علی‌اصغر محمدی: در لایحه بودجه سال ۹۶ اعتباری برای پرداخت حقوق ۳۶هزار معلم و پاداش پایان خدمت حدود ۷۰هزار معلم پیش‌بینی نشده و البته کسری بودجه وزارت آموزش و پرورش نیز همچنان ادامه دارد.

معلم و دانش آموز

 شايد هم به همين دليل است كه روز گذشته وزير آموزش و پرورش اعلام كرد: «آموزش و پرورش با بحران مالي روبه‌روست». فخرالدين دانش‌آشتياني در حالي رفع اين مشكل را نيازمند زمان توصيف كرد كه معوقات تعداد زيادي از معلمان از سال‌هاي گذشته انباشت شده و با آغاز سال جديد، مشكلات تازه شروع خواهند شد. 36هزار معلم چند‌ماه است حقوق دريافت نكرده‌اند و نكته مهم اينكه حقوق اين افراد در بودجه سال 96 نيز پيش‌بيني نشده‌است. يك كارشناس بودجه آموزش و پرورش در گفت‌وگو با همشهري تأييد مي‌كند كه حقوق 12هزار نفر نيروي قراردادي، 16هزار نفر نيروي حق‌التدريسي و 8هزار نفر سربازمعلم در لايحه بودجه سال 96 ديده نشده‌است.

اين گروه به‌علت پيش‌بيني نشدن حقوق‌شان در بودجه 95 چند‌ماه است كه حقوق دريافت نكرده‌اند و صداي اعتراض‌شان هم تاكنون به‌جايي نرسيده است. البته وزير پيشين آموزش و پرورش پيش از اين و در گفت‌وگو با همشهري تلويحا مقصر اين ماجرا را نمايندگان مجلس معرفي كرد و گفت: « در مرداد 94 مصوبه‌اي مبني بر به‌كارگيري مربيان پيش‌دبستاني داشتند. اين كار به ما فشار مالي وارد كرد و نتوانستيم حق‌التدريس آنها را بپردازيم.» علاوه بر اين افراد، براي پرداخت مطالبات دست‌كم 8هزار سرباز‌ معلم و 12هزار نيروي قراردادي هم در بودجه سال آينده هيچ پيش‌بيني‌اي نشده است. بلاتكليفي و نگراني آنها در مورد سال آينده يك سوي ماجرا و چشم‌انتظاري‌شان براي دريافت بخشي از مطالبات خود در آستانه شب عيد سوي ديگر آن است. براساس تماس‌هاي برخي معلمان با همشهري از مهر تا‌كنون حق‌التدريس معلمان و حق‌الزحمه امتحانات خرداد، شهريور و دي‌ماه نيز پرداخت نشده است.

  • مشكل تكراري پاداش پايان خدمت

علاوه بر اين با بررسي اجمالي لايحه بودجه 96 به‌سادگي مي‌توان به اين نتيجه رسيد كه براي پاداش پايان خدمت فرهنگيان هم اعتباري پيش‌بيني نشده‌است. بيش از 35هزار فرهنگي امسال بازنشسته شده‌اند و همين تعداد هم سال آينده بازنشسته مي‌شوند. نكته مشترك چند سال اخير در اين‌باره پيش‌بيني نشدن اعتبار پاداش پايان خدمت فرهنگيان است. اگر 35هزار فرهنگي كه امسال بازنشسته شده‌اند به‌طور ميانگين به ازاي هر نفر 60ميليون تومان داشته باشند براي پرداخت پاداش آنها به 2هزار و 100ميليارد تومان اعتبار نياز است.

  • اعتراض نمايندگان مجلس

در چند روز اخير برخي نمايندگان مجلس خواستار بازنگري دولت در اين خصوص شدند. هادي قوامي، عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس به خبرنگار فارس گفت: «در بخش آموزش و پرورش در سال آينده در بند «واو»، در پرداخت حقوق حق‌التدريس و در بخش ساير هزينه‌هاي جاري دست‌كم هزار و 500ميليارد تومان كسري بودجه داريم.» قاسم احمدي‌لاشكي، عضو كميسيون تلفيق نيز با اشاره به كسري بودجه مزمن آموزش و پرورش مي‌گويد: «چه‌كسي نمي‌داند حق‌التدريس شاغلان - حدود 30هزار معلم- كه تمام هفته درس داده‌اند 9‌ماه است به آنها پرداخت نشده است.» حجت‌الاسلام عليرضا سليمي، عضو ديگر كميسيون آموزش نيز به همشهري مي‌گويد: «مسئولان آموزش و پرورش بايد در اين‌باره توضيح دهند كه چطور مي‌شود30هزار معلم حقوق نگرفته باشند.» پيش از اين نيز فريده اولاد قباد از اعضاي كميسيون آموزش نسبت به بي توجهي بودجه به پاداش پايان خدمت فرهنگيان و كسري 55 هزار ميلياردي انتقاد كرده بود.

  • فراخوان وزير به كميسيون آموزش

براي بررسي اين مشكل، وزير آموزش و پرورش بعدازظهر امروز (سه‌شنبه) به كميسيون آموزش دعوت شده است. براساس وعده وزير سابق آموزش و پرورش قرار بود پاداش پايان خدمت فرهنگيان بازنشسته سال 95 به آنها پرداخت شود كه تاكنون عملي نشده‌است. البته وزير آموزش و پرورش علت اين خلف وعده را «تنگناهاي اعتباري» ‌خوانده و بعيد به‌نظر مي‌رسد كه تا پايان امسال پاداش فرهنگيان بازنشسته سال 95 پرداخت شود. بودجه آموزش و پرورش در 20سال اخير، البته به جز سال 89، ‌هيچ‌گاه واقعي ديده نشده و همواره اين وزارتخانه سال را با بدهي چند هزار ميلياردتوماني از سال قبل شروع كرده است. اين موضوع را بايد سازمان برنامه و بودجه هنگام بودجه‌ريزي لحاظ كند و پس از ارائه لايحه بودجه به مجلس، نمايندگان نمي‌توانند در آن دخل و تصرف چنداني داشته باشند. به گفته محمدمهدي مفتح، سخنگوي كميسيون تلفيق بودجه لايحه بودجه مانند يك كيك برش‌خورده از سوي دولت تقديم مجلس مي‌شود كه امكان جابه‌جايي آن وجود ندارد.

  • روش جذب معلمان حق التدریسي اشتباه بود

علي لاريجاني، رئیس مجلس: روش جذب معلمان در قالب حق‌التدریسی از ۸ سال گذشته تاکنون اشتباه بوده، این مسائل باید مورد رسیدگی و پیگیری قرار گیرد. نمایندگان مجلس 8 سال پیش قانونی را مصوب کردند مبنی بر اینکه آموزش و پرورش باید در آن سال حدود 40 هزار نفر حق التدریسی را جذب کند و در همان قانون مقرر شد که تنها از طریق برگزاری آزمون اقدام به استخدام نیرو کند. اما پس از آن شاهد بودیم که آموزش و پرورش اقدام به جذب معلمان حق‌التدریسی کرد که این روش جذب، اقدامی غلط و مغایر با قانون بود.

کد خبر 362010

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha