همشهری آنلاین: بهترین دارو برای آلرژی، اجتناب از آلرژن‌ها است. پزشک متخصص آلرژی می‌تواند به شما بیاموزد چطور خود را از محرک‌های این بیماری، آن‌هم رایگان و بدون نیاز به دارو دور نگه دارید.

آلرژی

با برخی دلایل که به شما اثبات می‌کند، نیاز به مراجعه به یک متخصص آلرژی را دارید، آشنا شويد.

  • علائم سرماخوردگی شما ادامه دارد: سرفه و علائم ناشی از سرماخوردگی ویروسی در عرض چند هفته باید از بین برود اما اگر این علائم همچنان ادامه دارد و یا به طور مداوم در یک الگو مانند خواب شبانه یا در بهار خود را نشان می‌دهد، احتمال ابتلا به آلرژی وجود دارد. سردرد نیز می‌تواند نشانه درگیری سینوس‌ها ناشی از آلرژی باشد. حتی سردردهای کسل کننده و تکرار شونده نیز می‌توانند نشانه آلرژی باشند. یک متخصص آلرژی می‌تواند در تعیین این که شما با این علائم درگیر آلرژی هستید، یا نه، کمک کند.
  • ابتلا به اسهال بعد از دریافت وعده‌های غذایی: اگر شما به این علامت مبتلا می‌شوید، پزشک متخصص آلرژی می‌تواند آزمون حساسیت غذایی را انجام دهد تا مشخص شود به کدام دسته از مواد غذایی حساسیت دارید. بثورات جلدی، کهیر، تورم، و مشکلات تنفسی نیز از دیگر علائم حساسیت‌های غذایی هستند و معمولا 2 ساعت بعد از مصرف وعده غذایی ظاهر می‌شوند.
  • حساسیت به آسپرین: بروز واکنش نسبت به این دارو شایع است و در صورت حساسیت نسبت به آسپرین ممکن است نسبت به سایر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن، ناپروکسن و ... نیز حساسیت وجود داشته باشد. حساسیت به آسپرین خود را با کهیر، خارش پوست، آبریزش بینی، تورم لب‌ها، زبان یا صورت، و در موارد شدیدتر آنافیلاکسی نشان می‌دهد. به عنوان جانشین این داروها می‌توان از استامینوفن استفاده کرد، ولی پیش از مصرف باز هم باید نظر پزشک متخصص آلرژی را جویا شد.
  • رینیت بارداری: خیلی از خانم‌های باردار که مبتلا به گرفتگی بینی می‌شوند و قبل از بارداری سابقه ابتلا به آلرژی را نداشته اند، باید بدانند به دلیل تغییر سطح هورمون‌های بدن، به این بیماری دچار شده اند. تست‌های آلرژی برای تشخیص مفیدند. آزمایش آلرژی پوست در طی بارداری انجام نمی‌شود، زیرا احتمال خطر برای مادر و جنین دارد. پزشک متخصص آلرژی می‌تواند تعیین کند که فرد مبتلا به رینیت بارداری است و یا آلرژی. همچنین با تعیین و تجویز داروهای امن می‌تواند علائم رینیت بارداری شامل تورم یا گرفتگی بینی را کاهش داد.
  • خارش صبحگاهی چشم: اگر شما با خارش چشم از خواب بیدار می‌شوید و یا اغلب در نیمه‌های شب دچار سرفه‌های مکرر می‌شوید، این یعنی به وجود گرد و غبار در اطراف محل خواب خود حساسیت دارید و پزشک متخصص آلرژی برای تعیین این آلرژن‌ها و راه‌های رسیدن به خواب بهتر به شما کمک خواهد کرد.
  • حساسیت به آنتی‌بیوتیک‌ها: پنی سیلین یکی از رایج‌ترین آنتی‌بیوتیک‌هایی است که اغلب مردم به آن حساسیت دارند و این را بنیاد ملی آسم و آلرژی آمریکا اعلام کرده است. حساسیت به این دارو می‌تواند بصورت بثورات جلدی، کم‌خونی، ورم راه هوایی بخصوص حنجره، اسپاسم راه هوایی و مهمتر از همه به صورت آنافیلاکسی اتفاق بیفتد. البته بعضی موارد افراد به دنبال مصرف پنی‌سیلین و سایر آنتی بیوتیک‌ها دچار عوارضی مثل عوارض گوارشی می‌شوند که حساسیت محسوب نمی‌شود و در واقع خیلی از افرادی که فکر می‌کنند به پنی سیلین و سایر آنتی بیوتیک‌ها آلرژی دارند، در اشتباه هستند. یک متخصص آلرژی می‌تواند با انجام تست پوستی سریع تعیین کند که شما به پنی‌سیلین یا آنتی‌بیوتیک دیگری حساسیت دارید یا نه.

*وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي

کد خبر 361739

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha