جمعه ۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۶
۰ نفر

از نخستین لحظه‌های ریزش ساختمان قدیمی پایتخت در تقاطع خیابان‌های فردوسی و جمهوری، دل نازک اهالی هنر داغ آتش‌نشانان را تاب نیاورد و فضای مجازی پر شد از دل‌نوشته‌ها، پوسترها، طرح‌های گرافیکی و شعرهایی که این داغ جانسوز را برای همیشه ماندگار کند.

هنر

به گزارش همشهري، محمدعلي كشاورز، بازيگر پيشكسوت از مهم‌ترين چهره‌هايي بود كه با وجود دست و پنجه نرم كردن با بيماري و كهولت سن، به ميدان آمد و به ياد آتش‌نشان‌هاي قهرمان پايتخت چنين نوشت: آنها را كه مي‌بينم، اميد در جانم جوانه مي‌زند؛ اينكه هنوز آدم‌هايي هستند كه چشم‌شان را روي ناملايمات مي‌بندند و جانشان را در مشت مي‌گيرند و ايثار را مشق مي‌كنند. كاش كسي اسم آتش‌نشان‌ها را به جان‌فشان تغيير دهد...

حبيب رضايي اين چند خط را براي قهرمانان مبارزه با آتش قلمي كرد: نشان، معرف و جايزه آدم‌هايي است كه در جايي از مسير به زندگي ارزشي بيش از زنده بودن بخشيدند. مثل نشان قهرمان‌هاي جنگ، نشان درجه يك دكتري و... حال، تو اين بزرگان و مردان نجيب را ببين كه «آتش» را نشان خود كرده و جان بر دل مي‌گيرند كه من و شما دل و جانمان نسوزد... و همايون شجريان نوشت: درود بر شرافت و جسارت اينان كه جان فدا كردند تا زندگي‌ها زنده بمانند...

كيهان كلهر، امير جعفري، هانيه توسلي، سيدجواد رضويان، حميد گودرزي، ليندا كياني، پيمان معادي، رضا يزداني، مهتاب كرامتي، حميرا رياضي، سيما تيرانداز، حسين پاكدل، ‌رويا ميرعلمي، پوريا پورسرخ، محمود گبرلو، سعيد روستايي، پريناز ايزديار، مريم بوباني، فريبرز عرب‌نيا، شبنم قلي‌خاني، شبنم مقدمي، پانته‌آ بهرام و خيلي‌هاي ديگر متن تسليت منتشر كردند و آزيتا حاجيان، مهران غفوريان، حسين سليماني و چند نفر ديگر به محل حادثه رفتند.

محمدحسين هوشمندي، طراح پوستر فيلم سينمايي «ايستاده در غبار» در يادداشتي بر طرح تازه پوستر خود به ياد آتش‌نشانان نوشت: در روزگاري كه مردانگي به تاراج رفته و جايش را نام و نان گرفته، مردان واقعي اينگونه بي‌سياست دل به آتش مي‌زنند و قدم مي‌گذارند در مسيري بي‌بازگشت. امان از ناله‌هاي مادران در انتظار فرزند و فرزندان منتظر پدر...

چند خواننده جوان ازجمله علي زندوكيلي، حامد زماني و احسان خواجه‌اميري نماهنگ‌هايي به ياد آتش‌نشانان منتشر كردند.
ميلا عرفان‌پور كه خيلي‌ها او را با «از آخر مجلس شهدا را چيدند» مي‌شناسند، اين شعر تازه را سرود: «طلوع ناگهان‌ها زير آوار، غروب قهرمان‌ها زير آوار/ كماكان مي‌تپد با عشق مردم، دل آتش‌نشان‌ها زير آوار» و علي‌محمد مودب در داغ آتش‌نشان‌ها نوشت: «سوختي تا خانه ما را نسوزاند غمي، بر مزارت اشك‌هاي عاشقان فانوس‌هاست/ زيستي در شعله‌ها و پر زدي با شعله‌ها، زندگي با مرگ شرح غيرت ققنوس‌هاست».

سيدحسن رستگار، شاعر جوان هم غزلي سرود با رديف «درد» كه چند بيت آخر آن با اشاره به تعداد آتش‌نشانان مدفون زير آوار ساختمان پنجاه و چند ساله تهران چنين است: «نشد مام وطن آسوده، آرام، رهايش مي‎كند يكدم مگر درد؟/ پدر از اين خبر زانوش لرزيد، پدر جنگيده عمري با كمردرد/ خبرها گفت بيش از 20جانباز، خبرها در كلامي مختصر، درد/ هميشه 20تصوير خوشي داشت، ولي حالا عدد شد ضرب در درد/ مفاتيح‌الجنانم را بياريد، دعا گاهي اثر كرده‌ست بر درد».

  • همراه با جانبازي‌هاي آتش‌نشان‌ها

همزمان شدن آغاز بازپخش سريال «عمليات 125» با حادثه جانسوز تهران از آن حكمت‌هايي است كه عقل از دركش عاجز مي‌ماند. اين روزها كه تمام ايران به عشق قهرمانان خود عزادار است، تماشاي سريال بهروز افخمي شايد بتواند مخاطبان را با گوشه‌اي از درد و رنج آتش‌نشانان در ميدان مبارزه آشنا كند. عمليات125هر روز ساعت 18از شبكه آي‌فيلم روي آنتن مي‌رود و شبكه5 هم فصل سوم عمليات125 و مسابقه «آقاي آتش‌نشان» را از امروز در جدول پخش قرار داده است.

کد خبر 359328

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha