جمعه ۱۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۱
۰ نفر

تقدیر نرگس آبیار از خالق «ویلایی‌ها»، حضور پررنگ چهره‌ها برای دیدن دومین فیلم وحید جلیلوند، ناامیدی اهالی رسانه و منتقدان از «نگار» و «سوفی و دیوانه» و بالا گرفتن بحث‌های سیاسی پیش و پس از نمایش «ماه‌گرفتگی» از مهم‌ترین اتفاق‌های جشنواره فیلم فجر در چند روز گذشته بود.

ابراهیم حاتمی‌کیا برای دیدن  فیلم«بدون تاریخ، بدون امضا» وحید جلیلوند به برج میلاد آمد.

به گزارش همشهري، در هشتمين سالي كه نبض جشنواره در مركز همايش‌هاي برج ميلاد مي‌زند، مي‌توان ميزان موفقيت يا ناكامي هر فيلم را از واكنش‌هاي خبرنگاران و منتقدان سنجيد؛ اتفاقي كه هر سال پررنگ‌تر از گذشته مي‌شود و انگار به يك قرارداد نانوشته ميان رسانه‌اي‌ها تبديل شده است. اين واكنش‌ها چند مرحله دارد؛ از كف و سوت آغاز مي‌شود، با تشويق‌هاي گاه و بيگاه ادامه مي‌يابد و در پايان به خروج از سالن مي‌انجامد!

اگر ملاك و معيار را همين رفتارها بدانيم، «ماه‌گرفتگي» سيدمسعود اطيابي با روايتي از سال پرماجراي 88 و سوفي و ديوانه مهدي كرم‌پور جزو ناكامان بزرگ جشنواره هستند. نگار رامبد جوان هم بيش و پيش از آنكه موافق جدي داشته باشد، به دل منتقدان ننشست و به‌نظر نمي‌رسد شيرين‌كاري‌هاي عوامل به‌ويژه كارگردان در نشست نقد و بررسي هم تأثيري در رويكرد مخالفان نسبت به نگار داشته باشد. اين فيلم را بيش از همه بايد هديه جوان به همسرش نگار جواهريان بدانيم.

اكران شدن 2فيلم با نام مشابه در فاصله حدود 24ساعت در برج ميلاد، حاشيه‌اي ناخواسته براي جشنواره رقم زد؛ «ماجان» رحمان سيفي‌آزاد عصر سه‌شنبه روي پرده رفت و «آباجان» هاتف عليمرداني شامگاه چهارشنبه و همين باعث شد كارگردان فيلم دوم از شباهت نام ماجان با آباجان گلايه كند. نمايش هر دو فيلم چندان خبرساز نشد و البته برخي منتقدان آنها را در زيرگروه گونه «نكبت» قرار دادند؛ گونه‌اي كه از سال گذشته با «ابد و يك روز» در سينماي ايران پررنگ شده است.

وزير ارشاد روز پنجشنبه به گردهمايي اهالي رسانه آمد و «انزوا» را همراه آنها ديد. محمدرضا عارف هم همراه همسرش به تماشاي «مادري» نشست كه محل وقوع رويدادهاي آن شهر يزد است اما خبرسازترين مهمان‌ها را «بدون تاريخ، بدون امضا» داشت كه براي ديدن فيلم تازه جليلوند تا برج ميلاد آمده بودند. عادل فردوسي‌پور، ابراهيم حاتمي‌كيا، ابوالحسن داوودي و حجت‌الله ايوبي اين فيلم را همراه خبرنگاران و منتقدان ديدند؛ فيلمي كه احسان عليخاني يكي از 2تهيه‌كننده آن است.

با خارج شدن «قاتل اهلي» مسعود كيميايي و «آذر» محمد حمزه‌اي از جمع رقيبان سيمرغ بلورين فيلم برگزيده مردم، تا روز پنجشنبه فيلم‌هاي ويلايي‌ها، «خوب، بد، جلف» پيمان قاسم‌خاني، «سد معبر» محسن قرايي، بدون تاريخ، بدون امضا، «ماجراي نيمروز» محمدحسين مهدويان، «گشت2» سعيد سهيلي، «بيست‌ويك روز بعد» سيدمحمدرضا خردمندان، آباجان و انزوا بدون ترتيب در صدر انتخاب‌هاي مردم قرار گرفته‌اند.

  • تقدير از بانوي راوي حماسه «ويلايي‌ها»

جمعي از خانواده‌هاي شهدا و سرداران دفاع‌مقدس در كنار كارگردان و عوامل «ويلايي‌ها» در سينما فرهنگ به تماشاي اين فيلم نشستند. طوبي عرب‌پويان، همسر شهيد عليرضا نوري به همراه دخترش و مريم اصلان‌بيك، همسر سردار اسماعيل كوثري مهمانان ويژه اين نمايش بودند كه در پايان از منير قيدي، كارگردان ويلايي‌ها تشكر كردند.

داستان اين فيلم براساس خاطرات بانو عرب‌پويان و ديگر همسران سرداران جنگ نوشته شده و ماجراهاي سال65 را در ويلاهاي پشت بيمارستان شهيد كلانتري انديمشك روايت مي‌كند. شايد بيشترين تحسين‌ها در برج ميلاد تا امروز نثار نخستين تجربه كارگرداني منير قيدي شده باشد؛ فيلمسازي كه با ويلايي‌ها پديده جشنواره بوده و به نوعي ياد موفقيت «شيار143» را زنده كرده است. آبيار كه خودش جزو اعضاي هيأت انتخاب بود، پس از نمايش ويلايي‌ها در جشنواره دست به قلم شد و در ستايش از همكار خود يادداشت نوشت. بايد منتظر بمانيم و ببينيم اعضاي هيأت داوران هم با تماشاگران و رسانه‌ها هم‌نظرند يا نه.

کد خبر 360844

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha