرهنگي كنترل و نظارت جدي بر آثار موجود در فهرست ميراث ناملموس را دارد، گفت: از آنجايي كه مكان برخي از شهدا در فهرست آثار ميراث ناملموس كشور به ثبت رسيده است، اگر تدفين ديگر شهدا به‌درستي مكانيابي شود، آنها نيز در فهرست ميراث ملي و معنوي قرار مي‌گيرند. وي افزود: در سايت‌ها و مجموعه‌هاي تاريخي لازم است كه پيش از تدفين شهدا با سازمان ميراث فرهنگي هماهنگي‌هاي لازم صورت بگيرد و در اين زمينه نيز سازمان ميراث فرهنگي همكاري‌هاي لازم را با ستاد كل نيروهاي مسلح انجام مي‌دهد.

گفتني است؛ پيكر پاك 2شهيد گمنام پس از رايزني كارشناسان و مسئولان ميراث فرهنگي كشور با مسئولان شهري پاسارگاد پنجشنبه گذشته، در ورودي روستاي مادر سليمان و در حريم درجه 2 پاسارگاد به‌ خاك سپرده شد. پيش‌تر قرار بود پيكر شهداي گمنام در عرصه و محوطه پاسارگاد دفن شود كه با رايزني‌هاي انجام شده با مديران شهري پاسارگاد در مورد احتمال خروج اين اثر از فهرست آثار يونسكو با تعامل چندجانبه پيكر شهدا به حريم درجه 2محوطه جهاني پاسارگاد منتقل شد. اكنون محمدحسن طالبيان، معاون ميراث فرهنگي كشور تأكيد كرده است كه ساخت يادمان به‌منظور رعايت حريم منظري پاسارگاد و رعايت مقام والاي شهدا، مستلزم ارائه طرح از سوي سازمان ميراث فرهنگي است و با طرح ارائه شده از سوي اين سازمان بايد يادماني در خور ‌شأن و مقام والاي اين شهيدان همخوان با محوطه ميراث جهاني ساخته شود.

کد خبر 363980

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha