شنبه ۱۹ آبان ۱۳۸۶ - ۱۸:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: متن کامل دفتر دگرسانی‌ها در غزل‌های حافظ با حضور دکتر سلیم نیساری رونمایی خواهد شد.

متن کامل کتاب دوجلدی دفتر دگرسانی‌ها (نسخه بدل) در غزل‌های حافظ، که یک مجلد آن در سال‌های میانی دهه هفتاد از سوی انتشارات سروش به بازار کتاب عرضه شده بود، دوشنبه 21 آبان  با حضور مولف کتاب دکتر سلیم نیساری در محل بنیاد ایران شناسی رونمایی خواهدشد.

به گزارش همشهری آنلاین در این مراسم علاوه برحضور برخی چهره‌های ادبی و فرهنگی دکتر ابوالحسن نجفی و دکترعلی اشرف صادقی درباره این اثر مهم سخن خواهند گفت.

دکتر سلیم نیساری که خود عضو پیوسته فرهنگستان زبان وادب فارسی است، برای انتشار این اثر تلاش‌های طاقت سوزی را صورت داد و 50 نسخه خطی سده نهم از دیوان حافظ را برای گرد آوری و تدوین این کتاب جزء به جزء مورد بررسی قرار داد و از تمامی اختلاف‌های آن‌ها فیش برداری کرد.

 کتاب دفتر دگرسانی‌های حافظ که در 1500 صفحه از سوی انتشارات فرهنگستان زبان و ادب فارسی به بازار کتاب راه خواهد یافت،مهمترین فایده ای که دارد این است که  نتیجه حاصل از بررسی و استخراج قرائت‌های مندرج در پنجاه نسخه خطی سدۀ نهم،را در اختیار حافظ پژوهان قرار می دهد و از این طریق اسبابی را فراهم می آورد که به متن اصیل حافظ بهتر و دقیق تر نزدیک شویم.

دکتر نیساری  که از ادامه انتشار اثرش توسط انتشارات سروش نا امید شده بود شیوه ای خاص را برای تنظیم این کتاب مد نظر قرار داده است به این معنا که  ابتدا پس از قید شماره ترتیب ویژه هر غزل، متنی که بر اساس بررسی انتقادی ضبط نسخه‌های خطی سده نهم تنظیم شده‌ است درج شده، و  برای سهولت ارجاع و مقایسه مدخل‌های جداول دفتر دگرسانی‌ها با متن منتخب غزل مورد بررسی، شماره ردیف هر بیت در کنار آن بیت اضافه شده ‌است.

همچنین در ذیل متن غزل، تعداد منابع، یعنی تعداد نسخه‌های مورد بررسی برای هر غزل قید شده‌ و شناسه اختصاصی نسخه‌ها به ترتیب تاریخ کتابت معرفی شده‌ است.
مراسم رونمایی کتاب با حضور دکتر علی‌اشرف صادقی و ابوالحسن نجفی، کتاب در ساعت 17 و 30 دقیقه  در خیابان شیخ بهایی جنوبی، خیابان ایران ‌شناسی، بنیاد ایران شناسی برگزار می شود.

کد خبر 36261

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز