جمعه ۲۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۸
۰ نفر

دکتر جمشید پژویان: دیرزمانی است که رفع مشکلات اقتصادی کشور با استفاده از سیاست‌های کلان پیگیری می‌شوند درحالی‌که مشکلات اقتصاد ایران ساختاری است و امکان ندارد با راهکارهای کلان اصلاح شوند.

پژویان

كارايي سياست‌هاي كلان فقط در اين است كه اقتصاد را از شوك‌هايي كه به آن وارد مي‌شود، به سلامت خارج كند يا ادوار تجاري را براي آن اقتصاد ملايم كند. يك اقتصاد جاافتاده، مانند جاده‌اي است كه همه‌‌ اجزاي آن درست باشد. حال فرض كنيد در يكي از گردنه‌هاي اين جاده برف سنگيني باريده و شما با يك ماشين نسبتا خوب و رو‌به‌راه در حال عبور از اين قسمت هستيد.

در اين وضعيت، مهارت اينكه بتوانيد از اين برف و يخبندان گردنه به سلامت عبور كنيد و خود را به مقصد برسانيد، به مثابه اين است كه براي رفع مشكلات اينچنيني در اقتصاد، از سياست كلان استفاده كنيد. روي ديگر اين فرض اين است كه در يكي از گردنه‌ها برف مهيبي باريده باشد اما جاده نيز خراب است و ديفرانسيل و موتور و تجهيزات ماشين شما هم عيب‌هايي دارد كه عملا قادر به عبور از اين شرايط نيست؛ در اين حالت تا وقتي اين معايب را برطرف نكنيد، نمي‌توانيد حركت كنيد حتي اگر جاده خراب را كاملا ترميم كنيد.

مثال ديگر اينكه جاده كاملا اصولي و استاندارد است اما بنزين خودرويي كه قصد عبور از اين جاده را دارد تمام شده، در اين حالت، پركردن باك خودرو، يك سياست‌ كلان است كه مشكل را حل مي‌كند اما اگر اين جاده خراب باشد و خودرو هم بنزين نداشته باشد، با سياست‌ كلان پركردن باك خودرو مشكلي حل نمي‌شود. رفع همه مشكلات ساختاري اقتصاد ما نيازمند به‌كارگيري راه‌حل‌هاي خرد اقتصادي است چراكه سياست‌هاي كلان اقتصادي به‌هيچ‌وجه نمي‌تواند به ساختار اقتصاد ورود كند. فقط اقتصاد خرد است كه مي‌تواند مسائل حوزه تخصيص منابع و موانع موجود در اقتصاد را با ابزار و سياست‌هايي كه دارد پيش ببرد.

اوايل كه بحث هدفمندي شروع شد، اقتصاددانان زيادي به آن اعتقاد نداشتند چراكه اكثر اقتصاددانان ما كلان هستند و با مسائل اقتصاد خرد آشنايي عميقي ندارند. به همين دليل وقتي هدفمندي شروع شد، جنجال به پا شد كه حالا قيمت‌ها 200درصد رشد مي‌كند و...

اجراي هدفمندي مي‌توانست حداقل يكي از مشكلات جدي اقتصاد ايران را رفع كند؛ قيمت‌هاي نسبي، يكي از مشكلات اساسي در اقتصاد كشور ماست كه بدترين كاركرد آن، دادن علايم غلط به اقتصاد است. همين علامت‌دهي غلط است كه باعث شده همه صنايع ما و توليداتشان انرژي‌بر باشند و مصرف‌كننده نيز وقتي براي خريد يك كالاي انرژي‌بر اقدام مي‌كند، توجهي به ميزان مصرف انرژي محصول نداشته باشد درحالي‌كه در كشورهاي پيشرفته نخستين مسئله كه هنگام خريد اين محصولات سراغ مي‌گيرند، ميزان مصرف آن است.

کد خبر 362336

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha