همشهری آنلاین: نسخه‌های جدید نخستین کامپیوتر همه‌کاره دنیا که به نام یک ایرانی در سازمان ثبت اختراعات جهانی ثبت شده، به‌زودی وارد بازار می‌شود.

این کامپیوتر که به همراه خود پرینتر، اسکنر، وب‌کم،فکس و کپی را دارد و قابلیت اتصال به تلویزیون را دارد، به طور کامل توسط ایرانی‌ها طراحی شده است و ساخت بخش‌های سخت‌افزاری آن با کمک شرکت‌های اروپایی و تایوانی انجام شده است.

همایون فرزانه، مدیر بازرگانی شرکت گسترش رایانه فردا، می‌گوید: «حسن این کامپیوتر به کاربری آسان آن است. این کامپیوتر به گونه‌ای طراحی شده که افراد ناآشنا با کامپیوتر که برای اولین بار با آن مواجه می‌شوند بتوانند ظرف یک ساعت وارد دنیای دیجیتال شوند و حتی ای‌میل ارسال کنند.»

بسیاری از روش‌های ارسال اطلاعات در کامپیوترها در این کامپیوتر که کلونایزر نام گرفته ساده شده است. مثلا در مرحله ارسال ای‌میل برای افرادی که به تایپ کردن علاقه‌ای ندارند گزینه‌ای در نظر گرفته شده که با نوشتن متن مورد نظرشان روی کاغذ، اسکن آن و کلیک کردن روی یک دکمه می‌توانند ای‌میل بفرستند.

فرزانه می‌گوید: «برای ای‌میل کردن عکس حداقل سه مرحله باید انجام داد. در کلونایزر تعداد این مراحل تنها یکی است. کم حجم بودن یکی دیگر از حسن‌های این کامپیوتر است. کوچکترین مادربرد دنیا با طراحی ایرانی‌ها و ساخت شرکتی تایوانی روی این کامپیوتر نصب شده است. این کامپیوتر کیس ندارد.»

در این کامپیوتر که تمامی نرم‌افزارهای آن در ایران نوشته شده است، می‌توان صفحات را روی زبان کاربر و زبان انگلیسی تنظیم کرد. فارسی، پرتغالی، عربی، تایلندی، روسی و فرانسوی زبان‌های کاربری است که تاکنون برای آن طراحی شده است.

فرزانه می‌گوید: «کلونایزر نخستین کامپیوتر همه‌کاره دنیاست که در سال 2002 اختراع آن به نام مهندس مهدی کاشانی، مدیر عامل شرکت گسترش رایانه فردا ثبت شد. نمونه دیگر این کامپیوتر را شرکت hpدر سال 2003 میلادی در نمایشگاه کامپیوتر لاس‌وگاس آمریکا ارائه داد که برنده جایزه اول نمایشگاه هم شد.»

سیستم عامل این کامپیوتر ویندوز xp است که نرم‌افزار ویژه کلونایزر به آن اضافه شده است تا مراحل کار با کامپیوتر را تا حدامکان ساده کند.

در این کامپیوتر می‌توان صفحات وب را به طور کامل به فارسی ترجمه کرد و در عین حال چیدمان صفحه را ثابت نگه داشت.

نسخه‌ آلفای این کامپیوتر از سال 2003 میلادی با مانیتورهای 15 اینچ وارد بازار شد. نسخه‌های جدید آن با مانیتورهایی در اندازه‌های 17، 19 و 32 اینچ وارد بازار خواهند شد.

قیمت مدل آلفا یک میلیون و 195 هزار تومان است که به گفته فرزانه قیمت مدل‌های جدیدتر با بالا رفتن تولید، کاهش می‌یابد. این کامپیوترها در شرکت گسترش رایانه فردا و با مشارکت بخش دولتی تولید می‌شوند.

کد خبر 36352

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز