همشهری آنلاین: رییس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح از تحویل نخستین کشتی اقیانوس شناسی با نام کاوشگر خلیج فارس به پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی خبر داد.

کشتی

به گزارش وزارت دفاع، امیر رستگاری افزود: این کشتی اقیانوس شناسی که به دست متخصصان افتخار آفرین سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع طراحی و ساخته شده است به صورت رسمی در مراسمی در بندر عباس به آب انداخته شد و سپس تحویل به پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تحویل شد.

وی با گرامیداشت ایام مبارک دهه فجر اظهار داشت: مدیران و متخصصان زبده و کارآمد وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با الهام از روح بلند و ملکوتی رهبر کبیر انقلاب اسلامی و در اجرای فرامین حکیمانه فرمانده معظم کل قوا برای نخستین بار در کشور موفق شدند، کشتی اقیانوس شناسی با قابلیت و توانمندی بسیار بالا را مطابق با استانداردهای جهانی طراحی و تولید کنند.

او در تشریح ویژگی‌های این کشتی اقیانوس شناسی بیان داشت: کشتی اقیانوس شناسی کاوشگر خلیج فارس با برد عملیاتی 3 هزار مایل دریایی، ماندگاری 40 روز در دریا، سرعت 15 گره دریایی دارای قدرت مانور پذیری بسیار عالی است، سیستم‌های ارتباط ماهواره‌ای، سیستم رانش پیشرفته CPP ، سیستم انتقال داده و سیستم DP در تثبیت دینامیکی کشتی مجهز است.

وی گفت: این شناور همچنین به سه نوع آزمایشگاه و 2 سرد خانه مجهز است و تائیدیه موسسه های معتبر داخلی و خارجی دریافت کرده است و در تحقیقات در زمینه فیزیک دریا، شیمی دریا، زیست شناسی دریا، زمین شناسی، ژئوفیزیک دریا، هواشناسی تخصصی شامل اتمسفر و اقلیم شناسی و نقشه برداری دریا کاربرد دارد.

رستگاری تصریح کرد، این شناور که 85 سامانه مکانیکی، تاسیساتی، تحرک و رانش، برق و الکترونیک، ناوبری و مخابرات در آن تعبیه شده، 150 مرکز صنعتی، پژوهشی، دانشگاهی و دانش بنیان و نیز سازمان‌ها و صنایع مختلف وزارت دفاع با صرف بیش از سیصد هزار ساعت کار و انجام حدود 12 هزار فعالیت اجرایی در ساخت آن نقش داشته‌اند.

ربیس سازمان صنایع دریایی از این پروژه به عنوان یکی از نمادهای برجسته اقتصاد مقاومتی یاد کرد و افزود : اعمال تحریم های دشمنان در این حوزه منجر به خلق این دستاورد مهم ملی گردید.

وی تقویت روحیه خودباوری و خود اتکایی در تلاشگران عرصه علم و صنعت دریایی، بومی سازی فناوری نوین، ایجاد و تقویت شبکه همکاران توانمند در زنجیره ی تامین و ساخت زیر سامانه ها، صرفه جویی ارزی اشتغال زایی و تربیت نیروی انسانی متخصص در طراحی و مهندسی ساخت را از دستاوردهای این پروژه برشمرد.

کد خبر 360954

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha