همشهری آنلاین: بیش از سی شبکه تلویزیونی مهم جهان از جمله سی ان ان، بی بی سی، المیادین، العربیه، فرانس ۲۴ و یورونیوز با قطع برنامه‌های عادی خود خبر درگذشت آیت الله رفسنجانی را منتشر و با کارشناسان و تحلیلگران گفتگو کردند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، خبر درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به خبر نخست رسانه‌های مجازی، نوشتاری، دیداری و شنیداری تبدیل شد.

  • بازتاب درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی در جنوب شرق آسیا

رسانه های جنوب شرق آسیا با بازتاب رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی به سابقه فعالیت های او از پیش از انقلاب اسلامی تاکنون، پرداختند.

تارنمای خبری ای.بی.سی استرالیا در خبری نوشت: آقای رفسنجانی یک سیاستمدار پیشرو بود که اغلب در تصمیم‌گیری‌های سیاسی این کشور نقش مهمی ایفا می کرد.

تارنمای نیوزیلند هرالد نیز با انعکاس خبر درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی نوشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز با «رفیق دیرین و همسنگر» خواندن آیت الله هاشمی رفسنجانی درگذشت او را فقدان سخت و جانکاه خواند.

تارنمای فری مالزی تودی نوشت: او از جمله تاثیرگذارترین رهبران بعد از انقلاب اسلامی بود.

روزنامه استار مالزی نیز نوشت: رفسنجانی یک شخصیت تاثیرگذار در ایران بود و ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام که یک نهاد حل کننده چالش های بین مجلس و شورای نگهبان است را بر عهده داشت. وی همچنین در مجلس خبرگان که یک نهاد روحانی که انتخاب رهبر به عنوان تاثیرگذارترین مقام ایرانی را بر عهده دارد نیز عضویت داشت.

شبکه خبر آسیا وابسته به سنگاپور نیز هاشمی را یار دیرین امام و رهبری عنوان کرد و استریت تایمز سنگاپور نیز در گزارشی به فعالیت های سیاسی وی پرداخت.

بانکوک پست تایلند نیز در گزارشی به تلاش های آقای هاشمی در دوران سازندگی اشاره کرده است.

  • بازتاب درگذشت آیت الله رفسنجانی در رسانه‌های جمهوری آذربایجان

خبر درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی در صدر بیشتر رسانه های دیداری و شنیداری جمهوری آذربایجان قرار گرفت.

بیشتر این رسانه ها از جمله آذرتاج خبرگزاری رسمی دولتی جمهوری آذربایجان ،آپا ، فاکت خبر و پایگاه های خبری اسلامین سسی ، ریپورت ، دیرلر ، آزادلیق ، مدیا نیوز ، اسلام آذری ، مائده ، آذ ، انتر آذ ، قفقاز اینفو و دیگر پایگاه های خبری به درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی و علت درگذشت او بر اثر عارضه قلبی اشاره کرده و این خبر را در صدر اخبار رسانه های خود قرار داده اند..

خبرگزاری های برجسته جهان نیز مانند خبرگزاری فرانسه، شین هوا، اسپوتنیک، رویترز، آسوشیتدپرس با انتشار فوری خبر درگذشت آیت الله رفسنجانی به طور مشروح به سوابق انقلابی و مبارزاتی او پرداختند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت: آیت الله هاشمی رفسنجانی باوجود دیدگاه‌های میانه‌رو خود همواره در کنار نظام جمهوری اسلامی ایران باقی ماند.

خبرگزاری فرانسه­،‌ آیت‌الله هاشمی را یکی از مردان کلیدی جمهوری اسلامی خواند و افزود: ­آقای رفسنجانی همکار نزدیک امام خمینی، ­پایه گذار جمهوری اسلامی ایران، ­در سال 1979 بود. او قبل از آن ‌که در سال 1989 رئیس­ جمهور شود، مسئولیت‌های مختلفی را بر عهده داشت.

خبرگزاری ­رویترز، ­آیت الله هاشمی را سیاستمداری بانفوذ توصیف کرد.

فرانس پرس با اشاره به پیام تسلیت مقام معظم رهبری­ به مناسبت درگذشت آیت الله هاشمی نوشت: ­رهبر معظم ایران،‌ هاشمی را «هم‌رزم» خود ­توصیف کردند.همچنین خبر درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی در صدر اخبار شبکه های تلویزیونی روسیه قرار گرفت.

کانال یک تلویزیون روسیه "روسیه 1"، شبکه خبری وستی 24 ، راشاتودی عربی و انگلیسی، و نیز خبرگزاری‌های روسی، ضمن پخش خبر درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی، به انتشار زندگینامه و سوابق مبارزاتی او در تاریخ انقلاب اسلامی پرداختند.

خبرگزاری واع عراق ­خبر تسلیت فواد معصوم، رئیس‌جمهور عراق را به همتای ایرانی خود منتشر کرد و خبرگزاری کویت نیز به پیام تسلیت امیر، ولیعهد و نخست وزیر این کشور به ­رئیس جمهور ایران به این مناسبت اشاره کرد.

خبر درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های ایتالیایی و نيز پاكستان داشت.

کد خبر 358212

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha