همشهری آنلاین: استاد دانشگاه جرج تاون تاکید کرد: ریاض صبر می‌کند تا ببیند سیاست ترامپ نسبت به ایران چگونه تحول می‌یابد و بر اساس آن درباره آینده مناسباتش با تهران تصمیم خواهد گرفت.

شرین هانتر

شیرین هانتر در گفت‌وگو با ایلنا، در پاسخ به این سوال که شورای همکاری خلیج فارس در سال‌های گذشته همواره رویکرد تندی نسبت به ایران و توافق هسته‌ای داشت. آیا سفر حسن روحانی به عمان و کویت نشانه‌ای از تغییر رویکرد این شورا به ایران است، گفت: عمان و کویت به غیر از دوره سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب همیشه نسبت به بقیه کشورهای خلیج فارس رابطه بهتری با ایران داشته‌اند.

  • سفر روحانی به عمان و کویت نشانه نرم شدن مواضع شورای همکاری نیست

او با بیان اینکه نمی‌توان سفر رئیس‌جمهور روحانی به عمان و کویت را نشانه نرم شدن مواضع شورای همکاری خلیج فارس به ایران دانست، اظهار داشت: البته ممکن است در این سفرها در زمینه روابط ایران با اعضای شورای همکاری صحبت‌هایی شود و کویت موقعیت‌ و نظرات بقیه اعضای شورای همکاری را به ایران منتقل کند.

  • بهبود روابط با کشورهای مختلف فقط منوط به خواست ایران نیست

این تحلیل‌گر مسائل خلیج فارس در پاسخ به این سوال که دولت یازدهم پس از روی کار آمدن، تلاش‌های بسیاری برای بهبود روابط با کشورهای عربی داشت اما این تلاش‌ها به نتیجه‌ای نرسید. دلیل سردی روابط در این سال‌ها در چیست، تصریح کرد: بهبود روابط با کشورهای مختلف فقط منوط به خواست ایران نیست بلکه باید آنها هم خواستار چنین بهبودی در مناسباتشان باشند.

  • اکثر همسایگان ایران با تهران دشمنی یا رقابت دارند

هانتر ادامه داد: متاسفانه اکثر همسایگان ایران نوعی دشمنی یا حداقل رقابت با تهران را در دستور کارشان دارند. بنابراین در شرایطی که ایران از طرف کشورهای دیگر نظیر ایالات متحده و بعضی کشورهای اروپایی در فشار است، مایل نیستند که با همکاری شرایط را برای ایران بهتر کنند. بلکه از این شرایط نامطلوب برای کسب حداکثر امتیاز و منافع خود استفاده می کنند. در نتیجه تمایل ایران به همکاری همیشه در سطح صحبت باقی می‌ماند.

  • عمان هیچ وقت در ارتباطاتش با ایران تابع ریاض نبوده است

او در پاسخ به این سوال که عربستان پس از قطع روابط سیاسی خود با ایران کشورهای بسیاری به اعضای شورای همکاری برای کاهش روابط با ایران آورد تا چه اندازه این سفر را می‌تواند به اندازه شکست فشارها و تلاش‌های ضد ایرانی ریاض علیه تهران قلمداد کرد، خاطرنشان کرد: عمان هیچ وقت در ارتباطاتش با ایران تابع ریاض نبوده است.

  • نمی‌توان گفت سفر روحانی به عمان و کویت منجر به بهبود روابط تهران و ریاض می‌شود

این استاد دانشگاه جرج تاون با اشاره به رویکرد کویت نسبت به ایران هم ابراز داشت: کویت هم تا اندازه‌ای مستقل‌تر از کشورهایی مانند بحرین نسبت به ایران عمل کرده است بنابراین نمی‌توان به طور قطع گفت که سفر آقای روحانی به عمان و کویت منجر به بهبود روابط تهران و ریاض می‌شود.

  • ریاض درخصوص تهران منتظر سیاست ترامپ درباره ایران است

هانتر با بیان اینکه به عقیده من ریاض صبر خواهد کرد تا ببیند سیاست ترامپ نسبت به ایران چگونه تحول می‌یابد، یادآور شد: عربستان بعد از نهایی شدن رویکرد دولت جدید آمریکا نسبت به ایران تصمیم خود را درباره آینده مناسباتش با تهران خواهد گرفت. به عقیده من بهبود روابط تهران و شورای همکاری خلیج فارس تا حد زیادی بستگی به روابط آنها با آمریکا و کشورهای غربی دارد.

  • اعراب در رویارویی ایران و امریکا، از ایران حمایت نمی‌کنند

او در پاسخ به این سوال که چقدر رایزنی با کشورهای عربی می‌تواند زمینه رایزنی میان تهران و ریاض را مهیا سازد، بیان کرد: کشورهای عضو شورای همکاری برای امنیت خود به آمریکا و البته این روزها به ناتو وابسته هستند بنابراین اگر نوعی رودررویی میان آمریکا و ایران سرعت بگیرد آنها از ایران حمایت نخواهند کرد.

  • نباید از سفر روحانی انتظار زیادی داشت

این تحلیل‌گر ارشد مسائل سیاست خارجی تاکید کرد: سفر آقای روحانی به عمان و کویت مفید است اما نباید انتظار زیادی هم از آنها داشت.

کد خبر 362294

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha