همشهری آنلاین: رییس دانشکده محیط زیست دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات گفت: بر اساس برنامه ششم توسعه باید ۴ هزارمگاوات برق از منابع تجدیدپذیر در کشور تولید شود.

تولید ۴ هزار مگاوات برق از منابع تجدیدپذیر طی ۵ سال

به گزارش ایرنا، مجید عباسپور روز سه‌شنبه در بیست و دومین همایش ملی- منطقه‌ای انجمن متخصصان محیط زیست ایران و دوازدهمین جشنواره توسعه سبز افزود: تحقق این میزان تولید برق از منابع تجدیدپذیر نیازمند حرکت‌های بسیار اساسی و برنامه‌ریزی دقیق است.

وی اظهار کرد: در طول برنامه چهارم و پنجم فقط موفق به تولید 115 مگاوات برق از منابع تجدیدپذیر شدیم بنابر این دست یافتن به 4 هزار مگاوات در یک برنامه پنج ساله نیازمند تلاش و همدلی بسیار است که باید جدی گرفته شود.

وی به برگزاری بیست و دومین همایش ملی - منطقه‌ای انجمن متخصصان محیط زیست ایران و دوازدهمین جشنواره توسعه سبز اشاره کرد و گفت: در دو روز برگزاری این همایش مباحث محیط زیستی زیادی مطرح می‌شود و مقرر شد خلاصه‌ای از این مباحث که در پنل‌ها ارائه می‌شود به مراجع ذی‌ربط مانند مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، مجمع تشخیص مصلحت نظام و سازمان حفاظت محیط زیست ارسال شود تا در تصمیم‌گیری‌ها از آن‌ها استفاده شود.

عباسپور افزود: رویکرد این همایش تعاملات بین‌المللی و منطقه‌ای در برنامه پنجم توسعه و چشم‌انداز آن در برنامه ششم است.

وی ادامه داد: در این همایش بخش‌هایی مانند "آب و چشم‌انداز آن در برنامه ششم توسعه"، "جایگاه تغییر اقلیم و کیفیت هوا در برنامه‌های توسعه"، "نگرشی بر برنامه‌های توسعه در بخش انرژی و دورنمای آن"، "نقش آموزش - پژوهش و فرهنگ‌سازی در برنامه‌های توسعه‌ای"، "بررسی نوع زیستی در برنامه پنجم و چشم‌انداز آن در برنامه توسعه" و "نقش فن‌آوری در برنامه‌ریزی توسعه پایدار" در قالب پنل‌های تخصصی ارائه می‌شود.

  • گرمایش زمین بر درآمد ناخالص ملی کشور تاثیر منفی خواهد داشت

رییس واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی نیز گفت: پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد گرمایش زمین تاثیر منفی بر درآمد ناخالص ملی کشور خواهد داشت.

علی عباسپور افزود: انتشار گازهای گلخانه‌ای و گرم شدن زمین بر تمام کشورهای دنیا تاثیر منفی خواهد داشت.

وی اظهار کرد: پیش‌بینی شده است این عوامل موجب کاهش ٢ تا ٣ درصدی درآمد ناخالص ملی در کشور شود که باید از امروز به فکر برنامه‌ریزی برای جلوگیری از این تاثیر منفی باشیم تا در آینده دچار معضل و مشکلات در این زمینه نشویم.

وی گفت: ما معتقدیم محیط زیست و طبیعت یک موجود زنده است و این موجود در طولانی مدت جواب بی‌عدالتی‌هایی که نسبت به آن روا می‌داریم را خواهد داد، به عنوان مثال امروز که با پدیده ریزگردها مواجه هستیم نتیجه همان بی‌عدالتی نسبت به طبیعت است.

عباسپور افزود: از سال‌ها پیش می‌دانستیم کشور با مشکل کم‌آبی و توسعه کویر مواجه است اما اقدام موثری در راستای مقابله با آن انجام ندادیم و امروز کار به جایی رسیده که ریزگردها مردم خوزستان را با مشکلات حادی مواجه کرده است.

وی گفت: یا این که به مساله دریاچه ارومیه توجه نکردیم و به راحتی با احداث جاده میانگذر موجب برهم زدن گردش طبیعی آب شدیم و یا با احداث سدهای متعددی بر روی رودخانه‌های منتهی به دریاچه و تغییر نوع کشت روند خشک شدن آنرا تشدید کردیم و امروز تلاش می‌کنیم مانع مردن کامل دریاچه شویم که این مساله هزینه زیادی را متوجه کشور می‌کند.

رییس واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی به وضعیت هوا در کلانشهرها اشاره کرد و گفت: امروزه وضعیت هوا در بسیاری از شهرهای کشور به ویژه کلانشهرها مناسب نیست که یکی از دلایل اصلی آن خودروهای بی‌کیفیتی است که در سطح شهر تردد می‌کنند که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد تا دیگر شاهد تولید خودروهای فاقد استاندارد در کشور نباشیم.

بیست و دومین همایش ملی - منطقه‌ای انجمن متخصصان محیط زیست ایران و دوازدهمین جشنواره توسعه سبز از امروز تا چهارم اسفند ماه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات برگزار می‌شود.

کد خبر 362899

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha