همشهری آنلاین: محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری و عبدالله عبدالله رئیس اجرائی دولت افغانستان ضمن تجلیل از شخصیت «پیرسید احمد گیلانی» رئیس فقید شورای عالی صلح در مراسم ادای نماز میت آن مرحوم که در کاخ ریاست جمهوری برگزار شد، حضور یافتند.

ادای احترام اشرف غنی و عبدالله به پیکر رئیس فقید شورای عالی صلح افغانستان

به گزارش ایرنا، پیش از اقامه نماز میت که به امامت «عبدالرب رسول سیاف» از رهبران جهادی افغانستان برگزار شد، رئیس جمهوری افغانستان در سخنانی، گیلانی را مصلح معاصر افغانستان دانست و افزود: وی همواره پیام آور اعتدال بود.

«پیرسید احمد گیلانی» رئیس شورای عالی صلح افغانستان شامگاه شنبه بر اثر بیماری در بیمارستان امنیت ملی این کشور در کابل درگذشت.

گیلانی در سال 1311 هجری شمسی در شهرستان «سرخرود» استان ننگرهار در خانواده ای صوفی مسلک به دنیا آمد و از پیروان تصوف طریقت قادریه بود.

وی سال های زیادی از عمر خود را در پاکستان گذرانده بود و در سال 1357 حزب محاذ (جبهه) ملی - اسلامی افغانستان را در پاکستان تاسیس کرد. این حزب سیاسی و نظامی در سال های گذشته یکی از احزاب تاثیرگذار افغانستان به شمار می آمد و یکی از احزاب هفتگانه ائتلاف برضد حضور ارتش سرخ شوروی پیشین در افغانستان بود.

در دهه 1980 به جنگ با نیروهای شوروی در افغانستان پرداختند و یکی از هفت حزب مجاهدین بود که در سال 1985 در شهر پیشاور با یکدیگر برای سرنگونی حکومت کمونیستی افغانستان ائتلاف کردند.

گیلانی از حامیان حکومت حامد کرزی رئیس جمهوری پیشین افغانستان بود و در انتخابات سال 93 نیز از «محمداشرف غنی» در مقابل .«عبدالله عبدالله» حمایت کرد

رئیس جمهوری افغانستان در آئین ادای احترام به پیکر رئیس شورای عالی صلح افغانستان که «حامد کرزی» رئیس جمهوری پیشین این کشور و سفیران سیاسی کشورهای خارجی در کابل حضور داشتند، گفت که گیلانی در سال 1343 در مجلس تدوین قانون اساسی به عنوان یک شخصیت تأثیرگذار و مطرح مشارکت فعال داشت و نزد مردم محبوبیتی خاص داشت.

اشرف غنی افزود: پیرسید بعد از خروج ارتش سرخ از افغانستان، به مثابه یک شخصیت آرام و مهربان و رهبر جهادی، بزرگان و مردم افغانستان را به زندگی مسالمت آمیز، وحدت، اتحاد و آبادانی کشور ترغیب و تشویق و در سال 1377 مجتمع «وحدت برای صلح» را تاسیس کرد.

وی گفت: گیلانی به عنوان رهبر جهادی و شخصیت روحانی و ملی در تنظیم قانون اساسی فعلی، نقش بسزائی ایفا کرد و سال گذشته به عنوان رئیس شورای عالی صلح برگزیده شد و گفت و گوهای صلح با حزب اسلامی به سرپرستی وی با موفقیت به انجام رسید.

اشرف غنی تصریح کرد که وفات وی برای افغانستان یک ضایعه بزرگ است.

پیکر آن مرحوم برای خاکسپاری در زادگاه خود به ننگرهار انتقال داده شد.

کد خبر 359688

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha