گروه سیاسی: در اواسط نیمه دوم سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی، نخستین همایش اتحاد ملی، راهبردها و سیاست‌ها از سوی مرکز تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام روز 21 آبان ماه جاری در این مرکز باحضور استادان دانشگاه و شخصیت‌های سیاسی برگزار می‌شود.

این مرکز اولین مرکز تحقیقاتی است که با هدف تبیین زوایا وابعاد اتحاد ملی با تأکید بر ضرورت توجه به قومیت ها، همایشی را برگزار می‌کند. قرار است 2 همایش دیگر در اواخر دی ماه و اواخر سال 86 توسط مراکز دیگرتحقیقاتی برگزارشود.

دیروز محمد سلطانی فر، دبیر همایش در یک کنفرانس خبری شرکت کرد تا به تشریح برنامه‌های این همایش یکروزه بپردازد.

سلطانی‌فر هدف از برگزاری این همایش را تأکید رهبری بر اتحاد ملی و انسجام اسلامی وشرایط ویژه کشور و مخاطرات داخلی وبین المللی موجود عنوان کرد و گفت: در این شرایط حفظ هماهنگی و اتحاد ملی از ضروری‌ترین اقدامات است که این مرکز برگزاری چنین همایشی را مد نظر قرارداد و بحث هایی برای برگزاری بین‌المللی آن مطرح ولی درنهایت تصمیم گرفته شد با توجه به نوع کار و این که موضوعات بیشتر به مباحث و چالش های انسجام داخلی اختصاص داشت این سمینار به شکل ملی تشکیل شود.

وی سخنران افتتاحیه این سمینار را  هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس مجلس خبرگان معرفی کرد وگفت: در برنامه صبح همایش  مجید انصاری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در باره رویکردها ی برنامه‌های توسعه، سیاست‌های کلی برنامه چهارم توسعه و اصل 44 قانون اساسی به اتحاد ملی ایرانیان،  علی یونسی مدیر گروه فقه و عترت مرکز تحقیقات راهبردی در باره ارزش های مشترک فرهنگی، عامل اتحاد ملی ایرانیان،  تقی آزاد ارمکی استاد جامعه شناسی در باره اتحاد ملی: الزامات و سازو کارها و حمید احمدی استاد علوم سیاسی در باره اتحاد ملی، هویت ملی وضرورت بازسازی آن در ایران: نگرش معرفت شناسی سخنرانی خواهند کرد.

سلطانی فر سخنرانان بعد از ظهر را حسام الدین آشنا از اعضای هیات علمی دانشگاه امام صادق ع،
سیامک ره پیک عضو هیات علمی دانشکده علوم قضائی معرفی کرد که در باره ظرفیت‌ها ی قانون اساسی در اتحاد و همبستگی ملی سخن خواهد گفت.

وی افزود:  سید حسن عاملی امام جمعه اردبیل درباره ضرورت نقد ادبیات سیاسی قومی درمقوله اتحاد و همبستگی ملی، حمید عبداللهیان استاد جامعه شناسی درباره راهبرد معاصرایران: زمینه‌های اجتماعی- ارتباطی اتحاد اجتماعی، علی اصغر فانی عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس در باره نقش آموزش وپرورش در تقویت اتحاد ملی،  نگار داوری عضو فرهنگستان زبان وادب فارسی در باره زبان، برنامه‌ریزی زبان و همبستگی ملی: با نگاهی به ایران، حسینعلی قبادی عضو جهاد دانشگاهی در باره نقش ادبیات فارسی در اتحاد ملی ایران، محمد رضا تاجیک عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در باره نقش دولت در وفاق ملی و حسین مظفر نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در جلسه بعد ازظهر سخنرانی می‌کنند.


دبیر همایش، سخنران اختتامیه را  سید رضا صالحی معاون پژوهش های فرهنگی و اجتماعی مرکز معرفی کرد و گفت: ایشان مباحث همایش را جمع بندی خواهند کرد.

سلطانی فر محورهای مطرح برای ارائه مقالات را به این شرح اعلام کرد:

1 - مفاهیم، ابعاد، مولفه‌ها و شاخص‌های اتحادملی در ایران
2 – الگوها، نظریه‌ها و مدل‌های اتحاد و همبستگی ملی
3 - نقش نخبگان، احزاب، دولت و اقشار مختلف اجتماعی در پی گیری راهبرد اتحاد ملی
4 - الزامات، چالش‌ها و موانع تعمیق اتحاد ملی در ایران
5 - مشارکت عمومی، انتخابات و اتحاد ملی
6 - آثار سیاست‌های اصل 44 برارتقای وحدت ملی
7 - راهبرد‌ها، سیاست‌ها و مدل‌های تجربی سایر کشورها در تحقق اتحاد ملی.

سلطانی فر در پاسخ به پرسش یکی ازخبرنگاران درخصوص تأثیر نقش سمینارهای تئوریک در اجرایی شدن بحث اتحاد ملی و انسجام اسلامی گفت: ما از استادان شرکت کنند ه در سمینار خواسته‌ایم تا نگاهی کاملا راهبردی به قضیه داشته باشند و برای رسیدن به اتحادملی راهکارهای عملی ارائه دهند زیرا ما از نظرمباحث تئوریک در این زمینه غنی هستیم.

وی بحث‌های بعد از ظهر همایش را چالشی و برای رسیدن به مدل یا مدلهایی جهت اجرایی شدن نظریه اتحاد ملی وانسجام اسلامی عنوان کرد و در مورد ضمانت اجرایی آن نیزگفت: طرح یا طرح‌هایی که از سوی همایش برای اجرایی شدن این نظریه ارائه می‌شود به مجمع تشخیص مصلحت نظام داده خواهد شد تا این مجمع پس از بررسی و طی مراحل قانونی آن را برای اجرا به مقامات کشور ارائه کند.

دبیر همایش درخصوص کمرنگ بودن حضور مقامات رسمی کشور از دولت و مجلس در این همایش گفت: هدف ما بررسی علمی و آکادمیک موضوع است به همین دلیل نقش استادان دانشگاه پر رنگ‌تر است،  اما از مقامات نیز حسین مظفر نماینده مجلس درهمایش سخنرانی می‌کند.

حاشیه
1 - در حاشیه برگزاری کنفرانس مطبوعاتی مرکز تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام، شنیده شد، که در سال‌جاری تنها یک هفتم بودجه این مرکز پرداخت شده است.

2 - این خبر هم شنیده شد که ریاست‌جمهوری قصد دارد همانند ادغام شوراهای دولتی، مراکز تحقیقاتی دولتی را نیزادغام کرده و تحت نظر مرکز تحقیقات ریاست‌جمهوری قرار دهد. درصورت عملی شدن این طرح، مرکز تحقیقات مجمع تشخیص مصلحت نظام که اینک با مدیریت حسن روحانی تحت ریاست هاشمی رفسنجانی اداره می‌شود با مشکل ادامه کار مواجه خواهد شد.

3 - شینده شد ازپایگاه اطلاع رسانی آفتاب که یک سایت خبری سیاسی فعال و در رابطه غیرمستقیم با مجمع تشخیص مصلحت نظام است شکایت شده است.شاکی این پایگاه اینترنتی مهرداد بذرپاش مشاور رئیس‌جمهوری است و عناوین اتهامی تخریب دولت نهم، نشراکاذیب و تشویش اذهان عمومی ا ست.

کد خبر 36256

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز