مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
۰ نفر

درحالی‌که کشورهای پیشرفته جهان با اعمال سیاست‌های مختلف سعی در کاهش استفاده از خودروی شخصی را در دستور کار خود قرار داده‌اند در ایران اما، این روند معکوس شده و تمایل به استفاده از خودروهای تک‌سرنشین رو به گسترش است.

سردار محمدرضا مهماندار ديروز در همايش ملي آلودگي هوا و صدا در پاسخ به سؤالي مبني بر تخلف برخي از مراكز معاينه‌فني از قوانين صدور برگه، تصريح كرد: پليس مسئول نظارت بر معاينه‌فني نيست و با راه‌اندازي سيستم سيمفا قطع‌يقين تخلفات در اين بخش به صفر رسيده و به همين دليل پليس به اين مسئله ورود‌ نمي‌كند، ضمن آنكه تأكيد مي‌شود فروختن برگه معاينه‌فني جرم تلقي شده و با متخلفان برخورد خواهد شد.

رئيس پليس راهور تهران بزرگ با اشاره به اين نكته كه صنعت خودرو بايد نسبت به توليد استاندارد خودرو توجه بيشتري نشان دهد، گفت: اين مطلب كه گفته مي‌شود هر كه از خودروساز انتقاد كرد معروف شد نه‌تنها درست نيست بلكه بايد توليد‌كنندگان داخلي با افزايش كيفيت، فرصت به‌اصطلاح معروف‌شدن را از منتقدان بگيرند.

مهرداد تقي‌زاده، معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازي نيز با اشاره به مقايسه سرانه خودرو در ايران و آلمان، مناظره‌اي كه ميان وي و مسئولان شهري، پليس راهور و نماينده شوراي شهر اصفهان برگزار شد،اظهار داشت: مطالعات نشان مي‌دهد مشكل ترافيك و به‌دنبال آن آلودگي هوا در كشور ما ناشي از ضريب مالكيت خودرو نيست بلكه ميزان استفاده از خودرو در ايران بالاست.

وي در ادامه سخنان خود، تصريح كرد: بين ميزان افزايش ظرفيت شبكه معابر با ميزان افزايش استفاده از خودروي شخصي پر واضح است كه رابطه مستقيم و تصاعدي وجود دارد به‌نحوي كه اگر ظرفيت معابر با ساخت پروژه‌هاي بزرگراهي جديد 10درصد افزايش پيدا كند، ميزان استفاده از خودروي شخصي 20تا 30درصد افزايش خواهد يافت.

معاون حمل‌ونقل وزير راه‌ و شهرسازي، تأكيد كرد: اگر 10سال پيش اين مسائلي كه به آن اشاره شد مطرح مي‌شد، كسي باور نمي‌كرد اما در شرايط فعلي كه حجم وسيعي از بزرگراه‌ها در تهران ساخته‌شده و معضل ترافيك لاينحل باقي‌مانده، اين گزاره اثبات شده كه ساخت پل، تونل و بزرگراه مشوق و فرش قرمزي براي تردد هرچه بيشتر خودروهاي شخصي است و از ميزان ترافيك و آلودگي نمي‌كاهد.

وي در ادامه بر ضرورت توسعه حمل‌ونقل عمومي كارآمد تأكيد كرد و گفت: سر فاصله قطارهاي مترو و اتوبوس‌ها بايد به حدي كوتاه باشد كه شهروندان براي تردد روزانه هرگز خودروي شخصي را انتخاب نكنند و استفاده از آن به تعطيلات آخر هفته و زمان نياز موكول شود. تقي‌زاده ضمن مقايسه طول شبكه بزرگراهي تهران و لندن، گزاره ديگري در تأييد اين موضوع كه افزايش شبكه بزرگراهي هيچ كمكي به حل ترافيك و آلودگي هوا نمي‌كند، ارائه كرد و گفت: شهر لندن 100كيلومتر اما تهران بيش از 500كيلومتر شبكه بزرگراهي دارد و با اين حال مشكل ترافيك تهران كمتر از لندن نيست.

کد خبر 360750

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha