معصومه حیدری پارسا: معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت از تصویب دستورالعملی جدید در ستاد آسیب‌های اجتماعی این وزارتخانه درباره چگونگی حمایت از مادران معتاد و نوزادان‌شان خبر داد.

محمدهادي ايازي، موضوع نوزادان و مادران معتاد را يكي از دغدغه‌هاي جدي حوزه آسيب‌هاي اجتماعي خواند و درباره اقدامات اين معاونت به همشهري گفت:گروهي از جمعيت معتاد كشور، مادران معتاد صاحب فرزند هستند كه اين نوزادان به‌دليل وضعيت مادر، از او تأثير مي‌پذيرند. در نتيجه، بعد از وضع حمل مادر، بايد از نوزاد سم‌زدايي و بعد از آن تحويل مادر شود چرا كه با توجه به اعتياد مادر و اينكه نوزاد از شير او استفاده مي‌كند احتمال اعتياد او وجود دارد.

وي افزود: در واقع ما بايد بتوانيم سم‌زدايي نوزادان، پوشش و حمايت سازمان بهزيستي از آنها و همچنين مادران آنها را به‌طور جدي دنبال كنيم چرا كه اگر قرار باشد به همين ترتيب تحويل مادران معتاد داده شوند، بي‌ترديد در آينده جزو بزهكاران جامعه مي‌شوند.

معاون اجتماعي وزارت بهداشت گفت: مادران معتاد، مبتلا به ايدز و تن فروشان ازجمله گروهي هستند كه هنگام مراجعه به بيمارستان و مطرح شدن مسئله ترك آنها، با مشكل روبه‌رو هستيم. زماني كه فرزند آنها به دنيا مي‌آيد اگر پدر باشد، به وي تحويل داده مي‌شود و با اقداماتي كه سازمان بهزيستي انجام مي‌دهد، مشكلي پيش نمي‌آيد، اما اگر پدرخانواده‌اي وجود نداشته باشد، مشكلات حادتر مي‌شود و بايد فرزند را تحويل بهزيستي دهيم. دكتر ايازي با بيان اينكه مبحث اعتياد همواره در ستاد پيشگيري و كنترل آسيب‌هاي اجتماعي مطرح است، افزود: همچنين در زمينه مادران معتاد و نوزادان‌شان در بيمارستان‌ها با مشكلاتي مواجه بوديم كه در راستاي حل آن دستورالعملي بين معاونت درمان و معاونت بهداشت وزارت بهداشت امضا و به تمام بيمارستان‌هاي كشور ابلاغ شد تا درصورت مشاهده چنين مواردي در بيمارستان با سازمان بهزيستي و قوه قضاييه هماهنگ شود كه اين كار هم انجام شد. به اين ترتيب قرار است بيمارستان‌ها با مراجع قضايي و سازمان بهزيستي در اين رابطه هماهنگي داشته باشند و نوزاد بعد از تولد به بهزيستي تحويل داده شود و مادران نيز به مراكز ترك اعتياد فرستاده مي‌شوند.

البته برخي مؤسسات خيريه مانند مهرآفرين هم كمك‌هاي خوبي در حوزه كمك و درمان مادران معتاد انجام دادند و اين كار در حال پيگيري است. بر اين اساس جشن تولد نخستين دختري كه از مادر معتاد بعد از اين هماهنگي‌ها متولد شد را برگزار كرديم.

معاون اجتماعي وزارت بهداشت همچنين درباره جلسه ستاد آسيب‌هاي اجتماعي كه با محوريت نوزادان تازه متولدشده از مادران معتاد برگزار شد، گفت: در اين جلسه گزارش دانشگاه‌هاي علوم پزشكي تهران، ايران و شهيد بهشتي مطرح شد. همچنين مقرر شد مؤسسه مهرآفرين، با همكاري ساير سازمان‌هاي مردم نهاد با وزارت بهداشت همكاري كنند تا ما بتوانيم اين مادران و نوزادان را در سطح استان‌هايي كه با چنين مشكلي روبه‌رو هستند، تحت پوشش قرار دهيم و با هماهنگي بهزيستي حمايت بيشتري از اين گروه داشته باشيم.

  • ما متولي درمان هستيم

معاون اجتماعي وزارت بهداشت، فعاليت مراجع قضايي و سازمان بهزيستي را در اين موضوع ضروري خواند و ادامه داد: ما متولي درمان هستيم، ولي بايد ديگران نيز در اين بخش كمك كنند تا بتوانيم اين گروه از نوزادان را تحت پوشش قرار دهيم و نسبت به ترك مادران اقدام شود. همچنين بعد از آنكه مادران ترك داده شدند و نوزاد سم‌زدايي شد، اگر از منظر بهزيستي، مادر شرايط تحويل او را داشت به او بازگردانده مي‌شود. در برخي از مواقع، مشاهده شده است كه وقتي نوزاد تحويل اين گروه از مادران مي‌شود، مسائل بسيار حادتري پيدا مي‌كند كه مي‌تواند آثار بسيار سوئي از خود بر جا گذارد.

  • تلاش مي‌كنيم كه نوزاد از مادر جدا نشود

عباس ديلمي‌زاده، مديرعامل مؤسسه تولد دوباره: تعدادي از زنان كارتن‌خواب ما دچار اعتياد هستند و بخشي باردار. اين افراد نياز به سرپناه دارند و بايد به‌گونه‌اي مصرف‌شان قطع شود كه به جنين آسيبي نرسد. ما همه اين كارها را در مركز سيار ويژه زنان آسيب‌ديده انجام مي‌دهيم، اين مركز ٦‌ماه است كه فعاليت مي‌كند و از زنان باردار معتاد بي‌خانمان حمايت مي‌كند. او به نگراني مادران معتاد براي گرفتن نوزادشان اشاره مي‌كند: ما تا جايي كه ممكن است بايد تلاش كنيم كه نوزاد از مادر جدا نشود اما گاهي به اين نتيجه مي‌رسيم كه وجود نوزاد در كنار مادر خطرناك است، از اين‌رو با توجه به دستورالعمل‌هايي كه وجود دارد، نوزاد به بهزيستي منتقل مي‌شود.

کد خبر 359342

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha