مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: تا پایان سال ۹۵، اعتبار ۷ هزار میلیارد تومانی بخش پژوهش در جدول ۱۴ قانون بودجه سال ۱۳۹۵ به صورت اوراق مشارکت صکوک پرداخت خواهد شد.

اوراق مشارکت

به گزارش ايرنا، دکتر وحید احمدی با اعلام اين خبر گفت: اگر این بودجه به دستگاه‌های مرتبط از جمله وزارت علوم، وزارت بهداشت و جهاد دانشگاهی پرداخت شود، سهم فعلی نیم درصدی پژوهش در تولید ناخالص داخلی یا همان GDP افزایش و به حداقل یک درصد خواهد رسید.

وی با بیان این که البته هنوز پرداختی از طرف دولت صورت نگرفته و قرار است در قالب اوراق مشارکت صکوک این اعتبار به دستگاه‌های مرتبط پرداخت شود، افزود: تلاش دولت رفع مشکل این حوزه است و پیگیری های وزارت علوم نیز برای دریافت این اعتبار ادامه دارد.

معاون پژوهشی وزیر علوم در ادامه با بیان اینکه تامین این اعتبار به طور حتم گام بزرگی در حوزه پژوهش کشور محسوب می‌شود، گفت: یک مقدار تشریفات اداری مانده است که امیدواریم هرچه زودتر هماهنگی‌های لازم در این خصوص از سوی وزارت اقتصاد، خزانه بانک مرکزی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور صورت گیرد.

احمدی همچنین در خصوص آخرین وضعیت طرح آمایش آموزش عالی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی که در آن حوزه علمی و آموزشی کشور به 10 منطقه تعریف شده است، گفت: طبق دستور وزیر علوم جلسات متعددی در این وزارتخانه برای اجرای این مصوبه تشکیل شده است.

وی با اشاره به اینکه ماموریت‌گرایی مراکز آموزش عالی کشور یکی از سیاست‌های مورد تاکید طرح آمایش آموزش عالی است، گفت: این خود نیازمند تعریف و بازطراحی ماموریت‌های جدید برای این مراکز بر اساس شناسایی توانمندی‌ها و همچنین نیازهای آتی و همچنین الزامات کلان کشور است.

بر اساس بند نخست «کلیات سیاست و ضوابط اجرایی طرح آمایش آموزش عالی»، نظام آموزش عالی از نظر آمایش سرزمینی به ۱۰ منطقه کلان تقسیم می‌شود که شامل منطقه یک (تهران، البرز)، منطقه ۲ (گیلان، مازندران، گلستان)، منطقه ۳ (اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان)، منطقه ۴ (همدان، مرکزی، قزوین، قم)، منطقه ۵ (کردستان، کرمانشاه، لرستان، ایلام)، منطقه ۶ (یزد، اصفهان، چهارمحال و بختیاری)، منطقه ۷ (بوشهر، فارس، کهکیلویه و بویراحمد)، منطقه ۸ (هرمزگان، کرمان، و سیستان، بلوچستان)، منطقه ۹ (خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سمنان) و منطقه ۱۰(خوزستان) است.

بر اساس این ضوابط، وضعیت دانشگاه‌های پیام‌نور، علمی-کاربردی و فرهنگیان متناسب با سیاست‌های این مصوبه، حسب مورد با پیشنهاد وزارت ذیربط تعیین و به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی خواهد رسید.

علاوه بر این، هر گونه تغییر در حوزه و تعداد مناطق با پیشنهاد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی امکان‌پذیر خواهد بود.

وزارت علوم همچنین موظف است به منظور بهبود ساختار مدیریت و تصمیم‌گیری در نظام آموزش عالی و تقویت اختیارات مؤسسات آموزش عالی مناطق مذکور، طرح مدیریت هر منطقه را در چارچوب مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی اجرا کند.

کد خبر 362561

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha