آیت‌الله هاشمی رفسنجانی سیاستمداری که بخش بزرگی از تاریخ انقلاب اسلامی را ساخته بود؛ به قلب تاریخ پیوست.

هاشمی رفسنجانی تشیع جنازه

سياستمداري كه در تمام دوران انقلاب و پس از انقلاب نقشي پررنگ از حضور او ديده مي‌شود، بازمانده‌اي از نسل اول مبارزان عليه نظام ستم‌شاهي بود كه زنداني شد، تبعيد شد، شكنجه شد، ترور شد ولي خم به ابرو نياورد و همراه هميشگي امام و رهبري باقي ماند. شخصيتي بزرگ در تاريخ انقلاب اسلامي كه در بزنگاه‌هاي حساس، با ذكاوت و سياستش براي عبور قطار انقلاب‌ از گردنه‌هاي سخت، امام خميني و حضرت آيت‌الله خامنه‌اي را ياري كرد.

بزرگ‌منشي و صبر جميل او در تحمل منتقدان و زخم‌زبان‌هايي كه در سال‌هاي اخير بر او رفت حتما همان خصلتي بود كه ديروز هر طيفي از منتقد و مخالفش گرفته تا دوست و هوادارش را به حسينيه جماران كشاند تا با وي وداع كنند. شخصيتي بي‌بديل در انقلاب اسلامي كه بار انقلاب را به دوش مي‌گرفت و اگر نبود نقش و صبوري او در مديريت بحران‌هايي مثل انفجار در دفتر نخست‌وزيري، انفجار در دفتر حزب جمهوري اسلامي، جنگ تحميلي، رحلت امام‌خميني‌(ره) دوران پس از جنگ و در توطئه‌هاي پيچيده سال‌هاي اخير، بسا كه بحران به عمق جان انقلاب نفوذ مي‌كرد. ديروز در جماران از شخصيت‌هاي كشوري و لشكري براي وداع با اين مبارز و مجاهد، ‌عالم فقيه و اسلام‌شناس فرهنگ‌پرور گردآمدند.

آيت‌الله ديروز در جماران با يارانش وداع كرد و امروز مهمان امام است. پيكر آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در حرم بنيانگذار كبير انقلاب به خاك سپرده مي‌شود. مراسم تشييع پيكر مرحوم آيت‌الله هاشمي رفسنجاني صبح امروز در دانشگاه تهران برگزار مي‌شود. رهبر معظم انقلاب بر پيكر آيت‌الله هاشمي رفسنجاني نماز اقامه مي‌كنند.

حسن روحاني رئيس‌جمهور كه عصر يكشنبه جزو نخستين نفراتي بود كه خود را به بيمارستان شهداي تجريش رسانده بود تا از حال آيت‌الله باخبر شود صبح ديروز باز جزو نفرات اولي بود كه خود را به حسينيه جماران رساند تا مراسم وداع با پيكر آيت‌الله هاشمي رفسنجاني را به جاي آورد. او در حاشيه مراسم وداع با پيكر آيت‌الله هاشمي رفسنجاني كه در حسينيه جماران انجام شد، در گفت‌وگويي كوتاه با خبرنگاران، با بيان اينكه در طول دوران نهضت اسلامي تا پيروزي انقلاب اسلامي، امور اساسي و بسيار سخت بر دوش اين شخصيت بزرگ و مبارز بود، گفت:

حضرت آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در آن دوران مبارزه رابط بين ايران و نجف و نيز ايران و پاريس بودند و در زمان بازگشت بنيانگذار كبير انقلاب اسلامي، همواره از ياران بسيار نزديك امام‌خميني(ره) به‌شمار مي‌آمدند. روحاني به نقش بي‌نظير و مثال‌زدني آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در انتخاب خلف صالح بنيانگذار كبير انقلاب اسلامي، تنها در كمتر از 24ساعت اشاره كرد و افزود: ايشان در همه مراحل انقلاب‌ و در دوران سازندگي و بازسازي ويراني‌هاي پس از جنگ تحميلي، رشادت‌هاي بي‌نظيري از خود نشان دادند و هيچ‌وقت از صحنه كنار نرفت و مشكلات، ايشان را از مسيرش جدا نكرد‎.

به غير از حسن روحاني رئيس‌جمهور كشورمان ازجمله چهره‌هاي مهمي كه ديروز در مراسم وداع با پيكر آيت‌الله هاشمي رفسنجاني حضور يافت سردار قاسم سليماني فرمانده نيروي قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامي بود. سردار سرلشكر قاسم سليماني ديروز با حضور در منزل آيت‌الله هاشمي رفسنجاني درگذشت وي را به خانواده او تسليت گفت. سردار سرلشكر باقري رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح هم ازجمله شخصيت‌هاي لشكري بود كه ديروز در جماران حضور يافت. وي با بيان اينكه از دوران دفاع‌مقدس خاطراتي با آيت‌الله هاشمي داريم كه با شجاعت تمام براي شناسايي و ابلاغ تدابير تا اهواز نيز رفتند، گفت:ايشان يار و ياور‌ رهبر انقلاب بودند.

آيت‌الله آملي لاريجاني رئيس قوه قضاييه هم ديروز در سخناني، آيت‌الله هاشمي رفسنجاني را مجاهدي خستگي‌ناپذير و شخصيتي مؤثر در فراز و نشيب‌هاي انقلاب توصيف كرد و گفت: ارتحال ناگهاني و تكان‌دهنده ايشان، بيدار باشي براي همه مسئولان است تا خود را براي مسير دشوار و بي‌نهايت پس از مرگ آماده كنند.

اسحاق جهانگيري، ‌علي لاريجاني، جواد ظريف، سردار حسين دهقان، سرلشكر سيدحسن فيروزآبادي، علي ربيعي، محمدرضا نعمت‌زاده، سيدحسن قاضي‌زاده هاشمي، آيت‌الله امامي‌كاشاني، عبدالله نوري، الياس نادران، احمد توكلي، پرويز فتاح، موسوي‌لاري، رضا خاتمي، علي فلاحيان، حميد ميرزاده، حسين فريدون، مصطفي كواكبيان، بهروز نعمتي، غلامرضا كاتب، غلامرضا تاجگردون، محمدرضا تابش و جمعي از نمايندگان مجلس از ديگر چهره‌هايي بودند كه ديروز در حسينيه جماران با پيكر آيت‌الله هاشمي رفسنجاني وداع كردند.

کد خبر 358291

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha