شنبه ۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۵:۴۳
۰ نفر

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل ها با بیان اینکه ۴۵۰شهر و ۸هزار و ۶۵۰ روستا و آبادی ایران در معرض تهدید سیل هستند، گفت: بیش از ۳هزار و ۵۰۰سیل در ۲۰سال اخیر با متوسط خسارت هر سیل ۴۰۰میلیارد ریال به وقوع پیوسته است.

سیل

به گزارش ايسنا، دكتر پرويز گرشاسبي در شوراي اداري منابع طبيعي و آبخيزداري استان گيلان، با تأكيد بر لزوم مديريت جامع حوزه آبخيز، اظهار كرد: مديريت جامع حوزه آبخيز به فرايند شناخت، برنامه‌ريزي، سياستگذاري و تنظيم يك مجموعه اقدامات در ارتباط با حفظ و احياي منابع پايه (آب، خاك، هوا و پوشش گياهي) و بهره‌برداري معقول از منابع طبيعي در يك حوزه آبخيز بدون برجاي گذاشتن اثرات زيانبار در محيط اطلاق مي‌شود.

وي توجه به مخاطراتي همچون تغيير اقليم، مديريت آب‌هاي زيرزميني، مديريت آب‌هاي سطحي و مديريت فعاليت‌هاي انساني را هدف مديريت جامع حوزه آبخيز دانست و افزود: رهنمودهاي مقام معظم رهبري درخصوص جامع‌نگري منابع حياتي در ابلاغ سياست‌هاي كلان محيط‌زيست، سياست‌هاي كلي نظام در بخش آب و منابع طبيعي، تأكيد برنامه ششم بر برنامه‌ريزي منطقه‌اي، آمايش و جامع‌نگري با تأكيد بر مشكلات مردم و دستگاه‌ها، سياست‌هاي ابلاغي رئيس سازمان جنگل‌ها درخصوص مديريت جامع حوزه‌هاي آبخيز و عبور از برنامه‌ريزي بخشي و رسيدن به برنامه‌ريزي ديناميك ازجمله الزامات مديريت جامع حوزه‌هاي آبخيز است.

گرشاسبي، حوزه‌هاي آبخيز در قلمروي فرسايش آبي را حدود 125ميليون هكتار و حوزه‌هاي آبخيز بياباني در قلمروي فرسايش بادي را 32ميليون هكتار در كشور دانست و گفت: متوسط فرسايش آبي سالانه معادل 16.7تن در هكتار و خسارت اقتصادي ناشي از فرسايش خاك بيش از 10ميليارد دلار در سال است.

وي با تأكيد بر اينكه سرمايه مالي دولتي براي مديريت جامع كفايت نمي‌كند، خاطرنشان كرد: 300هزار هكتار فعاليت‌هاي آبخيزداري 100درصد مردمي در 6استان انجام گرفته است.

  • ضرورت مشاركت عمومي

دكتر پرويز گرشاسبي با اشاره به ضرورت اجراي طرح‌هاي آبخيزداري به همشهري گفت: با توجه به تنگناهاي مالي و اعتباري كه سازمان جنگل‌ها و مراتع با آن مواجه است، خيرين مي‌توانند نقش مهمي در اين زمينه ايفا كنند. او يادآورشد: خيرات فقط كمك مالي نيست، بلكه كمك‌هاي علمي، كارگري و نظارتي هم در قالب خيرات مي‌تواند تعريف شود.

کد خبر 363066

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha