یکشنبه ۲۰ آبان ۱۳۸۶ - ۱۰:۰۶
۰ نفر

«در هر جامعه‌ای هنر، پیشرو و میداندار باشد،‌ آرامش و امنیت را به دنبال خواهد داشت». این جمله اساسی را سرهنگ علی قوی تن - دبیر اجرایی اولین جشنواره «هنر و امنیت» - گفته.

در این چند سال انیمیشن‌های داش سیا و رفقا یکی از بهترین نمونه‌هایی بود که نشان داد چطور یک اثر خوب می‌تواند اخلاق شهروندی را غیرمستقیم و با جذابیت هنری به مخاطبین گوشزد کند.

اولین جشنواره «هنر و امنیت» در بخش‌های مختلف کاریکاتور، عکس، پوستر و تصویرگری در هفته نیروی انتظامی برگزار شد. این‌طور که امین مؤیدی - دبیر بخش کاریکاتور این مسابقه - گفته، برگزارکننده این مسابقه یعنی نیروی انتظامی، با سعه‌صدری مثال‌زدنی از انتقادهای هنرمندان به عملکرد ناجا استقبال کرده و بر حذف‌نکردن کارهای انتقادی تاکید داشته و در یک اتفاق تقریبا بی نظیر، در کار داوری داوران دخالتی نکرده است.

البته این نکته هم هست که در بخش کاریکاتوردر مقایسه با 2 بخش عکس و پوستر، به نسبت، وجه انتقادی کارها کمتر و همدلی هنرمندان بیشتر بود. آثار این بخش را محمدعلی بنی اسدی، مسعود شجاعی طباطبایی، بهرام عظیمی، امین مؤیدی و علی هاشمی شهرکی داوری کردند.

1124 نفر، کاریکاتورهاشان را به این جشنواره فرستاده بودند که از بینشان 125 اثر از فیلتر داوران رد شد و به نمایشگاه رسید. طبق نتایجی که چند روز پیش اعلام شد، در بخش کاریکاتور، ابوالفضل محترمی، کیارش زندی و رفعت هاشمی سی‌سخت، نفرات اول تا سوم شدند و جمال رحمتی، محمود نظری و محمدعلی خلجی لوح تقدیر و تندیس جشنواره را گرفتند.

 خواب و بیدار


طراح این حشره‌کش بیدار و آن خواب ناز کودکانه، جمال رحمتی است. اگر دوست داشته باشید، این جمله را هم می‌توانید از آن بگیرید که امنیت برای آرامش است. از این اثر تقدیر شد.

دزد و آرزوها 


این چراغ برای دزد ضد آرزوست؛ با چه مصیبتی چراغ را بلند کرده، دست رویش کشیده و بعد....
کیارش زندی - طراح این اثر - نفر دوم جشنواره شد.

زیر سایه بندها 


با اینکه از هیچ موجود انسانی‌ای در این کار خبری نیست اما به شدت حس و حال انسانی دارد. البته اگر از کاریکاتور توقع طنزآمیزبودن یا روایی‌بودن داشته باشیم هم، می‌توان آن را از کاریکاتور دور دانست. رفعت سی سخت - طراح این اثر - نفر سوم جشنواره شد.

ماندن در وضعیت آخر


هم دزد و هم پلیس ول‌کن نیستند؛ انگار برای دزد بالا و پایین فرقی نمی‌کند و برای پلیس هم گرفتن دزد از همه چیز واجب‌تر است. این طرح بزرگمهر حسین‌پور جزو آثار راه یافته به نمایشگاه بود.

خواب‌های نگران 


بین کاریکاتورها این تنها کاری بود که به زندگی ناامن و نگرانی‌های خانواده‌های کسانی که برقرارکنندگان امنیت‌اند، پرداخته بود. ابوالفضل محترمی با این اثر نفر اول جشنواره شد.

 جابه‌جایی حلقه‌ها


یک جابه‌جایی، ایده اصلی این کاریکاتور است. حلقه دستبند، جای حلقه سیرک نشسته و یک جورهایی نقش اصلاحی پیدا کرده. از این کار محمود نظری تقدیر شد.

  چهارچرخ آجری


این کار هم که دیگر توضیح نمی خواهد. این اثر، طراحش رضا مختار جوزانی است و به نمایشگاه راه پیدا کرده.

کد خبر 36298

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز