همشهری آنلاین: دوربینی جدید و پیشرفته دریچه‌ای جدید به سوی چگونگی حمله مارها به شکارهایشان در محیط طبیعی را باز کرده‌است.

حمله مار

براساس گزارش ديسكاوري، براي اولين بار دانشمندان دانشگاه كاليفرنيا ريورسايد موفق به ثبت تصاويري با سرعت بالا از حمله يك مار به شكارش در محيط طبيعي شده‌اند. 

در اين فيلم مادون قرمز، يك مار زنگي موهاوي ديده مي‌شود كه به يك موش كانگورويي در صحرايي در نيومكزيكو حمله مي‌كند. مار با سرعت بالا و بدون هشدار قبلي حمله مي‌كند اما موش با يك جهش بدن خود را از دهان مار بيرون كشيده و مانع از ورود سم شكارچي به بدنش مي‌شود.

اين صحنه خيره كننده كه در پژوهشي علمي مورد بررسي قرار گرفته‌است، نقش مهم فناوري در ترجمه دقيق رفتار شكارچيان و شكار در جدال مرگ و زندگي كه ميان آنها در ميگيرد و تلاش آنها براي بقا را براي دانشمندان آشكار مي‌سازد. اين تحقيق بر شيوه‌هايي متمركز شده‌است كه باعث موفقيت شكارچي مي‌شود يا به شكار كمك مي‌كند تا از چنگال مرگ بگريزد.

در زمان حقيقي، مدت زمان حمله مار به موش و فرار موش تنها دو ثانيه طول مي‌كشد،‌اما براي بررسي جزئي‌ترين حركات شكارچي و شكار، اين فيلم با سرعت 5 درصد كندتر از سرعت عادي پخش مي‌شود. براي ثبت اين لحظه محققان مار زنگي را با استفاده از فرستنده‌هاي راديويي رديابي كردخ و دوربين را در نزديكي محل شكار مورد علاقه مار قرار دادند.

پس از نصب چراغ‌هاي مادون قرمز براي نورپردازي صحنه،‌ كنترل محل آغاز شد و با نزديك شدن موش به محل شكار، دوربين‌ها روشن شده و صحنه ضبط شد. پس از چهار بار تلاش در نهايت دانشمندان موفق شدند لحظه حمله مار را ثبت كنند.

کد خبر 358769

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha