مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۰
۰ نفر

عباس ثابتی‌راد: تا سال‌ها تهران فقط چند بزرگراه داشت؛ مدرس، چمران و شیخ فضل‌الله. این سه بزرگراه در روزهای اوج نهضت بزرگراه‌سازی‌ در جهان، در تهران احداث شد.

بزرگراه ها

تا سال‌ها اين سه بزرگراه زينت‌بخش تهران بودند و بقيه شهر را خيابان‌هاي كوچك و بزرگ تشكيل مي‌دادند‌ اما ساخت بزرگراه در تهران در دهه70 مجدد شدت گرفت.

محصول تمام اين اقدامات ساخت 304 كيلومتر بزرگراه در تهران بود‌اما اين رقم نياز تهران را تأمين نمي‌كرد. همانطور كه در طرح جامع فرمانفرماييان كه در سال1347 به تصويب رسيده‌بود، قرار بود تهران صاحب 550كيلومتر بزرگراه شود؛ رقمي حيرت‌آور كه در آن روزهاي تهران يك‌رؤيا به‌نظر مي‌رسيد اما اين روزها ما در آستانه تحقق اين ‌رؤيا هستيم.

معاون فني و عمراني شهرداري تهران با اعلام رشد 80درصدي ساخت بزرگراه و معابر شرياني طي يك دهه گذشته، گفت: در دوره مديريت شهري كنوني تلاش شده است كه ترافيك متمركز شهر را با احداث رينگ‌هاي بزرگراهي در اطراف شهر متعادل‌سازي‌ و توزيع آن‌را مديريت كنيم.عليرضا جاويد‌ اعلام كرد: احداث بزرگراه‌هاي حاشيه‌اي شهر تهران مثل بزرگراه آزادگان، بزرگراه امام علي، پل طبقاتي صدر، شهيد ياسيني، بزرگراه خرازي، بزرگراه زين‌الدين و يادگار امام به اين دليل بود كه براساس پيش‌بيني طرح جامع، اين بزرگراه‌ها در توزيع ترافيك كمك بسياري به شهر كرده‌اند.

تا سال 84 و طي 37سال در حدود 304كيلومتر بزرگراه براي تهران احداث شده بود، اما ساخت بزرگراه‌ از سال84 تاكنون افزايشي چشمگير داشته و بيش از 244كيلومتر بزرگراه تنها در عرض 10سال گذشته ساخته شده است. جاويد با اعلام اينكه تاكنون 90درصد از بزرگراه‌هاي پيش‌بيني‌شده در طرح‌ جامع تهران (فرمانفرماييان) محقق شده است، گفت: مديريت شهري تهران تا شهريور سال96 حدود 5درصد ديگر از بزرگراه‌هاي پيش‌بيني‌شده را احداث خواهد كرد و 5درصد باقيمانده نيز با آغاز مديريت شهري در ابتداي مهرماه و براساس برنامه پنج‌ساله دوم شهرداري تا پايان سال97 به اجرا درخواهد آمد.

  • اولويت تأمين زيرساخت

ساخت بزرگراه‌هاي مختلف در شهرها البته سال‌هاست كه ديگر روش مناسبي براي حل معضل ترافيك نيست. همانطور كه عليرضا جاويد گفت: احداث بيش از 244كيلومتر بزرگراه در تهران طي يك دهه گذشته بيشتر به‌منظور تأمين زيرساخت‌هاي حياتي شهر تهران بود كه در طرح‌هاي مختلف شهري پيش‌بيني شده بود. معاون فني و عمراني شهردار تهران گفت: احداث بزرگراه‌ها به‌معناي كاهش ترافيك نيست؛ چرا كه مولفه مؤثر در ترافيك شهرها، تعداد خودروهاي هر شهر است كه مديريت آنها با شهرداري نيست. توليد و عرضه خودرو تحت سياست نهادهاي ديگر صورت مي‌گيرد و شهرداري در آن دخالتي ندارد.

  • پايان نهضت بزرگراه‌سازي‌

به گفته جاويد، در بسياري از كشورهاي پيشرفته ديگر بزرگراه‌ نمي‌سازند‌ بلكه بيشترين تلاش آنها در مديريت حمل‌ونقل و توزيع عادلانه ترافيك است اما نبايد فراموش كنيم كه تأمين شبكه‌ زيرساختي حمل‌ونقل براي پايتخت به‌عنوان يك اولويت در تمامي طرح‌هاي جامع شهري مشخص شده ‌بود. بنابراين مديريت شهري مجبور به تأمين زيرساخت مورد نياز براساس توصيه‌هاي طرح‌هاي جامع بود و پس از تأمين زيرساخت‌ها، شهرداري‌ تهران مي‌بايست به توزيع ترافيك، شبكه حمل‌ونقل عمومي و بهبود ترافيك توجه كند. وي در ادامه افزود: تا زماني كه حتي يك كيلومتر بزرگراه در طرح‌هاي جامع باقي مانده، همت مديريت شهري بر تكميل تأمين زيرساخت لازم است.

  • 3 اولويت مديريت شهري

عليرضا جاويد با اشاره به اينكه تمامي پروژه‌هاي زيرساختي و عمراني شهر تهران با طرح جامع، تفصيلي و برنامه پنج‌ساله تطابق كامل دارد، گفت: نخستين طرح جامع پايتخت در سال47 مصوب و ابلاغ شد. دومين طرح جامع نيز در سال70 به تصويب رسيد و در همان سال ابلاغ شد. سومين طرح هم در سال1386 مصوب و در سال1387 به شهرداري تهران ابلاغ شد. وي با بيان اينكه در طرح جامع ابلاغي به مديريت شهري تهران 3‌اولويت تعيين شده بود، افزود:

تكميل شبكه جمع‌آوري آب‌هاي سطحي، توسعه و تكميل شبكه فاضلاب و توسعه شبكه بزرگراهي شهري و درون‌شهري در اولويت قرار داشت كه بحمدالله طبق طرح ابلاغي به سرانجام رسيده است. به گفته وي، هم‌اكنون در آستانه تكميل زيرساخت حمل‌ونقل بزرگراهي پايتخت هستيم و با تلاش مديريت شهري تا شهريورماه سال96 شبكه بزرگراهي پايتخت تا 95درصد تكميل خواهد شد.

کد خبر 358588

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha