یکشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۱
۰ نفر

نیما دهقان از کارگردانان جوان تئاتر است که در قیاس با هم‌نسل‌های خود نمایش‌های بیشتری در حوزه دفاع‌مقدس روی صحنه برده است.

نمایش

در ميان آثار او شايد چند نمايش مستقيم به مقوله جنگ مي‌پردازند اما در ديگر كارها معمولا ردپايي از جنگ ديده مي‌شود. دهقان در سي و پنجمين جشنواره تئاتر فجر نمايشي با موضوع مهاجرت دارد كه از جنگ و آثار آن مي‌گويد اما اين بار از جنگي كه در خاورميانه وجود دارد. «جادوانگي» كه پيش‌تر در تماشاخانه ايرانشهر اجرا داشته، نماينده ايران در بخش بين‌الملل تئاتر فجر است.

  • ويتريني با نام جشنواره

دهقان درباره حضور خود در تئاتر فجر به خبرنگار همشهري گفت: جشنواره‌هاي تئاتري در تمام دنيا ويتريني از تئاتر آن كشور هستند و اين موضوعي است كه نمي‌توان به آن اشكال وارد كرد. اجراهاي جشنواره تئاتر فجر برايند 10روز كار و فعاليت هنرمندان تئاتر ايران است. بنابراين بايد توجه داشته باشيم كه اين ويترين مجموعه‌اي از معتبرترين اجراها را دربربگيرد نه اجراهاي بي‌كيفيت و سطح پايين كه در خور‌شأن و نام تئاتر ايران نيست.

وي با اشاره به اينكه مشكلي در ويتريني بودن اجراهاي جشنواره وجود ندارد، افزود: بايد در انتخاب آثار تئاتر فجر بسيار هوشمندانه عمل كنيم و سياستگذاران جشنواره بايد در انتخاب آثار بيشتر دقت و بهترين‌ها را معرفي كنند. در سال‌هاي 76تا 82از همان ابتدا تكليف اجراي عمومي آثار راه‌يافته به تئاتر فجر مشخص بود و گروه‌ها مي‌دانستند چه زماني اجرا دارند اما به‌دليل تغيير قوانين، ديگر زمان اجراي عمومي معلوم نيست و البته اين نكته را هم نبايد ناديده گرفت كه برخي گروه‌ها بعد از اجراي عمومي وارد جشنواره مي‌شوند.

  • حضور خوب بين‌الملل

كارگردان نمايش‌هاي «ترن» و «خنكاي ختم خاطره» ادامه داد: در فرايند مستمر تئاتر است كه پويايي و جريان‌سازي در يك اجرا شكل مي‌گيرد و اگر اين روند همچون گذشته اجرايي شود، به‌مراتب بهتر است. تئاتر فجر از معتبرترين نام‌ها در خاورميانه و حتي اروپاست و اگر در اين كشورها نامي از تئاتر ايران به ميان بيايد، قطعا از جشنواره تئاتر فجر ياد مي‌كنند. به همين دليل در بخش بين‌الملل بايد بهترين گروه‌هاي خارجي دعوت شوند.

  • نگاه به جاودانگي

دهقان درباره نمايش جاودانگي هم گفت: اين نمايش ماجراي آدمي را روايت مي‌كند كه زندگي روزمره او تحت‌تأثير فضاي اطراف قرار مي‌گيرد و ناخواسته درگير بحران‌هاي ناشي از جنگ و درگيري در خاورميانه مي‌شود. برخي آدم‌ها در شرايط سخت تصميم به مهاجرت مي‌گيرند و در فضاي رؤيايي خود نمي‌توانند به مقصد برسند. جاودانگي تلاش مي‌كند با زبان بي‌كلامي و با تكنيك بازيگر و ويدئو اين فضاي مهاجرت را نشان بدهد.

  • آغاز يك تور اروپايي

نيما دهقان كه بعد از اجراي عمومي «جاودانگي» نخستين اجراي بين‌المللي آن را در جشنواره هايفست ارمنستان روي صحنه برد، قصد دارد اين نمايش را در ديگر نقاط اروپا هم اجرا كند. از اين رو، با يك شركت قرارداد بست و قرار شد جاودانگي از تير سال آينده به‌مدت 6‌ماه دور اروپا بگردد و براي علاقه‌مندان روي صحنه برود. ضمن اينكه برخي شركت‌هاي خارجي در جشنواره تئاتر فجر درخواست ميزباني از نمايش دهقان را داشته‌اند.

کد خبر 359588

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha