مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: اخترشناسان در سال ۱۹۸۷ ابرنواختری غول‌پیکر را در کهکشانی رصد کردند که با قدرت بیش از ۱۰۰ میلون خورشید درحال درخشیدن بود و اکنون به مناسبت ۳۰ سالگی این کشف ناسا تصاویر جدیدی از این پدیده را منتشر ساخته‌است.

براساس گزارش ميل‌آنلاين، ناسا مي‌گويد اين پديده يكي از درخشان‌ترين انفجارهاي ستاره‌اي طي 400 سال گذشته بوده‌است. مجموعه تصاوير جديدي كه ناسا به تازگي از ابرنواختر 1987A منتشر ساخته‌است شامل عكس‌ها،‌ويديوهاي تايم‌لپس و مدل‌هاي سه‌بعدي است.

از 30 سال پيش تا به امروز اين ابرنواختر توسط تلسكوپ‌هاي متفاوتي از قبيل تلسكوپ فضايي هابل، چاندرا و تلسكوپ بزرگ آتاكاما رصد شده‌است.

ابرنواختر

اين ابرنواختر در نزديكي ابر بزرگ ماژلاني واقع شده‌است و نزديك‌ترين ابرنواختري است كه طي صد سال گذشته رصد شده‌است. با استفاده از داده‌هاي جمع‌آوري شده توسط اين تلسكوپ‌ها اخترشناسان دريافته‌اند اين ابرنواختر از مرحله بسيار مهمي گذشته‌است، امواج كوبشي در دوران پيش ابرنواختري اين ستاره از ميان حلقه متراكم گازي آن عبور كرده‌اند. اين رويداد در زمان برخورد جربان سريع باد يك ستاره‌ با باد كم سرعت ناشي از يك كوتوله سرخ رخ مي‌دهد.

چنين ابرنواختراني مي‌توانند زمينه‌ساز تولد ستاره‌ها و سياره‌هاي جديد باشند. تصاوير هابل نشان مي‌دهند حلقه درخشان گازي كه ابرنواختر را احاطه كرده‌است و در نور مرئي مي‌درخشد، شعاعي برابر يك سال نوري دارد. اين حلقه درحدود 200 هزار سال پيش از انفج-ار ستاره وجود داشته‌است و اكنون هابل نشان مي‌دهد ساختار درون حلقه نيم سال نوري بزرگتر شده‌است و دو حباب از ذرات در مركز ابرنوختر قرار گرفته‌اند. چاندرا نيز به تازگي كشف كرده كه شدت پرتو ايكس ساطع شده از اين ابرنواختر افزايش يافته‌است.

کد خبر 363412

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha