همشهری آنلاین: معاون پارلمانی رئیس‌جمهور گفت: آقای روحانی اخیرا به این جمع‌بندی رسیدند که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ حضور یابند.

حسینعلی امیری

به گزارش تسنیم، حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور در حاشیه جلسه علنی یکشنبه-8 دي- مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران پارلمانی، ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام دهه فاطمیه، گفت: در ابتدای اینکه آقای رئیس جمهور بنده را به عنوان معاون امور مجلس منصوب کردند، اعتقاد داشتند باید روابط بین قوه مجریه و قوه مقننه ارتقاء یابد.

وی ادامه داد: به دنبال ایجاد یک انسجام و هماهنگی بین بخش‌های مختلف اجرایی در ارتباط با مجلس، مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان که در بحث تقنین فعالیت می‌کنند، هستیم.

معاون پارلمانی رئیس جمهور تصریح کرد: رئیس جمهور همواره توصیه‌های لازم درباره ابزار و لوازم حقوقی لازم برای ایجاد انسجام و شنیدن یک صدا از دولت و جلوگیری از بخشی‌نگری بخش‌های اجرایی وزارتخانه‌ها را یادآوری می‌کند و آنچه که مدنظر وی است، این است که انسجام و همکاری خوبی بین دولت و مجلس ایجاد شود.

امیری با بیان اینکه به فرموده امام خمینی (ره) مجلس در راس امور است، گفت: تجربه ثابت کرده هر کجا دولت و مجلس همدل و همراه بودند کار کشور خوب پیش رفته و نتیجه‌اش عاید مردم شده و هر کجا ناهماهنگی بوده متضرر اصلی مردم بودند.

وی با تاکید بر اینکه برای دولت بسیار مهم است که درک مشترکی از دولت و مجلس در کشور شکل گیرد، افزود: در تلاش هستیم همراهی، همدلی و انسجام در گفتار و کردار در عمل تحقق پیدا کند که معاونت پارلمانی رئیس جمهور تاکنون در این مورد توفیقات خوبی داشته است.

معاون پارلمانی رئیس جمهور ضمن تشکر از رئیس مجلس برای اداره حکیمانه مجلس و نمایندگان پارلمان اظهار داشت: معاونت پارلمانی رئیس جمهور در حال رایزنی برای یافتن درک مشترکی در مورد توقعات و پیگیری اساسی مشکلات کشور هستند.

امیری با اعلام اینکه روابط بین دولت و مجلس روابط خوبی است، گفت: به این موجود قانع نیستیم و به دنبال یک وضعیت مطلوب‌تر هستیم.

وی گفت: برای حل مشکلات مردم از این پس وزرای دولت به صورت هفتگی در مجلس حضور پیدا می‌کنند و در کنار این حضور با اصحاب رسانه نیز نشست‌های مطبوعاتی خواهند داشت.

معاون پارلمانی رئیس جمهور با اشاره به برگزاری جلسه استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و مطرح شدن استیضاح فخرالدین دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: دولت معتقد است تذکر و استیضاح حق نمایندگان است و آن را به رسمیت می‌شناسد.

امیری اظهار داشت: رئیس جمهور همواره تاکید داشته که دولتش دولت پاسخگوست و باید وزرا همواره پاسخگو باشند.

وی با بیان اینکه مطرح شدن استیضاح وزیر راه و شهرسازی از بعد نظارتی مجلس انجام شد، گفت: استیضاح آخوندی از تصادف قطار در سمنان آغاز شد و انصافا کمیسیون عمران مجلس و در یک بستر کارشناسی استضاح آخوندی را مطرح و بررسی کرد.

معاون پارلمانی رئیس جمهور با تاکید بر اینکه در استیضاح وزیر راه و شهرسازی نگاه سیاسی نبود، ادامه داد: پس از مطرح شدن بحث استیضاح آخوندی تیم‌های کارشناسی تشکیل شد و وزیر نیز در صحن علنی مجلس حضور پیدا کرد و توضیحات خود را ارائه کرد و خوشبختانه اعتماد پارلمان به وزیر استمرار پیدا کرد.

امیری با اعلام اینکه استیضاح همواره تهدید نیست، گفت: ممکن است مطرح شدن استیضاح یک وزیر فرصت هم باشد و عباس آخوندی بحث استیضاح را به فرصت تبدیل کرد و از برنامه‌های وزارتخانه خود دفاع کرد.

وی با اشاره به مطرح شدن استیضاح فخرالدین دانش آشتیانی در مجلس شورای اسلامی گفت: وی تنها 3 ماه و اندی است که به عنوان وزیر انتخاب شده است و نمی‌توان در این 3 ماه عملکرد وی را ارزیابی کرد.

معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: مطمئنا معاون امور مجلس وزارت آموزش و پرورش در جلساتی که با طراحان استیضاح خواهد داشت، آنها را قانع کرده و مشکلات را حل می‌کند.

امیری عنوان کرد: در بحث استیضاح وزیر آموزش و پرورش یک‌سری مسائل محلی و منطقه‌ای وجود دارد که باید آنها بررسی شود و در بحث استیضاح به دنبال قانع کردن نمایندگان هستیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره استفاده از بیت‌المال در بحث انتخابات و مطرح شدن این موضوع که پخش شدن کنسروها در شهرستانها‌ در جهت کارهای انتخاباتی بوده است، گفت: رئیس جمهور همواره تاکید کردند نباید از امکانات بیت‌المال له یا علیه فردی در انتخابات استفاده شود و وزرا هم ملزم به تبعیت از این دستور رئیس جمهور هستند.

معاون پارلمانی رئیس جمهور با بیان اینکه سهامداران بیت‌المال انسانهای زحمتکش و کم‌دست از مناطق دور افتاده کشور هستند، اظهار داشت: حساسیت درباره هزینه‌کرد بیت‌المال در کارهای انتخاباتی و در نظام اسلامی بسیار زیاد است.

امیری با تاکید بر اینکه پخش کنسروها پس از مراسم اربعین بوده است، گفت: موضوع با حساسیت پیگیری شد و برای ما در هیچ کجا محرز نشد پخش این کنسروها مربوط به بحث انتخابات بوده است.

وی ادامه داد: حتی آن زمانی که کنسروها در میان مردم پخش شد, آقای روحانی تصمیم نگرفته بود در صحنه انتخابات حضور پیدا کند و اخیرا به این جمع‌بندی رسیدند که در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 حضور یابند.

معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: در کشور دستگاههای حمایتی زیادی داریم که در مقاطع مختلف مساعدت‌هایی دارند که پخش کنسروها از طریق آنها انجام شده است.

امیری در پاسخ به سوالی درباره تذکر آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان درباره ورود برخی افراد به بحث انتخابات به صورت زودتر از موعد، گفت: دولت به تذکر آیت‌الله جنتی احترام می‌گذارد و ایشان این یادآوری را از سر دلسوزی و مصالح نظام فرمودند و دولت آمادگی دارد در هر کجا شبهه‌ای ایجاد شود توضیحات لازم را به صورت نشست یا مکتوب به ایشان ارائه کند.

وی تصریح کرد: آنچه برای دولت مهم است برگزاری انتخابات قانونمند در جهت اعتماد مردم است زیرا اعتماد مردم مهمترین سرمایه‌ای است که در نظام جمهوری اسلامی باید آثار آن را حفظ کنیم.

معاون پارلمانی رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره تامین امنیت اجتماعات در بحث انتخابات سال آینده گفت: دولت از تمام اجتماعات قانونی حمایت می‌کند البته در اجتماعات و میتینگ‌های انتخابات‌های گذشته احزاب، تشکل و شخصیت‌ها رعایت قانون را داشتند و شاهد بی‌قانونی نبودیم.

امیری در بحث هماهنگی‌ها برای برگزاری انتخابات شوراهای شهر و روستا و ریاست جمهوری بین دولت و شورای نگهبان و مجلس گفت: در بحث انتخابات ریاست جمهوری با شورای نگهبان و در بحث انتخابات شوراها با مجلس هماهنگی‌های لازم انجام شده و امیدواریم مشکلی در برگزاری انتخابات ایجاد نشود.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه لایحه جامع انتخابات چه زمانی به مجلس ارائه می‌شود، یادآور شد: در انتخابات گذشته مشخص شد که قانون انتخابات معیوب است که نشان داد نیازمند به قانون جامع انتخابات هستیم که ایراد و اشکالات فعلی را نداشته باشد و به روز تر باشد.

معاون پارلمانی رئیس جمهور تصریح کرد: پس از انتخابات مجلس پیش‌نویس لایحه جامع انتخابات آماده شد و در حال ارائه به مجلس بودیم که سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری ابلاغ شد که بار دیگر آن را در وزارت کشور با هماهنگی چند دستگاه اجرایی بررسی کرده و به دولت ارائه کردیم.

امیری ادامه داد: پس از ارائه شدن لایحه جامع انتخاباتی به دولت اکنون این لایحه در حال بررسی در کمیته سیاسی دفاعی قوه مجریه است که در این لایحه نوآوریها و بحث‌های جدیدی در لایحه دیده شده است و به زودی به مجلس ارائه می‌شود.

کد خبر 363266

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha