سه‌شنبه ۱۵ آبان ۱۳۸۶ - ۱۶:۲۵
۰ نفر

گروه اقتصادی: ادامه افزایش بی‌سابقه قیمت نفت و طلا و رکورد شکنی قیمت‌ها نگرانی در بازار‌های بین‌المللی از سقوط قیمتی پیش‌رو را افزایش داده است.

روز سه‌شنبه 15 آبان به‌دلیل انتشار گزارش‌هایی از کاهش ذخایر نفت آمریکا قیمت نفت‌خام سبک این کشور در بازارهای بین‌المللی افزایش یافت و به 67/95 دلار برای تحویل در ماه آینده میلادی معامله شد.

این درحالی بود که به‌دلیل کاهش تنش‌های سیاسی در ترکیه قیمت نفت روز دوشنبه به کمتر از 94 دلار رسیده بود. نفت برنت دریای شمال نیز دیروز76/91 دلار معامله شد و نسبت به روز قبل 27/1 دلار افزایش یافت.

دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت اوپک نیز اعلام کرد، بهای سبد نفت خام این سازمان شامل ۱۲نوع نفت کشورهای عضو با  ۵۶سنت افزایش به  ۸۸دلار و ۱۳سنت در هر بشکه رسید. 

بازارهای طلا

قیمت طلا نیز دیروز روند افزایشی خود را ادامه داد و به سطح قیمت‌های بی‌سابقه‌ای رسید. هر اونس طلا در بازار نیویورک دیروز حدود 10 دلار افزایش یافت و بیش از 820 دلار معامله شد.

افزایش قیمت طلا در بازارهای بین‌المللی ناشی از 2 عامل کاهش قیمت دلار ناشی از بحران در شبکه بانکی‌ آمریکاست. سقوط قیمت مسکن در آمریکا و بحران پرداخت نشدن وام‌های بانکی از سوی وام‌گیرندگان است.

بحرانی که موجب ورشکستگی سیتی‌گروپ یک بانک مهم این کشور شد. افزایش قیمت نفت و تورم وارداتی ناشی از آن در اقتصاد کشورهای صنعتی نیز تحت‌تأثیر تحولات سیاسی است که از آرام شدن بازار نفت جلوگیری می‌کند.

براساس گزارش‌ها عرضه نفت در ماه گذشته میلادی از سوی منابع مختلف به‌ویژه اوپک افزایش یافته و برخی گزارش‌ها از عرضه مازاد بر سقف تولید اوپک تا بیش از 3 میلیون بشکه خبر می‌دهند.

افزایش قیمت نفت با وجود افزایش عرضه این کالا نشان از تأثیر عوامل غیراقتصادی و خارج از اراده تولید‌کنندگان است. ادامه افزایش بی‌سابقه قیمت طلا و نفت در چند هفته اخیر که اغلب دست‌اندر‌کاران بازار امیدی به ثبات یا کاهش آن در آینده نزدیک ندارند به سرازیرشدن همراه با نگرانی سرمایه‌ها به سوی این بازار‌ها شده است.

این نگرانی ناشی از آن است که روند افزایش قیمت به شکل کنونی انتظار یک سقوط شدید را در‌پی دارد که این انتظار فشار روانی شدیدی را بر معامله‌گران در بازار وارد می‌کند.

ادامه کاهش قیمت دلار در مقابل دیگر ارزهای بین‌المللی و ادامه این سیاست از سوی دست‌اندر‌کاران اقتصاد آمریکا چشم‌انداز روشنی در بازار نفت و طلا ترسیم نمی‌کند.

با وجود این شرایط دست‌اندر‌کاران بازار در انتظار سخنرانی بن برنانکی رئیس بانک مرکزی آمریکا در روز پنج‌شنبه هستند تا گزارش  وی از شرایط جاری اقتصاد آمریکا و چشم‌انداز آن، فشار جاری در بازار را کاهش دهد.

تأثیر بر ‌بازار داخلی

ادامه افزایش قیمت طلا در بازار‌های بین‌المللی در بازار داخلی نیز تأثیر داشت و به افزایش قیمت آن متناسب با قیمت‌های روز منجر شده‌است.

این شرایط داخلی با وجود پرجاذبه بودن برای صاحبان سرمایه به‌دلیل سازمان نیافته بودن بازار طلا در کشور نمی‌تواند بازار امنی برای سرمایه‌گذاران کوچک باشد.

بنابراین با توجه به دخالت دولت و روزانه‌شدن عرضه سکه در بانک کارگشایی نمی‌توان شاهد نوسان‌های شدید در بازار داخلی بود.

با وجود این اما رشد آرام و ثابت طلا تحت‌تأثیر بازار خارجی در کشور ادامه می‌یابد و جلوگیری از آن با عرضه بیش از تقاضای بازار از سوی دولت و تشویق به صادرات طلا یا قاچاق آن منجر می‌شود.

کد خبر 35943

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز