همشهری آنلاین: در حالیکه فوتبال ایران و به خصوص فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کنند خبر آمده که فیفا پول‌های بلوکه شده فوتبال را آزاد کرده است.

به گزارش سایت نود، آزاد شدن بخشی از پول‌های فدراسیون فوتبال ایران در فیفا خبری بود که یکی دو هفته پیش توسط مهدی تاج رسانه‌ای شد. اینکه فدراسیون فوتبال به دو باشگاه استقلال و پرسپولیس هر کدام ۵۰۰ هزار فرانک داده بود اما حالا خبر جدیدی رسیده است.

فوتبال ایران در چند سال گذشته و به خصوص در دوران ریاست علی کفاشیان (۱۳۸۶ تا ۱۳۹۴) به شدت با مشکلات تحریم بانکی مواجه بود و پولهای فدراسیون فوتبال ایران در فیفا آزاد نمی شد. آبان ۹۲ زمانی که سپ بلاتر رئیس وقت فیفا به تهران آمد، قولهایی به فدراسیون فوتبال داد اما این قولها عملی نشد. حدود دو و نیم میلیون دلار پول فوتبال ایران در فیفا مانده بود و فدراسیون فوتبال هیچ راهی برای آزاد شدنش پیدا نمی کرد.همان زمان علی کفاشیان به سپ بلاتر پیشنهاد داده بود که پولها را به حساب شخصی در امارات بریزند. کاری که ای اف سی کرد و بعدها مصداق پولشویی و جنجال شد اما فیفا گفت فقط به حساب فدراسیون فوتبال این پول را واریز می کند.

  • یک میلیون فرانک چطور واریز شد؟

با پرداخت یک میلیون فرانک سوئیس به حساب فدراسیون فوتبال و بعد دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، حالا حدود یک میلیون و چهارصد هزار دلار بلوکه از این پول باقی مانده که قرار است، در چند قسط آزاد شود. فیفا با تقاضای فدراسیون فوتبال برای پرداخت پولها به حساب یک بانک ایرانی در برن سوئیس موافقت کرده است. این حساب که متعلق به بانک ملت است، در برن سوئیس باز شده است.

اما سوال اینجاست که پس از پرداخت پول توسط فیفا به این حساب، چه اتفاقی می افتد؟ داستان از این قرار است که بانک ملت پول را به حساب سفارت ایران در سوئیس واریز می کند و بعد در گردش مالی سوم، سفارت ایران پول را به حساب وزارت امورخارجه واریز خواهد کرد و پس از آن در گردش مالی چهارم وزارت امورخارجه پول را به حساب فدراسیون فوتبال ایران واریز می کند.

این اتفاق در حالی اتفاق می افتد که در تقریبا ۱۰ سال اخیر، پولهای بلوکه شدن ایران در فیفا به یک چالش بزرگ برای فدراسیون فوتبال تبدیل شده بود و حالا مهدی تاج وعده داده که یک میلیون و چهارصد هزار دلار باقیمانده هم طی ماههای آینده به حساب فدراسیون فوتبال واریز شود. البته این پول شامل پول داوران ایرانی، ناظران ایرانی، تیم های ملی، جوایز حضور در تورنمنت های زیر نظر فیفا، پاداش حضور در جامهای جهانی و سهم بازیکنان و همچنین پروژه های فیفا در ایران مثل پروژه زیرساختی گل و دیگر پروژه های عمرانی در کمپ تیم های ملی است. البته نقش اینفانتنو هم در این ماجرا پررنگ است.

چرا که او هم می توانست مثل سپ بلاتر اجازه واریز به هیچ حسابی غیر از حساب فدراسیون فوتبال ایران را ندهد اما با مساعدت و کمک رئیس جدید و سوییسی فیفا که با شعارمبارزه با فساد شبکه یافته فوتبال رئیس فیفا شده است، فوتبال ایران پولی که حقش بود را از فیفا می گیرد تا مدیرانش مثل سنوات قبل به فکر دور زدن تحریم نیفتند.

کد خبر 363683

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha