مجموع نظرات: ۰
شنبه ۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۰
۰ نفر

اعضای یک فرد مرگ‌مغزی‌شده می‌تواند جان ۱ تا ۸ نفر را از مرگ نجات دهد و همچنین می‌تواند با اهدای بافت، ۱ تا ۵۳ نفر را از معلولیت نجات دهد. این در حالی‌است که به گفته مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایران، متأسفانه هر روز نزدیک به ۱۰‌نفر در صف انتظار پیوند عضو، فوت می‌کنند.

كتايون نجفي‌زاده كه پيش از اين در وزارت بهداشت مسئوليت اداره پيوند عضو را بر عهده داشت، در اين باره گفت: در كشور ما در سال نزديك به ۵ تا ۸ هزار مرگ مغزي اتفاق مي‌افتد كه اهداي عضو ۵۰ درصد آنها امكان‌پذير است؛ به‌صورت ميانگين هر سال اعضاي حدود ۳‌هزار نفر از كساني كه به‌علت مرگ مغزي فوت كرده‌اند، مي‌تواند اهدا شود، ولي سال گذشته حدود يك‌چهارم از اين تعداد، اعضاي خود را اهدا كردند كه نزديك به ۸۰۰ نفر مي‌شود. مديرعامل انجمن پيوند اعضای‌ايران در مورد تعداد عضوهایی که می‌توانست افراد نیازمند را از مرگ نجات دهد نيز گفت: در بین این افرادی که دچار مرگ مغزی شده‌اند، اعضای ۲۲۰۰ نفر اهدا نشده است بنابراین تعداد ۶۶۰۰ عضوی که می‌توانست جان بسیاری از هموطنان را نجات دهد به زیر خاک رفته است.

وی افزود: از آن طرف متاسفانه هر روز نزدیک به ۱۰‌نفر به دلیل نرسیدن عضو پیوندی در صف انتظار فوت می‌کنند. اگر نصف افرادی که بر اثر مرگ مغزی جان خود را از دست دادند و اعضایشان اهدا نشدند، اعضای بدنشان اهدا می‌شد کسی جان خود را به دلیل نبود عضو پیوندی از دست نمی‌داد.

طبق آماری كه رئيس سابق اداره پيوند اعضای وزارت بهداشت در اختيار خبرگزاری ايلنا قرار داده است، ايران در رتبه دوازدهم پيوند اعضای‌جهان قرار دارد. طبق آمار مربوط به سال ۲۰۱۵، ايران درخصوص اهداي كليه از طريق فرد مرگ مغزي شده در رده ۳۲ و در مورد اهداي كليه از فرد زنده در رده ۱۲ جهان قرار دارد. این در حالی است که در کشورهایی مانند آمریکا پیوند کلیه از دهنده غیرفامیل و به ازای دريافت پول ممنوع است.

نجفی‌زاده با بيان اينكه باید رتبه ایران در پیوند از فرد زنده بهتر از کشورهایی همچون آمریكا باشد در حالی که بدتر است، گفت: رسانه‌ها تاکنون توانسته‌اند با تبلیغاتی که انجام دادند اطلاع‌رسانی مناسبی در خصوص اهدای عضو انجام دهند، ولی هنوز جای کار دارد.

  • برای اهدای عضو چه كنيم؟

همه می‌توانند در امر اهدای عضو پیشقدم شوند و محدودیت سنی منظور نشده است. تنها عاملی که می‌تواند مانع اهدای عضو شود شرایط بالینی فرد اهداکننده است که در زمان فوت وی، توسط پزشک متخصص تشخیص داده خواهد شد.براساس این گزارش، داوطلبان می‌توانند جهت ثبت نام و دریافت کارت اهدای عضو به پایگاه اینترنتی www. ehda. ir مراجعه کنند.

کد خبر 363076

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha