جمعه ۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۶
۰ نفر

دکتر محمدحسن مقیسه: پسندی که شهری بسوزد به نار ا گر­چه سرایت بود بر کنار؟

دکتر محمدحسن مقیسه:

حادثه دلخراش است و دردزا، از هر نوعش، با هر شكلش و در هر زمينه و شغلي كه باشد؛ به‌ويژه آنكه نمادش هر روز چون آيينه اي در برابرت قد افراشته­ و تاريخي داشته باشد بيش از نيم قرن، در ذهن با تجربه شهري كهن چون تهران و از لحظه‌هاي شيرين مردمي بگويد كه چقدر ذوق كرده بودند از ديدن نخستين آسمانخراش شهرشان، همان كه 54سال پيش قد كشيد و چقدر خاطره در ذهنشان نشاند؛

خصوصاً آنكه روزي قهرمان ناميراي كشتي شهرشان، جهان  پهلوان تختي، در هنگامه زلزله بوئين­ زهرا از پايش گذشت و مردم به پاس امانتداري او در گلريزاني كه به راه انداخته بود، از پنجره‌هاي اين ساختمان كه در آن روزگاران بلندترين سازه شهر بود، برايش اسكناس به پايين انداختند و.... و بسي از خاطره‌هاي ديگركه ­اكنون نه از آن تاك نشان هست و نه از تاك­­­نشان.

و چه خوب بود كه دفتر اين همه خاطره به خوبي و خوشي ختم مي‌شد اما حالا كه نشاني از آن همه خاطره و خبر خير نيست، ما هستيم و جوانمردي­ هاي آتش­ نشانان جسور و باغيرت كه رزمندگان اين روزهاي صحنه‌هاي خون و خطرند؛ جان‌نثاراني كه فداكاري مي‌كنند تا مردم شهرشان فدايي اين­ ضربت­ هاي ناگهاني و ناپروا­ نشوند و نيز ما هستيم و مردمي كه موقعيت­ شناسند و مهربان، همان ها كه ­بي­درنگ آستين ­هاي همت و ايثار را بالا زدند تا خون خود را نثار هموطناني كنند كه به زخم اين وحشت گرفتار آمده ­اند.

بايد ستود فرزندان فداكار و كاري اين سرزمين را در هنگامه‌هاي هول و هراس و ستايش كرد مردماني را كه از سر عطوفت و مهر و گذشت در انديشه جان­بخشي به همنوعانشان هستند و بزرگ داشت آنهايي را كه هنوز و تا هميشه و تا هر جا و هر وقت پاي كارند تا روزهاي آفتابي آرامش و آبي آسايش در هر صبح و شام بر دامن شهر بنشيند؛ پر بار و پايدار. اينان كيانند؟ بهترين‌­هاي زمانه خود.

  • پژوهشگر حوزه فرهنگ و ادبيات
کد خبر 359332

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha