همشهری آنلاین: سخنگوی دولت در نشست خبری خود به سئوالاتی در رابطه با آزاد شدن پول‌های بلوکه ایران، فشار بر روحانی برای کناره گیری از انتخابات و همچنین مذاکره نکردن با آمریکا در مورد لغو روادید و دستگیری چند خبرنگاران از سوی وزارت اطلاعات پاسخ گفت.

به گزارش مهر، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری  خود با خبرنگاران با بیان اینکه همه پول‌های بلوکه شده ایران آزاد شده است گفت: آنچه تعهد شده بود برای رفع بلوکه شدن پولها پس از برجام، انجام شده، ولی برخی از وجوه در برخی کشورها مانند هندوستان، مانده است.

وی افزود: مثلا بخشی از پول‌هایمان در هند است و یا در یکی از کشورهای همسایه که مشکلاتی را با برخی از این کشورها در پرداخت معوقات داریم.

نوبخت ادامه داد: یکی از کشورهای همسایه می‌گوید می‌شود به جای پول نقد، کالا بدهیم. بنابراین همه پول‌های بلوکه شده وارد کشور نشده اما آزاد شده است. مگر آنچه که مربوط به مباحث هسته‌ای نبوده است.

سخنگوی دولت در ادامه با اشاره به توفیقات انقلاب اسلامی اظهار داشت: امروز آن کشوری که در دوران جنگ تحمیلی به ما حمله کرد، حاکم آن کشور سرش به کدام دار رفت؟ امروز احترامی که جهان نسبت به مرجعیت دینی، به امام خمینی و رهبر انقلاب دارد، سزای آن اقداماتی است که علیه ما صورت گرفت.

نوبخت افزود: یعنی باید دید که چه اجهاف و ستمی علیه ما شد و امروز نتیجه آن چه شد. بدون آنکه قصد بزرگ نمایی موضوع را داشته باشیم. آیا آنها موفق شدند و یا اینکه امروز ما به عنوان یک قدرت بزرگ در منطقه مطرح هستیم؟

سخنگوی دولت ادامه داد: نشریه نشنال اینترست می گوید که ایران امروز هفتمین قدرت بزرگ جهان است و در منطقه بالاترین نفوذ را دارد. یعنی این را کسانی می گویند که می خواستند از بیخ و بن ریشه انقلاب را بکنند و تهاجم نظامی آنها هم نتیجه اش این شد.

وی گفت: امروز نهایتاً ما پیروز شده ایم و جهان از بسیج و ارتش و سپاه ما واهمه دارد. یعنی یک وحشت و رعبی در دل بزرگترین قدرتهای جهانی افتاده، یعنی از توانمندی های نظامی ما آنها ترس و نگرانی دارند. البته توانمندی های ما تماما دفاعی است.

  • اگر مسئولی برای انتخابات فعال شود از مسئولیت دولتی اش کنار می‌رود

نوبخت در ادامه نشست خبری در مورد انتخاب محمد شریعتمداری به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی روحانی گفت: من این خبر را مانند شما از برخی رسانه ها دریافت کردم اما مطمئن باشید هر اقدامی بخواهیم انجام دهیم در چارچوب قانون خواهد بود.

وی افزود: من این خبر را مانند شما از رسانه ها شنیدم  و از داخل خبری ندارم اما مطمئن باشید که قوانین و مقررات را رعایت می کنیم تا شبهه ای ایجاد نشود.

سخنگوی دولت افزود: یک فضای شفاف و روشنی وجود دارد و نمی توانیم بدون توجه به قانون اقداماتی انجام دهیم که در تضاد با مسئولیتهایمان باشد، لذا تلاشمان این است که تخلف قانونی در هیچ کدام از کارهایمان و همکارانمان صورت نگیرد تا شبهه ای ایجاد نشود.

نوبخت افزود: آقای شریعتمداری یا هر کس دیگری از مجموعه دوستان دولت که بخواهد فعال شود، قبلاً از مسئولیتش برکنار خواهد شد. ما که نمی خواهیم برای رئیسمان مشکل ایجاد کنیم، می خواهیم خیر برسانیم.

  • از هیچ نهادی فشاری به روحانی برای کناره گیری از انتخابات وارد نشده است

وی همچنین در واکنش به این خبر که رئیس جمهور به دلیل فشارهای برخی نهادها ممکن است در انتخابات وارد نشود، گفت: اینها در حد اظهارنظرهای رسانه ای است و از هیچ جایی و هیچ نهادی برای کنار رفتن رئیس جمهور از انتخابات فشاری وارد نشده است. البته عروسی یک جریان های سیاسی مخالف خواهد بود که فضایی ایجاد شود که آقای روحانی به عنوان رئیس جمهور محبوب و معقول در انتخابات شرکت نکند.

سخنگوی دولت افزود: رئیس جمهور آدم با درایت، فهیم و زیرکی برای خدمت به مردم هستند و آدم چنین ظرفیتی داشته باشد و از آن استفاده نکند؟

نوبخت ادامه داد: البته انسان های زیرک در کشور ما زیاد است اما حالا یک شخصی جا افتاده و دارد خدمت می کند و در برابر این دنیایی که همه با پیچیدگی دنبال منافع خود هستند کسانی که مدافع منافع ما باشند و آدم های فهیم و زیرک و باتدبیر باشند به نفع ملت است و انشالله آنچه که خیر نظام است انجام شود.

  • بهره برداری از ۶۲۵ پروژه ناتمام تا پایان دولت

وی همچنین با بیان اینکه تا اردیبهشت ماه ۲۴۶ پروژه نیمه تمام به اتمام رسیده اند گفت: تا پایان دولت از ۶۲۵ پروژه ناتمام بهره برداری خواهد شد.

سخنگوی دولت افزود: این انتظار از دولت وجود دارد که در سفرهای استانی، طرح ها و پروژه های جدیدی را به تصویب برساند اما این امکان برای دولت وجود ندارد و ما مجبوریم طرح ها و پروژه های نیمه کاره را به اتمام برسانیم.

نوبخت گفت: در ابتدای آغاز به کار دولت یازدهم ۲۴۶ طرح ناتمام وجود داشت که دولت بر اساس اولویت، اتمام این طرح ها را در دستور کار خود قرار داد.

وی همچنین در خصوص قطع یارانه ۳ میلیون نفر از خانوارها گفت: وزارت کار طبق دستورالعمل رئیس جمهور موظف است که با احتیاط، خانوارهای پردرآمد را شناسایی و یارانه آنها را قطع کند.

  • یارانه نیازمندان قطع نمی شود

سخنگوی دولت تاکید کرد: یارانه کسانی که نیازمند باشند، در هیچ شرایطی قطع نخواهد شد.

نوبخت همچنین در مورد تخلفات دولت دهم نیز گفت: بعد از روی کارآمدن دولت یازدهم به اقتضائات مسئولیت هایمان به اسناد و مدارکی دست یافتیم و متوجه تخلفاتی شدیم اما با توجه به پایبندی به اخلاقی که مدعی آن هستیم، این تخلفات را افشاء نکردیم. البته اغماض هم نکردیم و اسناد و مدارک را در اختیار دستگاه های نظارتی و قضایی قرار دادیم. چرا که آدم افتاده را نمی زنند.

وی تاکید کرد: گزارش های ما به دستگاه های قضایی بر اساس منافع ملی بوده است و نه سیاسی. لذا این توقع از دستگاه های قضایی وجود دارد که گزارش های لازم را به مردم در این خصوص ارائه دهند.

  • عیدی کارکنان دولت با حقوق بهمن ماه پرداخت می شود

سخنگوی دولت با بیان اینکه دولت قصد دارد همراه با حقوق بهمن ماه، عیدی کارکنان دولت را نیز پرداخت کند، گفت: البته این کار دشوار است و باید پولها جمع شود اما با همکارانم در بانک مرکزی و وزارت اقتصاد در این خصوص توافق کردیم که انشاءالله در انجامش روسفید باشیم.

وی همچنین در خصوص خبرنگاران دستگیرشده توسط وزارت اطلاعات که به ادعای یکی از خبرنگاران مورد ضرب و شتم قرار گرفته اند، گفت:ضرب و شتم هر شهروندی خلاف قانون و مقررات است. حضرت امام در همان زمانی که عده ای مستحق اعدام بودند و در اردوگاه های صالحه محکوم می شدند سفارش می کردند که کوچکترین تعرض و توهین به آنها صورت نگیرد چه برسد به خبرنگار.

  • با آمریکا مذاکره نداشتیم

خبرنگاری درباره دستورات اخیر ترامپ پرسید. نوبخت در جواب گفت: با آمریکا قطعا مذاکره نداشتیم. منافع ملی ما در صدر اهدافمان است. ممکن است درباره جلوگیری از سفر کشتی گیران آمریکایی به کشور ما هم سئوال شود که پس از تعلیق دستورات آنها، ویزای کشتی گیران آمریکایی هم صادر شد.

نوبخت همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه وزارت خارجه در فضاسازی هایی که امروز علیه ایران صورت می گیرد به خصوص توسط آمریکا باید اطلاع رسانی درست و شفافی داشته باشد، گفت: وظیفه همکاران من در دستگاه دیپلماسی این است که بدون از احساسات و آنچه که واقعیت است و منافع ملی را تامین می کند بیان کنند اما بعضی مواقع حقیقت سر آدم را به دار می برد. به عنوان مثال بعد از فاجعه منا و اعدام ناحق شیخ نمر عربستان مورد انتقاد جهانیان قرار گرفت اما در فاصله کوتاهی با یک اقدام نادرست و حمله به سفارت عربستان این انگشت اتهام از سوی عربستان به سوی ایران برگشت لذا در قضیه ترامپ و ترامپیزیم نیز نباید اینگونه شود انگشت اتهامی که امروز به سوی او نشانه رفته است به سمت ایران بازگردد.

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به این سوال که به دلیل بدهی بیمه ها بیمارستان ها بیماران بیمه ای را پذیرش نمی کنند و به آنها خدمات نمی دهند و وزیر بهداشت نیز در این خصوص گفته است که سخنگوی  دولت و وزارت کار باید پاسخگو باشند، توضیح داد: دو مفهوم در عرصه سلامت وجود دارد یکی طرح تحول سلامت که دولت است و امسال ۴ هزار میلیارد تومان تا پایان سال به آن تخصیص داده خواهد شد.

  • مشکلات بیمه سلامت

وی افزود: موضوع بعدی بیمه سلامت است، یک سازمانی است به نام بیمه سلامت ایرانیان در درون وزارت تعاون، علاوه بر آن نیز سازمان تامین اجتماعی نیز سازمان دیگری درون این سازمان است.

نوبخت اظهار كرد: امروز مشکل ما در بیمه سلامت است که دخل و خرج اش با هم جور درنمی آید و دلیل آن این است که دولت به سازمان بیمه سلامت گفته بود به کسانی که بیمار هستند دفترچه بدهید و به جای ۵.۵ میلیون نفر به ۱۱ میلیون دفترچه دادند و در کنار آن نیز تعرفه های پزشکی تغییر کرد که این سازمان بدهکار شد.

سخنگوی دولت ادامه داد: ما برای ۱۰ ماه ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان برای بدهی این سازمان پرداخت کردیم و جدای از آن نیز ۸ هزار میلیارد تومان اوراق برای آن منتشر کردیم که تا امروز حدود ۵ هزار میلیارد تومان از آن ۸ هزار میلیارد تومان به صور مختلف پرداخت شده و سه هزار میلیارد تومان دیگر نیز تا پایان سال پرداخت خواهد شد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر نیز سازمان تامین اجتماعی ۱۲۰ هزار میلیارد تومان از دولت طلب دارد اما اینکه بیمارستان ها بیمارها را پذیرش نکنند و به آنها خدمات ندهند خلاف قانون است.

نوبخت همچنین در خصوص اقدامات دولت برای حادثه منا گفت: همکاران ما در سازمان حج و زیارت و دستگاه دیپلماسی از همه اهرم های ممکن بین ما و کشوری که با او قطع ارتباط داریم، استفاده خواهند کرد.

سخنگوی دولت همچنین در خصوص توان موشکی ایران گفت: ما در عرصه های مختلف تولیدات نظامی در چارچوب حقوق ملی و بین المللی داشته ایم  اما کاری انجام نمی دهیم که مورد دستاویز برخی فرصت طلبان و بهانه جویان قرار گیرد البته قطعا بدخواهان از هر فرصتی استفاده می کنند اما ما کار غیرقانونی انجام نمی دهیم.

  • میزان درآمد دولت از یارانه ها

وی درباره مبلغ یارانه ها نیز گفت: برخی می گویند درآمد یارانه ها نزدیک به ۸۰ هزار میلیارد تومان است ولی تنها ۳۶ هزار میلیارد به مردم پرداخت می شود! این بحث رقابتی انتخاباتی همچنان ادامه خواهد یافت.

نوبخت افزود: من در مجلس در جلسه رسیدگی به کلیات برنامه توضیح دادم آنچه از هدفمندی یارانه ها حاصل می شود، دارای کسورات قانونی مانند مالیات، پرداخت به شرکت نفت، بهسازی و نوسازی خطوط انتقال سوخت است. طبق دستور ریاست مجلس، دیوان محاسبات به خوبی روی این مبالغ نظارت دارد و کل پولی که دریافت می شود و کسورات قانونی آن را مشخص کرده است.

سخنگوی دولت ادامه داد: گزارش دیوان محاسبات اعلام کرد ۳۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان درآمد خاص قانون هدفمندی یارانه است، در حالی که ما ۴۲ هزار میلیارد تومان نقدی و مبالغ بسیاری هم غیرنقدی پرداخت می کنیم. برخی می گویند چرا تمام ۷۰ هزار میلیارد را به مردم نمی دهید! این که بگوییم ۷۰ یا ۸۰ هزار میلیارد تومان درآمد موجود است ولی به مردم داده نمی شود، یا ناشی از بی اطلاعی است یا ناشی از اغراض سیاسی است که احتمالا تا شب انتخابات همچنان طرح خواهد شد.

  • گران بودن نرخ دلار به نفع اقتصاد ملی نیست

سخنگوی دولت درباره نرخ ارز گفت: نرخ دلار از جلسه گذشته ما چند صد تومان پایین آمد و تلاش همه در دولت این است که از قدرت پول ملی صیانت کنیم. این حرف نادرست است که نفع دولت در بالا بودن قیمت دلار است و پول بیشتری به دست می آورد. مطمئن باشید اگر به خاطر این مسئله، درآمدی به خزانه برود، زیانهای بسیار بیشتری به کشور می خورد که اصلا خواست دولت نیست. قطعا گران بودن نرخ دلار به نفع اقتصاد ملی نیست و با وجودی که برخی در مقابل ارزان شدن ارز مقاومت می کنند، دولت قصد دارد پول ملی تقویت شود.

کد خبر 361345

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha