یکشنبه ۲۰ آبان ۱۳۸۶ - ۰۹:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: روابط عمومی شهرداری تهران گزارشی درباره قبرهای رایگان بهشت زهرا (س) منتشر کرده‌ است که در ادامه می‌خوانید:

از محوطه صدای لااله الاالله می آید و شیون خانواده ای داغدار. به گمانم جنازه را از غسالخانه بیرون آورده اند و حالا باید بر او نماز میت بگذارند. جنازه سفید پوش است و آدم های بالای سرش سیاه پوش . چه دنیای متفاوتی! نماز که تمام می شود جنازه می رود روی دست ها و صدای لا اله الاالله جمعیت بلند می شود ... می رود قطعه 43 .... می رود قطعه 207 ... می رود قطعه ...

اگر شما هم یک روز برای تهیه گزارشی درباره ماجرای قبور رایگان بهشت زهرا (س) سرو کارتان به این مکان بیفتند ، خواهید دید که در برخی قطعه ها از فرط خلوتی فقط صدای کلاغ ها می آید و خش خش جاروی رفتگرانی که مشغول تمیز کردن محوطه هستند و گاه گاهی نیز صدای شیون خانواده ایی از دور ... 

چند دقیقه ای میان قبرها دور می‌زنم. پیدا کردن قطعه قبور رایگان، جایی که در فرهنگ بهشت زهرا به آن قطعه روز می گویند، کار دشواری نیست.

اینجا به نسبت قطعات داخلی بهشت زهرا خیلی شلوغ تر است. نیمی از فضا کاملا خاکی است و هنوز روی قبوری که متوفیان در آن به خاک سپرده شدند سنگ قبری  گذاشته نشده است. در گوشه گوشه این قطعه صدای شیون خانواده‌های داغدار و مداحی و قرآن خوانی به گوش می‌رسد. معلوم است امواتی که در این قطعه آرمیده اند مدت کوتاهی از وفاتشان می‌گذرد.

این قطعه لحظه‌ای رنگ سکوت و آرامش به خود نمی‌بیند. به هر سو چشم می‌گردانی خانواده‌هایی را می‌بینی که جنازه‌ای بر دوش و لااله الا الله گویان به سمت یکی از قبرها در حرکتند .

اینجا هر چه به چشم می‌خورد ضجه و شیون خانواده‌های داغداری است که تازه عزیزی را از دست داده اند.

اینجا قطعه قبور رایگان بهشت زهرا(س) است . همان قطعه هایی که همه مردم حق دارند در صورت فوت ، یک قبر در آن ها برای خود داشته باشند بدون اینکه مجبور باشند از اسکناس های سبز کمک بگیرند! قبور رایگان با خدمات نیم بها .

زنی کنار یکی از قبرها نشسته و آرام قرآن می خواند از او می پرسم چقدر برای خرید این قبر پول داده ای و او انگار سوال عجیبی پرسیده باشم، می‌گوید: من زیاد در جریان نیستم برادرم مسئول رسیدگی و رتق و فتق امور بوده اما همین قدر می دانم که پولی پرداخت نکردیم فقط 40 هزار تومان هزینه شستشو و کفن و دفن بود و بابت خود قبر پولی ندادیم .

روزانه 50 درصد خانواده های متوفیان متقاضی قبور رایگان هستند

روزانه 130 تا 150 جنازه از نقاط مختلف شهر تهران برای انجام مراسم تدفین به بهشت زهرا (س) فرستاده می شود که بنا به گفته مسئولین این سازمان در این میان روزانه 50 درصد از خانواده های متوفیان خواستار دریافت قبور رایگان هستند.

محمود رضاییان مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) با تاکید بر اینکه قیمت قبور و خدمات ارائه شده در سال جاری هیچ افزایشی نسبت به سالهای گذشته نداشته است ، می گوید : در حال حاضر قبور رایگان برای متوفیانی که بستگان آنان استطاعت مالی لازم را ندارند در بهشت زهرا (س) در نظر گرفته شده که مردم می توانند در صورت نیاز و ناتوانی در خرید قبور خصوصی از این قبور برای دفن متوفی خود استفاده کنند.

وی با بیان اینکه علاوه بر رایگان بودن قبور تا 50 درصد ، در سایرهزینه های کفن و دفن نیز به این خانواده ها تخفیف داده می شود، می افزاید :  قبور رایگان شامل قطعات یک طبقه رایگان است که از متقاضیان بابت واگذاری آن هیچ هزینه ای دریافت نمی شود و فقط هزینه خدمات شستشو و کفن و دفن است که حدود 80 هزار  تومان است که این مبلغ نیز با تخفیف 50 درصدی تقریبا هزینه بسیار ناچیزی باقی می ماند که البته همین مبلغ نیز می تواند صرفا با اعلام خانواده متوفی و با نظر مسئول حاضر در بخش پذیرش مبنی بر عدم استطاعت مالی ، پرداخت نشود .  

رضاییان با تاکید بر اینکه انتخاب نوع قبور بر عهده خود مراجعان بوده و در انتخاب آزاد هستند، می‌گوید: قطعه قبور رایگان و قبور خصوصی در مجاورت یکدیگر قرار داشته و هیچ مزیت خاصی نسبت به یکدیگر ندارند و از نظر دسترسی به فضای سبز و سایر امکانات رفاهی مانند قبور خصوصی هستند.

به گفته مسئولین بهشت زهرا (س) البته قبور رایگان صرفا به خانواده های مستمند و بی بضاعت واگذار نمی شود بلکه هستند خانواده های متمولی که ترجیح می دهند متوفی خود را در همین قطعات رایگان به خاک بسپارند ."

سالانه 14 هزار قبر رایگان به خانواده های نیازمند واگذار می شود

درحالیکه روزانه 40 تا 50 درصد خانواده متوفیان تقاضای استفاده از قبور رایگان را دارند مسئولین سازمان بهشت زهرا از واگذاری سالانه بیش از 14 هزار قبر رایگان به خانواده های نیازمند و بی بضاعت خبرمی دهند و این درحالی است که به گفته مدیرعامل این سازمان واگذاری این قبور و تقریبا رایگان درآمدن هزینه  کفن و دفن برای خانواده متوفیانی که در این قبرها به خاک سپرده می شوند در شرایطی است که هزینه کفن و دفن و ارائه خدمات در این قبور برای سازمان بهشت زهرا بالای 200 هزار تومان هزینه در بر دارد .

البته قبور رایگان بهشت زهرا فقط مختص قبور یک طبقه در قطعات روز نیست بلکه در بخشی از این قطعات ، قبور دو طبقه نیز وجود دارد که قیمت آن 120 هزار تومان است به همراه 80 هزار تومان خدمات شستشو و کفن و دفن که روی هم بالای 200 هزار تومان برای خانواده های متقاضی هزینه می برد .

یک میلیون و 500 هزار متوفی در بهشت زهرا آرمیده اند

تاریخ شکل گیری سازمان بهشت زهرا (س ) و کلنگ رسمی احداث این سازمان در سال 1345به زمین زده شد و اولین بهره برداری رسمی از آن در تاریخ بیست و پنجم تیرماه سال 1349 با دفن فردی به نام محمد تقی خیال در قطعه 1ردیف 1 شماره 1 انجام شد.

نیازهای روز افزون کلان شهر تهران و مشکلات ناشی  از فقدان سازمانی واحد برای خدمات لازم و نظارت دقیق بر رعایت موازین شرعی و بهداشتی کفن و دفن اموات  طرح تأسیس " سازمان گورستانهای پایتخت"  را در سال 1345در پی  داشت که پس از انقلاب اسلامی در سال 1369و بر طبق اساسنامه جدید سازمان نام آن رسما به " سازمان بهشت زهرا(س )" تغییر پیدا کرد و مورد تصویب قرار گرفت .

هم اکنون بیش از 40 سال از تاسیس بهشت زهرا می گذرد و امروز بیش از یک میلیون و 500 هزار متوفی در این گورستان آرمیده اند .

یک آمبولانس بنز از در ورودی داخل می شود و پشت سرش چند ماشین وارد می شوند . احتمالا همراهان متوفی هستند که حالا بعد از مرگ سوار بنز شده است .

جنازه میان شیون و زاری خانواده متوفی وارد غسالخانه می شود و اندکی نمی گذرد که کفن پوش از غسالخانه بیرون می آید . میان لا اله الا الله جمعیت روانه یکی از قبرهای خالی می شود و بلافاصله روی تابلوی الکترونیکی سالن پذیرش نام متوفی نمایش داده می‌شود.

وقتی داخل قبرهای خالی را نگاه می کنی . با خود فکر می کنی واقعا چه فرقی میان قبرهای قطعه 405 و یا قطعه 80 است . وقتی نفس آدم صفر می‌شود دیگر چه فرقی می‌کند که قیمت قبر آدم صفر داشته باشد یا نداشته باشد!

کد خبر 36315

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز