چهارشنبه ۱۶ آبان ۱۳۸۶ - ۱۲:۴۱
۰ نفر

طلاق و ازدواج مجدد والدین، زیان‌های ناشی از مصرف دخانیات، الکل، موادمخدر و رفتار‌های نامناسب جنسی، مشکلات فردی و اجتماعی‌ای هستند که در روابط خانوادگی و جامعه تاثیرگذار هستند.

وقتی پدر یا مادر می‌شویم، وظیفه‌مان سنگین می‌شود. عمر ما می‌گذرد و بیشترش صرف فرزندان‌مان می‌شود. ما سعی می‌کنیم بچه‌هایمان را مستقل بار بیاوریم اما آنها بعد از زندگی‌ای که از ما می‌گیرند، باز هم کاملا از ما مستقل نمی‌شوند. همه ما تا حدودی می‌توانیم مستقل از کسانی که به ما عشق می‌ورزند و از ما مراقبت کرده‌اند، زندگی کنیم.

فوذ و باورهای والدین‌مان همیشه تاثیرش را بر رابطه ما و فرزندان‌مان  می‌گذارد. شاید یکی از دلایل آن این باشد که جواب سؤال‌ها و پرسش‌هایی که وقتی کودک بودیم برایمان پیش می‌آمد را از پدر و مادر‌هایمان گرفته‌ایم؛ این یعنی سؤال‌هایی که کودکان مطرح می‌کنند، رفتارهای آنها را در بزرگسالی می‌سازد. سؤالات بچه‌ها پیچیده به نظر می‌آیند اما ما برای سؤالات کودکمان چه جوابی داریم؟

 دکتر اوا سیگلر بعد از 20 سال تحقیق و پژوهش و روان‌درمانگری، در کتابش به نام «به بچه‌ها چه بگوییم؟» می‌خواهد به ما جواب همین سؤال را بدهد که ما واقعا در برابر سؤال‌ها به بچه‌هایمان چه جوابی بدهیم؟ او این سؤال را مطرح می‌کند و با شیوه خودش والدین را با بخش مهمی‌ از وظایفشان آشنا می‌کند تا بتوانند با کودکان خود گفت‌وگوی منطقی‌ای داشته باشند و در نهایت به تفاهم دوجانبه برسند. دکتر سیگلر پیشنهاد می‌دهد که والدین با کودک خود، صریح، صمیمی ‌و واقع‌بینانه به گفت‌وگو بنشینند.

 شاید این راهکارها برای شما جالب نباشد یا با آن هم‌عقیده نباشید اما اینها دقیقا همان راه‌حل‌هایی است که در رابطه و گفت‌وگو با بچه‌ها اهمیت دارند. از ویژگی‌های این کتاب این است که حق انتخاب شما پدر و مادر‌ها را محترم می‌شمارد. شما می‌توانید در میان انواع راه‌حل‌ها پاسخ دلخواه‌تان را انتخاب کنید. این کتاب قرار نیست به شما درست یا نادرست را یاد بدهد؛ فقط می‌خواهد که  شما و بچه‌هایتان بتوانید در کنار هم مسائل را از دریچه دیگری ببینید. دکتر سیگلر خواندن «به بچه‌ها چه بگوییم؟» را به همه پدر‌ها و مادرهایی که مدام در برابر سؤال‌های کودکان‌شان قرار می‌گیرند، توصیه می‌کند. این کتاب 14 فصل دارد و میترا کدخدایان کتاب را زیرنظر دکترمحمدولی سهامی‌، ترجمه و انتشارات مروارید آن را با قیمت 4 هزار تومان منتشر کرده است.

کد خبر 35964

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز