رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت که ۸۱۵هزار هکتار جنگلکاری و توسعه جنگل، اجرای عملیات آبخیزداری در ۱۰میلیون هکتار، یک میلیون و ۲۰۰هزار هکتار عملیات بیابان‌زدایی، ۱۰میلیون هکتار اجرای طرح‌های مرتعداری و ۱۰۰هزار هکتار کشت گیاهان دارویی در طول برنامه ششم توسعه اجرا می‌شود.

عملیات آبخیزداری

مهندس خداكرم جلالي، مديريت جامع حوزه‌هاي آبخيز را براي مقابله با بحران كم‌آبي و خشكسالي يك ضرورت اعلام كرد و گفت كه در نبود مديريت جامع حوزه‌هاي آبخيز و رعايت نكردن مديريت منابع آب طي 15سال اخير يك ميليون هكتار از تالاب‌هاي كشور خشك و به كانون گردو غبار تبديل شده است.

آنطور كه در گزارش مركز اطلاع‌رساني سازمان جنگل‌ها و مراتع آمده است، جلالي با اعلام اينكه ارتقاي فرهنگ عمومي منابع طبيعي و محيط‌زيست سبب كاهش تخريب و تصرف 38درصدي منابع طبيعي در سال‌جاري نسبت به سال گذشته شده است، افزود: بررسي‌ها نشان داده تخريب جنگل به روش كت‌زني (كندن پوست تنه درخت با هدف خشك شدن و بريدن آن) 49درصد و بوته‌كني 19درصد نسبت به سال گذشته كاهش داشته كه اين بيانگر سير نزولي تخريب به‌علت افزايش مشاركت مردمي و فعاليت سازمان‌هاي مردم‌نهاد است.

جلالي، جامع‌نگري در حوزه‌هاي آبخيز و مشاركت مردم در كنار فرهنگ‌سازي‌ و مهار عوامل ناپايداري را 2سياست راهبردي و مهم سازمان جنگل‌ها دانست و گفت: امروز مسئوليت اجتماعي ما بسيار مهم و اساسي است و اگر يك درخت در دور‌ترين نواحي كشور قطع شود، پيامد منفي آن دامنگير همگان خواهد شد و اينگونه نيست كه بگوييم تنها مي‌توانيم گليم خود را از آب بيرون بكشيم. وي با اشاره به اينكه معيشت مردم با منابع طبيعي گره خورده است، خاطرنشان كرد: اگر به مردم حاشيه جنگل‌ها و مراتع سوخت‌رساني نشود و با فقر و بيكاري مقابله نكنيم كماكان شاهد تخريب منابع طبيعي خواهيم بود.

رئيس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري كشور با اشاره به اينكه در كشورهاي مختلف جهان تدابيري براي پيشگيري از نابودي جنگل‌ها انديشيده‌اند، خاطرنشان ساخت: در كشورهاي پيشرفته براي احداث اتوبان و بزرگراه يا عبور لوله‌هاي گاز و آب در منطقه جنگلي، پايه و پل احداث مي‌كنند تا علاوه بر اجراي طرح عمراني، جنگل‌ها آسيب نبينند. وي در بخشي از سخنان خود به اجراي طرح توقف بهره‌برداري از جنگل‌هاي شمال(طرح تنفس جنگل) اشاره كرد و گفت: قرارداد 15شركت بهره‌برداري از جنگل‌هاي شمال فسخ مي‌شود و در گام نخست بهره‌برداري از 145هزار هكتار از جنگل‌ها تعطيل شده است. وي با بيان اينكه سازمان جنگل‌ها مصمم به اجراي طرح تنفس جنگل است، اظهار داشت: طي 3سال همه قراردادهاي بهره‌برداري جنگل‌ها ساماندهي مي‌شود.

کد خبر 359476

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha