درگذشت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی آنقدر بزرگ بود که در صدر خبرهای رسانه‌های بزرگ دنیا بنشیند و از سوی بسیاری از شبکه‌های تلویزیونی جهان به‌عنوان خبر فوری روی صفحه تلویزیون حک شود؛ مردی که نه‌تنها در ایران که در بسیاری از کشورهای جهان به‌عنوان چهره‌ای شناخته‌شده و قابل احترام مطرح بود.

هاشمی رفسنجانی

 شامگاه يكشنبه و ديروز، بسياري از روزنامه‌ها، وب‌سايت‌هاي خبري و شبكه‌هاي تلويزيوني جهان، او را سياستمداري «كهنه‌كار» و «ميانه‌رو» توصيف كردند كه در پيروزي انقلاب اسلامي نقش محوري ايفا كرده و در سال‌هاي پس از انقلاب از مؤثرترين بازيگران صحنه سياسي ايران بوده است. درگذشت آيت‌الله رفسنجاني از ديد رسانه‌هاي دنيا، مرگ يكي از مهم‌ترين سياستمداران ايران پس از ارتحال رهبر كبير انقلاب، امام‌خميني(ره) بوده است.در ادامه نگاهي داشته‌ايم به رويكرد رسانه‌هاي دنيا شامل خبرگزاري‌ها، روزنامه‌ها و وب‌سايت‌هاي خبري تحليلي مهم جهان به خبر درگذشت ايشان.

  • خبرگزاري آسوشيتدپرس: ديدگاه‌هاي ميانه‌رويانه هاشمي‌رفسنجاني او را در 3دوره انقلاب، جنگ و دوران پس از جنگ از چالش‌هاي متعدد عبور داد. او در راه‌اندازي برنامه هسته‌اي ايران نقش محوري بازي كرد. آيت‌الله خامنه‌اي، رفسنجاني را «رفيق ديرين و همسنگر و همگام دوران مبارزه» خوانده است. دوران رياست‌جمهوري رفسنجاني در ايران، سرآغاز بسياري از پيشرفت‌هاي اين كشور تلقي مي‌شود.
  • خبرگزاري رويترز: رفسنجاني را يكي از «اركان انقلاب اسلامي» مي‌دانند. سياست‌هاي عمل‌گرايانه او در طول دوران رياست‌جمهوري‌اش در اقتصاد و سياست به تعامل بهتر ايران و غرب منجر شد؛ سياست‌هايي كه براي بسياري از مردم ايران خوشايند بوده است.
  • خبرگزاري فرانسه: هاشمي‌رفسنجاني، رئيس‌جمهور پيشين ايران يكي از چهره‌هاي كليدي در معماري انقلاب اسلامي به شمار مي‌رفت؛ چهره‌اي كه نه‌تنها در انقلاب ايران ايفاي نقش كرد، بلكه پس از پيروزي انقلاب سال57 نيز در شكل‌دهي به ساختار جمهوري اسلامي حضور مؤثر داشت.
  • دويچه‌وله: اكبر هاشمي‌رفسنجاني، رئيس‌جمهور پيشين ايران در 82سالگي درگذشت. او سياستمداري كهنه‌كار، چهره‌اي مؤثر در جمهوري اسلامي و نويسنده‌اي شناخته شده بود. رفسنجاني در سرنگوني حكومت شاه ايران نقش محوري داشت و از دستياران نزديك آيت‌الله روح‌الله‌خميني به شمار مي‌رفت.
  • واشنگتن‌پست: هاشمي‌رفسنجاني يكي از تأثيرگذارترين چهره‌هاي سياسي در ايران و يكي از موتورهاي محركه اصلاحات در اين كشور درگذشت. رفسنجاني يكي از بنيانگذاران انقلاب اسلامي و از دستياران آيت‌الله روح‌الله خميني بود. او در پايه‌گذاري برنامه هسته‌اي ايران نقشي كليدي بازي كرد. رفسنجاني طي ماه‌هاي اخير يعني پس از برجام، بارها براي جلب اعتماد سرمايه‌گذاران خارجي براي ورود به ايران و در حمايت از دولت حسن روحاني سخنراني كرد.
  • نيويورك‌تايمز: آيت‌الله علي‌اكبر هاشمي‌رفسنجاني كه در پيروزي انقلاب اسلامي نقش تعيين‌كننده‌اي داشت، هيچ‌گاه از صحنه سياسي كنار نرفت. حضور رفسنجاني در معادلات سياسي به برقراري مدارا و ديالوگ ميان جناح‌هاي سياسي ايران كمك مي‌كرد. بسياري از تحليلگران معتقدند نمي‌توان براي او جايگزيني در صحنه سياسي ايران متصور بود.
  • گاردين: هاشمي‌رفسنجاني از زمان مبارزات انقلابي آيت‌الله خميني، تا زمان درگذشتش در 82سالگي يكي از اصلي‌ترين بازيگران سياسي در ايران بود. او در دوران حكومت شاه، سال‌هاي زيادي را در زندان به سر برد. هاشمي مرد خطر بود؛ او در مسئوليت‌هاي مختلف در ايران از رياست مجلس تا رياست‌جمهوري، مجلس خبرگان رهبري و مجمع تشخيص مصلحت فردي تأثيرگذار به شمار مي‌رفت.
  • تايم: درگذشت ناگهاني اكبر هاشمي‌رفسنجاني، رئيس‌جمهور سابق ايران، فضاي سياسي اين كشور را به لرزه انداخت. رفسنجاني از نسل نخستين انقلابيون ايران است كه به‌عنوان يكي از مؤثرترين دولتمردان ايراني نيز در قدرت حضور داشت. او يكي از نزديك‌ترين چهره‌ها به آيت‌الله خميني بود. طي 4دهه گذشته رفسنجاني را به‌عنوان نمادي از بنيانگذاران انقلاب اسلامي مي‌شناختند.
  • بي‌بي‌سي: اكبر هاشمي‌رفسنجاني، رئيس‌جمهور پيشين ايران و چهره مؤثر سياست در اين كشور از دهه1980 تاكنون، در 82سالگي درگذشت. رهبر ايران، آيت‌الله خامنه‌اي او را «همگام دوران مبارزه» خوانده كه درگذشتش «سخت و جانكاه» است. رفسنجاني در دوران رياست‌جمهوري‌اش براي اعمال سياست‌هاي پيشرويانه اقتصادي و همچنين توسعه اقتصاد آزاد تلاش‌هاي بسيار كرد. رفسنجاني در فضاي سياسي ايران، چهره‌اي ميانه‌رو به شمار مي‌رفت.
  • سي‌ان‌ان: هاشمي‌رفسنجاني در ايران به‌عنوان چهره‌اي ميانه‌رو شناخته مي‌شود كه در تمامي حلقه‌هاي سياسي مورد احترام بود؛ حتي مخالفانش نيز به او به ديده احترام نگاه مي‌كردند. بسياري معتقدند سياست‌هاي اقتصادي رفسنجاني در آنچه دوران سازندگي در ايران خوانده مي‌شود، در توسعه اقتصادي اين كشور نقش بنيادين داشته است.
  • الجزيره:‌ درگذشت هاشمي‌رفسنجاني، «فقداني بزرگ» براي مقام‌هاي ايران است. رفسنجاني را يكي از اركان انقلاب اسلامي ايران توصيف مي‌كنند. پس از انقلاب نيز او يكي از چهره‌هاي تأثيرگذار ايران بود. اقتصاد ليبرال، تلاش براي تعامل با غرب و تقويت نهادهاي دمكراسي در ايران بخشي از كارنامه او به شمار مي‌رود.
کد خبر 358293

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha