رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در تشریح کم‌و‌کیف مدیریت حادثه ساختمان پلاسکو گفت: مرکز عملیات اضطراری (ای‌اوسی) و سامانه فرماندهی حادثه (آی‌سی‌اس) براساس استانداردهای جهانی مدیریت حوادث در همان محل برپا شده و تا پایان عملیات آواربرداری فعال خواهد بود.

تخلیه اجناس از مغازه‌های اطراف پلاسکو

احمد صادقي با اشاره به برخي ابهام‌هاي طرح شده درخصوص تقسيم وظايف و نحوه هماهنگي و مديريت مقابله گفت: مديريت هرحادثه نياز به تشكيل دو ساختار در محل دارد؛ نخست سامانه فرماندهي حادثه كه به‌طور مستقيم از فرمانده ميدان و نيروهاي عملياتي تشكيل شده و با تقسيم كار در صحنه عمليات اجرايي حضور دارند و هر گروه عملياتي فعاليت تخصصي خود را اعم از اطفاي حريق، آواربرداري، امداد و نجات، تأمين نظم و امنيت و پشتيباني نيروهاي حاضر در صحنه انجام مي‌دهند.

گفتني است سامانه فرماندهي حادثه براساس استانداردهاي جهاني از بخش‌هايي چون فرمانده حادثه، 4معاونت عمليات، برنامه‌ريزي، پشتيباني و امور مالي و نيز 4مسئول شامل مسئولان ايمني، روابط عمومي، هماهنگي و فني تشكيل شده است. ساختار دوم، ستاد مديريت بحران يا مركز عمليات اضطراري است كه از نقش ستادي و مديريتي برخوردار است. صادقي در اين رابطه گفت: اين دو ساختار در تمام حوادث بايد در محل حادثه تشكيل شود و بسته به سطوح حادثه و تكثر حادثه، ابعاد و تركيب آن متفاوت است. از همين رو در حادثه ساختمان پلاسكو برخلاف برخي اظهارنظرهاي غيركارشناسي افراد ناآگاه به دانش مديريت بحران، هر دو ساختار بلافاصله در محل حادثه تشكيل شده است. وي تأكيد كرد: با توجه به اينكه محل حادثه كاملا مشخص بوده و صرفا يك نقطه درگير حادثه شده است، ستاد مديريت بحران تهران به‌عنوان پشتيبان فرماندهي حادثه در محل حادثه عمل كرده و برخي به اشتباه گلايه كرده‌اند كه چرا ستاد در محل حادثه تشكيل شده و در ستاد مركزي تشكيل نشده است كه طرح اين موضوع به اين شكل صحيح نبوده و مبناي علمي و اجرايي براساس دانش مديريت بحران ندارد.

جانشين ستاد مديريت بحران تهران همچنين سطح هماهنگي‌ها و همكاري ميان نيروهاي عملياتي حاضر در صحنه و مديران سازمان‌هاي خدمات اضطراري و مديريت شهري را در اين حادثه مطلوب توصيف و تأكيد كرد با توجه به تأكيدات مقامات، نهايت همكاري و هماهنگي ميان دستگاه‌هاي اجرايي در مديريت اين حادثه تحقق يافت.

کد خبر 359877

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha