یکشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۹
۰ نفر

ایرج راد: در سال‌های دور و در روزگاری که ما دوران کودکی‌مان را سپری می‌کردیم، یکی از مهم‌ترین سرگرمی‌های ما گوش دادن به قصه‌هایی بود که بزرگ‌ترها برای‌مان می‌گفتند.

ایرج راد

قصه‌هايي كه بسياري‌شان ريشه در ادبيات كهن ايران‌زمين داشتند و معمولا مضامين انساني و اخلاقي در آنها به چشم مي‌خورد. چندسالي كه گذشت و خودمان باسواد شديم رو به مطالعه آثار ادبي آورديم. آثاري كه هم سرگرم‌مان مي‌كردند و هم پيام‌هاي اخلاقي و انساني درخور توجهي را به ما انتقال مي‌دادند. حالا اما روزگار ديگري شده است و در عصري به‌سر مي‌بريم كه كودكان با تبلت بزرگ مي‌شوند. با اين بازي‌هاي كامپيوتري كه بسياري‌شان مروج خشونت هستند و متأسفانه برخي از والدين توجهي به تأثير مخرب اين ابزارهاي آموزش خشونت، ندارند.

در اين مقال قصدم تقديس گذشته نيست. در دوران كودكي نسل من بسياري از مشكلات و مصائب وجود داشت كه خوشبختانه امروز كمتر شاهد آن هستيم. حتي تغيير زمانه و روزگار و تفاوت‌هاي گسترده‌اي كه از گذشته تا امروز در شيوه‌هاي تربيتي و آموزشي شاهدش شده‌ايم را هم نمي‌شود انكار كرد. همچنان كه انكار محسنات تكنولوژي هم عقلاني محسوب نمي‌شود.

از سوي ديگر اما نمي‌توان نگران نبود براي بچه‌هايي كه در سن يادگيري و رشد چنان كه بايد با فرهنگ غني ايران آشنا نمي‌شوند و جاي آن به شكلي نگران‌كننده سراغ ابزارآلات نويني مي‌روند كه سرشان را با سروصدا و خشونت و بازي‌هايي كه برخي‌شان رسما كشتارجمعي را ترويج مي‌دهند، گرم مي‌كنند.

اين وظيفه والدين، مربيان و معلمان است كه اقدامي جدي در اين زمينه انجام دهند. كودكان آينده‌سازان اين سرزمين‌اند و اگر در تربيت‌شان سستي كنيم، آتيه آنها و ايران عزيز را تباه كرده‌ايم.

  • نويسنده، بازيگر و كارگردان تئاتر
کد خبر 362593

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha