جمعه ۱۸ آبان ۱۳۸۶ - ۱۴:۰۳
۰ نفر

گروه اجتماعی: افزایش چشمگیر اعمال خشونت علیه مدارس و نهادهای آموزشی که عمدتاً در مناطق جنگ‌زده صورت می‌گیرد، تأثیر مخربی بر دانش‌آموزان، آموزگاران، اعضای اتحادیه‌های صنفی، مدیران و مسئولان آموزشی داشته است.

به گزارش آی‌پی‌اس نیوز، گزارش جدیدی که روز پنجشنبه هشتم نوامبر(17 آبان) توسط سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) منتشر شده است، نشان می‌دهد در سال 2006 ، 85 دانش‌آموز و آموزگار در افغانستان کشته و 187 مدرسه منهدم شدند.

در کلمبیا، به طور متوسط سالانه 42 آموزگار به قتل می‌رسند. در این کشور جنگزده آمریکای لاتین در خلال سال‌های 2000 تا 2006، 310 معلم کشته شدند. از زمان سقوط صدام حسین در عراق، 280 فعال امور آموزشی از جمله 180 استاد دانشگاه کشته شده‌اند.

اینها بخشی از یافته‌های تیره این گزارش 38 صفحه‌ای است که عنوان آن آموزش، آماج حمله است.

این گزارش اولین مطالعه از این دست درباره موضوع آموزش و خشونت است. براساس این گزارش در خلال 5سال گذشته، خطرناک‌ترین مناطق جهان برای فعالیت‌های آموزشی شامل افغانستان، کلمبیا، عراق، نپال، سرزمین‌های فلسطینی تحت اشغال اسرائیل، تایلند و زیمبابوه است.

برندان اومالی نویسنده این گزارش خاطرنشان کرد در برخی کشورها  حمله به دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و کشتار هدفمند آموزگاران و استادان به تاکتیک مورد علاقه گروه‌های جنگی بدل شده است.

از سپتامبر سال 2000، سربازان اشغالگر اسرائیلی 43 مدرسه فلسطینی را اشغال و به پایگاه نظامی تبدیل کرده‌اند.

این گزارش همچنین سربازگیری اجباری از میان بچه‌ها و عضوگیری داوطلبانه از میان بچه‌های زیر 15 سال را بررسی می‌کند. مثلاً در سریلانکا، گروه شورشی ببرهای تامیل بین فوریه 2002 و نوامبر 2004، سه هزار و500 بچه را به صفوف پیکارجویان خود افزودند.

اومالی گفت شدیدترین موارد سربازگیری از میان بچه‌ها در میانمار رخ می‌دهد که آن را پایتخت سربازان بچه دنیا خواند. اومالی یادآوری کرد،  سربازگیری از میان بچه‌ها اکنون به عنوان جنایت جنگی پذیرفته شده و دیوان کیفری بین‌المللی در لاهه در حال بررسی نخستین مورد آن است.

اتکاء به نیروی نظامی، گفتگوی سیاسی و کاربرد ابزارهای حقوقی، راه‌های مقابله با اعمال خشونت علیه آموزش در سراسر جهان بوده است. دولت تایلند آموزگاران را با نگهبان به مدرسه می‌فرستد و برمی‌گرداند و به آنان تعلیم استفاده از اسلحه می‌دهد تا بتوانند از خود دفاع کنند.

اومالی تصریح کرد: چالش اصلی در کشورهای جنگ‌زده این است که مدارس و دانشگاه‌ها به عنوان مکان امن درنظر گرفته شوند و مانند مکان‌های مذهبی از حملات نظامی مصون بمانند.

کد خبر 36147

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز