همشهری آنلاین: قانون منع ورود اتباع هفت کشور مسلمان به آمریکا طی روزهای گذشته حواشی زیادی پیدا کرده است. نویسندگان هم از سرتاسر دنیا به این موضوع واکنش‌ نشان داده‌اند.

ادبیات

«جی.کی رولینگ»، «مارگارت اتوود» و «استفن کینگ» از جمله نویسنده‌هایی هستند که در واکنش به قانون رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر منع ورود مسافران و مهاجران هفت کشور مسلمان به این کشور، مطالبی را در توییتر خود منتشر کرده‌اند.

طبق قانونی که «دونالد ترامپ» وضع کرده تبعه هفت کشور ایران، عراق، سومالی، یمن، سوریه، لیبی و سودان تا سه ماه آینده حق ورود به خاک آمریکا را ندارند و این حتی شامل افرادی که کارت سبز آمریکا را هم دارند، می‌شود.

«جی.کی. رولینگ» نویسنده رمان‌های «هری پاتر» که از زمان نامزد شدن «ترامپ» بارها اعتراض و انتقاد خود را نسبت به او اعلام کرده، این‌بار در توییتر خود نوشت: در دهه ۸۰ که در سازمان عفو بین‌الملل کار می‌کردم، این‌ها داستان‌هایی بود که از سوی زندانیان سیاسی حکومت‌های دیکتاتوری گفته می‌شد.

نویسنده «کرم ابریشم» و «خلأ تصادفی» فردای همان روز نوشته است: چه فایده‌ای دارد اگر فردی کل دنیا را به دست بیاورد و در عوض روحش را ببازد؟

«رولینگ» از زمان انتخاب شدن «ترامپ» به عنوان نامزد حزب جمهوری‌خواه تا برگزیده شدنش به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا، واکنش‌های تندی نسبت به او نشان داده و این مساله باعث شده برخی از کاربران توییتر که او را دنبال می‌کنند، بگویند: «ریاست‌جمهوری آمریکا به یک نویسنده انگلیسی چه ربطی دارد؟» رولینگ در پاسخ به یکی از همین اعتراض‌ها گفته بود: «وقتی مردی این‌قدر ناآگاه و فردی که بازی دادنش آسان است، تا نوک دماغش به کدهای هسته‌ای نزدیک می‌شود، این مساله به همه ربط دارد.»

«تریتا پارسی» نویسنده و تحلیل‌گر سیاسی ایرانی ـ آمریکایی که بنیانگذار و رئیس فعلی «شورای ملی ایرانیان آمریکا» (نایاک) است،‌ نیز توییت کرد: تکرار می‌کنم: دارندگان کارت سبز دستبند زده شدند، شبکه‌های اجتماعی آن‌ها مرور شد و از آن‌ها پرسیده شد نظرشان درباره «ترامپ» چیست.

«طاهره مافی» نویسنده ایرانی ـ آمریکایی رمان «پوست جولیت»: خبرها را می‌خوانم و نمی‌دانم فریاد بکشم یا گریه  کنم. چه بر سر انسانیت ما آمده است؟

«استفن کینگ» جنایی‌نویس مشهور آمریکایی و خالق رمان‌های «رستگاری در شائوشنگ» و «مسیر سبز»: ولگردی  را تصور کنید که در مخزن گاز یک ماشین گران‌قیمت و خوب، شکر می‌ریزد. «ترامپ» همان ولگرد است و آمریکا، ‌آن ماشین.

«صبا طاهر» نویسنده «کهربایی در آتش»: وقتی در روزنامه کار می‌کردم، درباره دیکتاتورهای بسیاری مطلب می‌خواندم. و این، دوستان من، «۱۰۱۱ راه دیکتاتور شدن» است. اوضاع دارد بدتر می‌شود.

«تری مک‌میلان» نویسنده برنده جایزه کتاب آمریکایی: ما همه مهاجر هستیم. بعضی از ما فقط به خاطر این‌که ویزا  داشتیم، این‌جا نیامده‌ایم.

«جان گرین» نویسنده کتاب‌های «بخت پریشان» و «به دنبال آلاسکا»: بلند بگویید. واضح بگویید. این‌جا از پناهندگان استقبال می‌شود.

«ویکتوریا اَویارد» نویسنده و فیلمنامه‌نویس مجموعه «ملکه سرخ»: به خاطر دانشمندان خارجی‌تبار است که پرچم آمریکا روی ماه لعنتی نصب شده، دانشمندانی شبیه همان‌ها که الان دستگیر شده‌اند.  

«آنه رایس» نویسنده رمان‌ «مصاحبه با خون‌آشام»: «ترامپ» مثل یک دیکتاتور فکر و عمل می‌کند. دادگاه‌ها باید از او حساب بخواهند. رسانه‌ها و مردم تا همین‌جا هم مقابل او ایستاده‌اند.

 این نویسنده آمریکایی همچنین نوشته است: همان‌طور که دیوار ایستادگی در برابر قانون منع ورود مسلمانان ساخته می‌شود، اعتبار «ترامپ» به صفر می‌رسد.

«جویس کرول اوتس» نویسنده رمان‌های «بلوند» و «سیاهاب»: اولین رئیس‌جمهور طرفدار کشتی‌کج ما: خودنمایی  بی‌شرمانه، رفتار اجتماعی فاقد شعور، موهای احمقانه، همه چیز برای جلب توجه و امتیاز.

«مارگارت اتوود» نویسنده کانادایی برنده جوایز «بوکر» و «گیلر»: یا پیر شو یا با یک مقام بلندپایه ازدواج کن. :)

«صلاح‌الدین احمد» شاعر و نویسنده آمریکایی رمان‌های علمی ـ تخیلی نیز عکسی از خود در جمع معترضان به  قانون «ترامپ» منتشر کرده و نوشته است: وقتی در میشیگان برای حقوق مهاجران اعتراض می‌کنیم. در این تصویر مردی یک برگه به دست دارد که روی آن نوشته شده: من سردم است اما این‌جا هستم! زنده باد مقاومت.

کد خبر 360602

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha