پنجشنبه ۱۷ آبان ۱۳۸۶ - ۰۵:۲۰
۰ نفر

نگار پدرام: تابستان امسال، تهران شاهد هنرنمایی موسیقی‌دانان سایر استان‌ها بود که هر کدام یک شب فرصت داشتند به معرفی موسیقی خود بپردازند.

 البته اختصاص تنها یک شب به شناساندن موسیقی یک استان کافی به‌نظر نمی‌رسد.

اما همین که این فرصت در اختیار موسیقی دانان استان‌ها قرار گرفت تا توانایی‌های استانشان را نشان دهند، اتفاق قابل تاملی است که امیدواریم ادامه پیدا کند.

با بابک رضایی،  رئیس انجمن موسیقی ایران درباره این شبها گفت و گو کرده‌ایم:

  • طرح برپایی شبهای موسیقی چگونه شکل گرفت؟

از زمانی که سال 86 سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی نامگذاری شد، تصمیم گرفتیم با توجه به این نام، در حوزه موسیقی برنامه‌هایی را اجرا کنیم وگامی در جهت اعتلای موسیقی برداریم.

چون موسیقی تنها زبان مشترک بین همه اقوام ایران است و حتی به نوعی می‌توان آن را زبان بین‌المللی دانست که همه مردم می‌توانند با استفاده از موسیقی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

به هر حال طرح برپایی شبهای موسیقی استان‌ها را به شورای راهبردی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهاد دادیم که پس از موافقت، از تابستان امسال اجرای طرح را آغاز کردیم.

  • تاکنون چند شب موسیقی برگزار شده و چند شب باقی مانده است؟

تا پیش از ماه رمضان گروه‌های موسیقی 20استان به اجرای برنامه پرداختند و 10 استان نیز از 28 مهر کار خود را آغاز کرده‌اند. آخرین شب موسیقی که به آذربایجان غربی اختصاص دارد 19 آبان برگزار می‌شود.

  • گروه‌های موسیقی برای این شبها با چه معیارهایی انتخاب شدند؟

هدف ما این بود که به همه انواع موسیقی که در استان‌ها رایج است توجه شود.

در واقع تنها به موسیقی بومی یک استان نپرداختیم.به همین دلیل گروه‌هایی نیز برای اجرای موسیقی دستگاهی و ردیفی نیز به تهران آمدند و توانایی هایشان را در این زمینه نیز نشان دادند.

البته انتخاب گروه‌ها به عهده اداره ارشاد هر استان بود تا با توجه به شناختی که از موسیقی منطقه خود دارند، عده‌ای را انتخاب کنند و محدودیتی در این زمینه وجود نداشت.

متأسفانه تا پیش از این زمانی که قرار بود نوازندگانی از سایر استان‌ها دعوت شوند، تعدادی از موسیقی دانان تهرانی در قالب گروه کارشناسی تعدادی را انتخاب می‌کردند که دیگر برای همه تکراری شده بود.

این مسئله باعث شده بود که مردم فکر کنند استان‌ها تنها چند نوازنده خوب دارند. در حالی که برپایی این شبها نشان داد که چهره‌های جدید دیگری نیز هستند که تا به حال فرصت حضور پیدا نکرده‌اند.

  • در این برنامه چند نوازنده از استان‌ها برنامه اجرا کردند؟

تا پایان برنامه که با شب موسیقی آذربایجان به پایان می‌رسد، حدود 1000 هنرمند برای اجرای برنامه به تهران آمده‌اند. این تعداد در مقایسه با جشنواره فجر که در هر دوره حداکثر150 نفر شرکت‌کننده دارد، بسیار زیاد است. همچنین خوشبختانه استقبال از برنامه شبهای موسیقی خیلی خوب بود و تاکنون حدود 18 هزار نفر از این کنسرت‌ها دیدن کردند.

  • چه امکاناتی در اختیار گروه‌هایی که در شبهای موسیقی شرکت کرده اند، قرار گرفته است؟

منتخبی از آثار گروه‌هایی که اجرای خوبی داشته‌اند را به دبیرخانه جشنواره موسیقی فجر معرفی می‌کنیم تا بتوانند در این جشنواره نیز حضور داشته باشند.

  • این گروه با چه ملاک‌ها و معیار‌هایی گزینش می‌شوند؟

فیلم این کنسرت‌ها موجود است و همچنین نظر سنجی‌هایی انجام شده و نظرات هنرمندان و مردمی که در این کنسرت‌ها حضور داشته اند، جمع آوری شده است. از طرفی دبیرخانه جشنواره نیز هیات انتخابی دارد که آنها نیز با ملاک‌های خودشان دست به گزینش می‌زنند.

  • تصمیم ندارید این شبها را در سایر استان‌ها هم برگزار کنید ؟

یکی از نتایج برپایی شبهای موسیقی در استان تهران همین بود که باعث شد برخی از استان‌ها از جمله استان فارس با کامل کردن گروه‌های موسیقی خود، جشنواره گروه نوازی موسیقی نواحی و دستگاهی را برگزار کنند.

اما انجمن موسیقی هم تصمیم دارد با اختصاص بخشی از اعتبارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به موسیقی استان‌ها که تاکنون کمتر در حوزه موسیقی صرف شده، رونق بیشتری به موسیقی استان‌ها بدهد.

چون متأسفانه تمام فعالیت‌های موسیقی در تهران متمرکز شده و موسیقی استان‌ها مظلوم مانده است.همچنین یکی دیگر از برنامه‌های انجمن موسیقی،  فعال کردن انجمن‌های موسیقی شهرستان‌هاست.

از سال گذشته تاکنون برای 15 استان احکام جدید راه اندازی انجمن‌های موسیقی ارسال شده تا اعضای هیأت‌مدیره را انتخاب کنند.
از طرفی به زودی سمیناری با حضور اعضای انجمن موسیقی سراسر کشور برگزار خواهد شد تا بین انجمن‌ها و گروه‌های موسیقی استان‌ها تبادل نظر برقرار شود.

البته این برنامه‌ها درصورتی محقق می‌شوند که جزو برنامه‌های مصوب سال 1387وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گیرند.به‌طور قطع سال‌های آینده اجرای این شبها آسان‌تر خواهد بود.

چون امسال بخشی از وقت و هزینه صرف معرفی این برنامه به استان‌ها شد.اما سال بعد هنرمندان علاقه‌مند که تاکنون با کمبود امکانات و مشکلات مواجه بوده‌اند، برپایی این شبها را پیگیری خواهند کرد.

  • قصد ندارید نوار و یا CDاجرای گروه‌های استانی را منتشر کنید؟

با مؤسسه رسانه‌های تصویری صحبت‌هایی داشته‌ایم،  شاید بتوانیم اجرای صحنه‌ای این گروه‌ها را با کمک این مؤسسه منتشر کنیم.چون یکی از برنامه‌های ما همین انتشار آثار هنرمندان شهرستانی است. اما ابتدا باید تالار وحدت فیلم این برنامه‌ها را در اختیارمان قرار دهد و اگر کیفیت ضبط برنامه‌ خوب بود می‌توان منتخبی از آنها را به شکل نوار ویدئویی یا لوح فشرده منتشر کرد.

کد خبر 35981

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز