سازمان کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) اعلام کرد: رتبه ایران از نظر شاخص تجارت و توسعه در سال 2006 نسبت به سال 2005 در سطح جهان 9 پله ارتقا یافت و ایران در میان 123 کشور در جایگاه 93 قرار گرفت.

شاخص توسعه و تجارت بر اساس ویژگی‌هایی همچون سیاست‌های تجاری یک کشور، سرمایه انسانی، زیرساخت‌ها، ثبات کلان اقتصادی، آزادی تجاری و دسترسی به بازارهای خارجی تعیین می‌شود.

این شاخص ارقامی از یک تا هزار را در بر می‌گیرد که هر چه این رقم بیشتر باشد دلالت بر توسعه یافتگی بیشتر و حجم بیشتر روابط تجاری یک کشور دارد.

بر اساس جدیدترین گزارش آنکتاد، ایران نمره‌423 در شاخص تجارت و توسعه را به دست آورده است و در میان 123 کشور جایگاه 93 از نظر میزان توسعه یافتگی و حجم مبادلات تجاری با خارج را به خود اختصاص داده است.

ایران در این گزارش با 37 نمره افزایش در شاخص تجارت و توسعه نسبت به سال قبل مواجه شده و ارتقای 9 پله‌ای را در سطح جهان تجربه کرده است.

در گزارش سال 2005 آنکتاد، نمره ایران در شاخص تجارت و توسعه 386 و رتبه ایران 102 اعلام شده بود.

در گزارش آنکتاد، آمریکا با کسب نمره 743 جایگاه نخست جهان را به خود اختصاص داده است و پس از آن به ترتیب کشورهای آلمان، دانمارک، انگلیس، سنگاپور، ژاپن، سوئد، فرانسه، نروژ و کانادا رتبه‌های دوم تا دهم را به خود اختصاص داده‌اند.

کد خبر 36358

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد‌ جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز