علی ابراهیمی: مصوبات متناقض، سنگ‌اندازی اتحادیه‌های صنفی، خلأ قانونی و نبود تشکل صنفی قدرتمند، موجب شده تا توسعه کسب و کارهای اینترنتی، به محلی برای رویارویی کسب و کارهای سنتی و نوین تبدیل شود.

شرایط صدور مجوز کسب‌وکارهای اینترنتی مغایر با شیوه مرسوم در دنیاس

با وجود سهم بالاي مشاغل اينترنتي از توليد ناخالص داخلي بسياري از كشورهاي دنيا و ظرفيت‌هاي بالاي توسعه اين فعاليت‌ها در ايران، هنوز هم راه‌اندازي و گسترش اين كسب و كارها با مشكلات و موانع جدي بخش دولتي و مشاغل سنتي مواجه است.
مشكلات بيمه، ماليات و تأمين اجتماعي، پيش شرط‌هاي سختگيرانه صدور مجوز و...، محدوديت‌هاي بانكي در نقل و انتقال ارز، محورعمده برخي انتقادها در نشست اخير فعالان اين عرصه با مسئولان دولتي بود.

  • فشار فيلترينگ و مشكلات توليد محتوا

مدير سايت ارانيكو با انتقاد از اجرايي نشدن مصوبات دولتي اعلام كرد كه فعالان مشاغل اينترنتي در حالي از سال 81تا‌كنون منتظر تدوين شرايط كيف پول الكترونيكي هستند كه اكنون شركت‌هاي خارجي اين خدمات را با نرم‌افزارهايي مانند وي چت ارائه مي‌كنند. عطاء خليقي با انتقاد از نحوه و مشخص نبودن متولي فيلترينگ استارت آپ‌ها، افزود:

متأسفانه دستگاه‌هاي متعدد، سايت‌هاي اينترنتي راطي چند سال و با هزينه بالا راه‌اندازي شده، ابتدا فيلتر كرده و سپس به بررسي موضوع مي‌پردازند. حتي به هنگام افزايش نرخ دلار، بانك مركزي تهديد مي‌كرد كه اگر نرخ واقعي دلار را درج كنيم اين سايت را فيلتر خواهد كرد. ماني قاسمي، مدير ديجياتو نيز با انتقاد از مشكلات موجود در توليد محتوا اعلام كرد كه به‌خاطر بسته بودن فضا و سختي صدور مجوزها بسياري از پروژه‌هايي كه مي‌توانيم اجرا كنيم معطل مانده و بهتر است شرايط براي استفاده مخاطبين جوان از اين توانمندي‌ها فراهم شود.

  • از نگاه جزيره‌اي تا برداشت‌هاي غلط

مدير باميلوبا انتقاد از فضاي نامناسب كسب و كارهاي انيترنتي، گسترش ارائه خدمات توسط برخي استارت آپ‌ها مانند اسنپ و تپسي را در سايه ارتباط با برخي مسئولان دولتي دانست و اعلام كرد كه اكنون نگاه جزيره‌اي دولت به اين كسب‌و‌كارها مشكل ساز شده و هماهنگي لازم بين قوانين مصوب و دولت وجود ندارد. پشوتن پورپزشك افزود: بايد مجوزهاي صادر شده دولتي اجرايي شود اما اين مجوزها در عمل هيچ اعتباري ندارد.

وي افزود: هميشه حمايت‌هاي دولت به پرداخت تسهيلات خلاصه مي‌شود اما فعالان اين صنف با مشكلاتي مانند نرخ بيمه 7/16درصدي به جاي 7درصد مصوب مواجه هستند و همچنين آثار ناشي از عقل‌كل پنداري دستگاه‌هاي دولتي كه دائم در حال مجوز‌سازي‌ بوده و تأثير منفي نحوه مميزي مالياتي در اين مشاغل قابل انكار نيست، حسنعلي باغبانيان، مدير تدبير ايده پردازان ۵۰۴۰ نيز با اشاره به امكان ايجاد بيش از يك ميليون فرصت مستقيم و غيرمستقيم شغلي از طريق كسب و كارهاي اينترنتي اعلام كرد كه براي گسترش كسب و كارمان هيچ توقع مالي از دولت نداشته و تنها اميدواريم كه حمايت معنوي دولت با رفع برخي موانع كسب‌و‌كارهاي اينترنتي را شاهد باشيم.

  • نبود متولي مشخص و شرايط سخت صدور مجوز

مدير اسنپ با اشاره به شرايط سخت فعاليت كسب و كارهاي نوين در زمين فعالان سنتي اعلام كرد كه اكنون همه خود رادر فعاليت كسب و كارهاي سنتي دخيل مي‌دانند، گرچه آيين‌نامه فعاليت اين مشاغل توسط وزارت صنعت تدوين شده اما ايجاد اتحاديه كشوري كسب و كارهاي اينترنتي وجود ندارد.

شهرام شاهكار از قوانين متناقض و نبود هماهنگي بين مراجع تصميم‌گيري و قانونگذار انتقاد كرد و گفت: شركت‌هاي اينترنتي حمل مسافر براي فعاليت خود به ماده 77قانون نظام صنفي استناد مي‌كنند اما تاكسيراني با استناد به قانون مديريت حمل‌ونقل و سوخت سال 86خود را متولي حمل‌ونقل درون شهري و برون شهري مي‌داند و در واقع نبود متولي و پنجره‌ واحد دريافت مجوز كسب و كاراينترنتي دردسر ساز شده است.

محمد ابوالحسني، مدير ديرين‌ديرين نيز با اشاره به شرايط سخت و ناكارآمد دريافت مجوز كسب‌وكار ديجيتال اعلام كرد: در همه دنيا ورود جوانان به كسب و كارهاي اينترنتي از سن 10سالگي آغاز مي‌شود اما در كشورمان پيش شرط‌هايي مانند داشتن 27سال سن، متاهل بودن، داشتن كارت پايان خدمت، حداقل مدرك تحصيلي كارشناسي و... وجود دارد كه مانع ورود جوانان به اين عرصه است.

کد خبر 363053

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha