عباس جدیدی: موضوع ترافیک تهران و مصایب ناشی از آن به‌ویژه آلودگی هوا برای شهروندان تهرانی مقوله جدیدی نیست.

جدیدی

برقراري ضوابط و محدوديت‌هايي براي ورود به محدوده مركزي شهر در سال1358 كه از آن معمولا با نام «طرح ترافيك» ياد مي‌شود، به‌عنوان يكي از اولين تصميمات پس از انقلاب مديريت شهري است. البته در طول اين سي و چند سال، كم و كيف آن تغييرات متعددي را به خود ديده و در اثناي كار تم‌هاي ابداعي نظير تعريف محدوده زوج و فرد و حتي برقراري طرح زوج و فرد از درب منزل و اخيرا هم طرح كاهش بر آن افزوده شده است.

ترافيك اين روزهاي تهران فراتر از محدوده و ساعات معمول به‌نظر مي‌رسد و اين موضوع جلب توجه مي‌كند. در اين زمينه بايد گفت بديهي است كه برنامه‌ريزي و توسعه شبكه، سيستم و تسهيلات حمل‌ونقل شهري مبتني بر طرح‌هاي جامع و تفصيلي صورت مي‌گيرد كه اين طرح‌ها براساس پيش‌بيني‌ها و شناسايي الگوهاي فعاليت در شرايط عادي است، اما در شرايط غيرمعمول و برگزاري مناسبت‌هاي خاص اين برنامه‌ريزي‌ها و تسهيلات ديگر جوابگوي تقاضاي به‌وجود آمده نبوده و افزايش تقاضاي سفر ناشي از چنين مناسبت‌هاي خاص، موجب ايجاد اختلال در جريان ترافيك و به‌وجود آمدن راه‌بندان‌هاي ترافيكي و ايجاد تأخير براي شهروندان مي‌شود.

در شهر تهران هرساله مناسبت‌هاي خاص برنامه‌ريزي‌شده‌اي كه باعث افزايش قابل‌توجه در ميزان تقاضاي سفر و نيز تغيير الگوي سفرها مي‌شود به‌وقوع مي‌پيوندد كه اتخاذ تمهيدات و برنامه‌هاي ويژه ترافيكي به‌منظور جابه‌جايي شهروندان و كاهش مشكلات ترافيكي آنها به‌صورت مقطعي و عموما براساس روش‌هاي تجربي مد نظر قرار گرفته است. به‌عنوان مثال، مي‌توان به برگزاري نمايشگاه‌هاي مختلف و متعدد در نمايشگاه بين‌المللي تهران و مصلاي تهران اشاره كرد.

يقينا مديريت بهينه اين موضوع نيازمند اهتمام جدي پليس راهور به‌عنوان ناظم اصلي و همچنين همكاري كامل مديران دستگاه‌هاي ذيربط در برنامه‌ريزي و تمهيد امور است. عدم بهره‌برداري كامل از مجموعه نمايشگاهي شهر آفتاب به سبب كم‌توجهي مجموعه دولت به توافقات قبلي و مصالح شهر و شهروندان، نمودي از فقدان اين رويكرد و ظلمي مضاعف به شهر و حتي كشور است، چراكه از يك‌سو معضل ترافيك و آلودگي هوا را تشديد مي‌كند واز سوي ديگر سرمايه آنان را بي‌استفاده و مستهلك مي‌سازد. مطمئنا براي برون رفت از اين بحران بايد طرحي نو درانداخت و همه دستگاه‌هاي اجرايي مسئول بايد فارغ از بخشي‌نگري‌ها و تنگ‌نظري‌ها، مصالح و آينده شهر و شهروندان را در اولويت قرار دهند.

  • معاون نظارت شوراي شهر
کد خبر 362605

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha