نشست پیشکسوتان بازار سرمایه با حضور حسین عبده تبریزی و اله‌وردی رجایی‌سلماسی، دبیران کل اسبق بورس اوراق بهادار تهران و علی‌رضا‌عسکری‌مارانی از قدیمی‌ترین مدیران فعال در شرکت‌های بورس با انتشار و اعلام خواسته‌های شرکت‌کنندگان در این نشست به‌کار خود پایان‌داد.

  • تحليل عبده‌تبريزي از آينده بازارها

در اين نشست حسين عبده‌تبريزي كه هم‌اكنون عضو شوراي بورس است، ضمن اعتراف به گسترده‌بودن مشكلات دولت در حوزه اقتصاد، درباره علل وجود ركود در اقتصاد ايران توضيح داد: بخشي از اين احساس ركود واقعي و مربوط به بروز ركود در بخش واقعي اقتصاد است. بخشي هم به حباب‌هاي مالي و قيمتي تشكيل‌شده‌ در دولت قبل ارتباط دارد. دبير كل اسبق بورس تأكيد كرد: روزهاي تلخ بازارسهام در دوران فعلي به بعضي روزهاي شيرين بورس در دولت قبلي و ايجاد حباب‌ قيمت‌ها در آن زمان ارتباط دارد.

عبده‌تبريزي كاهش درآمدهاي نفتي پس از سال 90، كاهش درآمد سرانه و تضعيف بودجه‌ خانوارها و نيز مازاد ساخت واحدهاي مسكوني لوكس و تجاري را ازجمله عوامل واقعي مشكلات كنوني دانست و گفت: خلأ ابزارهاي كنترلي در دولت و قدرت ناكافي دولت در برخي حوزه‌ها از ديگر عوامل اين ماجراست.

به گفته مشاور وزير راه و شهرسازي، حداقل 100ميليارد دلار سرمايه‌ براي واحدهاي اضافه در تهران دچار خواب سرمايه شده‌اند و همين موضوع بانك‌ها را در تله وجوه منجمد شده در مازاد ساخت‌و‌سازهاي كلانشهرها گرفتار كرده است. او تأكيد كرد: تشكيل سرمايه در كشور به‌دليل خروج سرمايه كاهش يافته و به يكي از عوامل خارج نشدن بخش واقعي اقتصاد براي خروج كامل از ركود تبديل شده است.

مشاور وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه بسياري از مشكلات لزوما به بازار سرمايه مربوط نيست و به متغيرهاي محيطي مربوط است، پيش‌بيني كرد: تصور پرش قيمت مسكن در 3سال آينده غيرواقعي است.

  • مشكل بورس از نگاه نخستين دبير كل بورس

اله‌وردي رجايي‌سلماسي، دبيركل اسبق بورس تهران كه 17سال سابقه مديريت بازار سهام را با خود به همراه دارد هم نرخ سود بانكي 20و 22درصدي را يكي از عوامل آزار‌دهنده بازار سرمايه دانست و گفت: اين موضوع سيستم بانكي را برخلاف عرف موجود به رقيب اصلي بازار سهام تبديل كرده است. مديرعامل اسبق بانك سامان قاطعانه نرخ‌هاي سود پرداختي دربانك‌ها را به‌عنوان ريشه مشكلات بورس معرفي كرد و گفت: بانك مركزي بسيار ضعيف عمل كرده و به‌رغم انتشار گزارش‌هاي حسابرسان و در پيش بودن فرصت كافي در آينده، تكاليفي را به بانك‌ها داده است. رجايي‌سلماسي در ادامه پرسيد: مگر مديران بانك‌ها و حسابرس بانك‌ها توسط بانك مركزي تأييد نمي‌شود كه چنين مشكلاتي بروز كرده است؟

  • خواسته‌هاي پيشكسوتان بازار سرمايه

در ادامه اين نشست، پيشكسوتان بازار سرمايه از عزم سازمان بورس در اصلاح نارسايي‌هاي بازار سرمايه تقدير و درعين حال تأكيد كردند: هرچند اين قدم‌ها كاملا مثبت و در راستاي بهبود بازار سرمايه است ولي كافي نيست و اين اراده نبايد كند شود.
پيشكسوتان بازار سرمايه همچنين خواستار اصلاح سريع دستورالعمل بازگشايي نمادها، حل مشكل عرضه‌هاي بي‌حساب برخي نهادها، سر و سامان دادن و اصلاح مقررات مربوط به صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري و صندوق‌هاي بازارگرداني شدند. آنها همچنين بر نظارت مؤثر و دقيق‌تر بر حسابرسان معتمد بورس تأكيد كردند و از برخورد با مديران متخلف شركت‌هاي بورس حمايت كردند. حاضران در اين نشست خواستار نظام‌مند كردن بازار بدهي شدند.

کد خبر 360219

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha