سید محمد فخار: حدود ۲۰۰ساعت پس از فروریختن ساختمان پلاسکو، سرانجام کار آواربرداری این حادثه به پایان رسید.

پلاسکو

 پس از 9روز كار طاقت فرساي آتش‌نشاني شهرداري تهران در بيرون آوردن پيكر مفقودان حادثه، نخاله‌ها و آهن‌آلاتي كه از محل حادثه جمع‌آوري شده به زمين 7هكتاري باغ چالي واقع در خيابان تختي در 5كيلومتري ساختمان پلاسكو منتقل شده تا بار ديگر با همراهي دادستاني و نيروي انتظامي بازبيني شود و هرچيز ارزشمندي كه داخل آنها باشد، كشف و ضبط شود. همچنين پس از پاكسازي كامل و نهايي، كار ديواركشي در محل ساختمان پلاسكو انجام مي‌شود تا روند بازسازي ساختمان پلاسكو از سر گرفته شود.

بدين‌ترتيب در كمتر از 10روز ابعاد فيزيكي اين حادثه عظيم توسط مديريت شهري جمع‌آوري شد و از امروز قرار است ترددها در خيابان جمهوري به حالت اوليه خود بازگردد. اما مهم‌ترين نكته در سرعت دهي به روند جمع‌آوري آوار در بخش مديريت واحد رخ داد؛ نكته‌اي كه سال‌هاست شهرداري تهران بر تحقق آن پافشاري مي‌كند و در اين حادثه تنها گوشه‌اي از آن اجرايي شد. طي 9روز اخير 1700 سرويس كاميون از محل حادثه پلاسكو حدود 20هزار تن نخاله و آوار منتقل شده است. از مجموع سرويس‌هاي منتقل شده، تعداد 350سرويس آهن‌آلات بوده و بقيه سرويس‌ها، بتن و نخاله را براي بررسي انتظامي و قضايي منتقل كرده است.

  • 2گام براي پاسداشت ياد شهدا

مديريت شهري پايتخت براي زنده ماندن ياد و نام شهداي آتش‌نشان با 2موضوع روبه‌روست: نخست بحث پيشنهادي است كه از سوي مجيد قيصري نويسنده معاصر كشورمان در نامه‌اي خطاب به رئيس شوراي شهر تهران مطرح شده و آن ساخت موزه‌اي دائمي از ساختمان پلاسكو و بقاياي آن است. موضوع دوم نيز نصب تنديس شهداي پلاسكو است كه چندي پيش مجتبي عبداللهي معاون شهردار تهران اعلام كرد كه به دستور شهردار تهران، قرار است در محل پلاسكو تنديس‌هاي شهداي اين حادثه نصب شود و طي چند روز آينده فراخواني براي طرح‌هاي پيشنهادي داده خواهد شد.

  • با اصرار، مردم را خارج مي‌كرديم

ديروز يكي از فرماندهان آتش‌نشان حادثه پلاسكو در سخنراني پيش از خطبه‌هاي نمازجمعه تهران اعلام كرد كه اگر از خودگذشتگي آتش‌نشانان نبود، چندصدنفر زير آوار مي‌ماندند. امير مهديان فرمانده جمعي از آتش‌نشانان حادثه پلاسكو عنوان كرد: از مردم و همه نهادهايي كه به ما كمك كردند، تشكر مي‌كنيم. اين حادثه‌اي نبود كه آتش‌نشاني بتواند به تنهايي از پس آن برآيد. ۱۶ شهيد جوان و با تجربه را براي نجات جان مردم در اين حادثه تقديم كرديم. نماينده آتش‌نشان‌ها گفت: حوادث ادامه دارد و اين شغل ماست. زماني كه به نيرو اعلام شد حريق ايجاد شده نخستين نيرو 2دقيقه بعد به محل رسيد و اطفاي حريق را آغاز كرد. متأسفم كه تعداد زيادي شهروند در طبقات ساختمان حضور داشتند و خارج نمي‌شدند.

وي گفت: خود من در طبقات اول تا چهارم چند صد نفر را ديدم،‌ جاي تأسف بود كه مردم از ساختمان خارج نمي‌شدند. مااصرار و برخورد كرديم تا توانستيم آنها را به بيرون هدايت كنيم. اگر جانفشاني آتش‌نشانان نبود شايد 2ساعت قبل از آن ساختمان فرو مي‌ريخت. او گفت: مسئولان محبت كردند براي ما سختي و زيان‌آوري شغل را تصويب كردند.

من به‌عنوان يك مدير، نيروهاي جوان را استخدام مي‌كنم اما تا به سن ۵۰ سال برسد كه مشمول آن قانون شود ۳۰ سال خدمت كرده است. اين قانون هيچ دستاوردي براي ما نداشته است. وي گفت: در صحنه تفحص قبل از اينكه نفرات خود را خارج كنم خودم از پاساژ كويتي‌ها چند شهروند عادي را بيرون آوردم. به همه خانواده‌هاي شهيدان آتش‌نشان مي‌گويم صبور باشيد راه ما ادامه دارد.

  • بدرقه شهدا تا قطعه 50بهشت زهرا

شهداي آتش‌نشان طي مراسمي در هفته جاري تا قطعه 50بهشت زهرا بدرقه مي‌شوند. همچنين درخصوص شهروندان غيراز آتش‌نشان، كليه خدمات دفن بر عهده شهرداري خواهد بود.

کد خبر 360114

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha