یکشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۳
۰ نفر

درحالی‌که نیروهای عراقی در ادامه پیشروی‌های خود در موصل به رودخانه دجله رسیده‌اند، بنعلی ییلدریم، نخست‌وزیر ترکیه روز گذشته در اقدامی معنا‌دار به همراه مسعود بارزانی، رئیس منطقه خودمختار کردستان عراق از جبهه شرق موصل بازدید کرد.

کردستان

گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه نيروهاي عراق به پل چهارم دجله رسيده‌اند و با اين اقدام عملا نيروهاي گروه تروريستي داعش در تله موصل گرفتار شده‌اند. نيروهاي اين گروه تروريستي به‌دنبال پيشروي‌هاي اخير روحيه خود را از دست داده‌اند و با حملاتي از سر نا‌اميدي تلاش دارند كه پل چهارم را كه تنها پل باقيمانده روي دجله است به‌طور كامل تخريب كنند.

رودخانه دجله، شهر موصل را به 2قسمت تقسيم مي‌كند و شدت درگيري‌ها در شرق و شمال اين شهر طي هفته‌هاي گذشته بيشتر بوده است. محله‌هاي شرق موصل برخلاف محله‌هاي تودرتوي غربي، به‌دليل تازه ساخت بودن، خيابان‌هايي عريض‌تر دارد كه كار پيشروي را براي نيروهاي عراقي با امكان عبور خودروهاي زرهي آسان‌تر كرده بود.

با اين پيشروي عملا رفت‌وآمد نيروهاي داعش ميان شرق و غرب موصل امكان‌پذير نيست و اين گروه در مناطق باقيمانده تنها قدرت حركتي ميان شمال و جنوب را دارد. فرماندهي مشترك عمليات موصل اعلام كرده كه نيروهاي عراقي توانسته‌اند منطقه فرقان را تحت كنترل خود در بياورند كه در يك كيلومتري دجله قرار دارد. پس از آن پيشروي‌‌هاي نيروهاي عراق تا نزديكي دجله ادامه پيدا كرد.

داعش طي روزهاي گذشته با افزايش نيروهاي اين گروه در موصل حملات انتحاري خود را در نقاط مختلف عراق افزايش داده‌است. روز گذشته هم انفجار يك خودروي بمبگذاري شده در شرق بغداد كشته شدن حداقل 15نفر و زخمي شدن بيش از 50نفر ديگر را به‌دنبال داشت. اين انفجار در بازار جميله در شهرك شيعه‌نشين صدر صورت گرفت و داعش مسئوليت آن را پذيرفت.

  • سفر نخست‌وزير تركيه به شرق موصل

بنعلي ييلدريم، نخست‌وزير تركيه روز گذشته پس از ديدار با مسعود بارزاني، رئيس منطقه خودمختار كردستان عراق به همراه او از جبهه شرق موصل كه نيروهاي پيشمرگه كرد حضور دارند، بازديد كرد. ييلدريم در نشست خبري مشترك در اربيل گفت: ما و كردستان عراق ديدگاه‌هاي مشتركي درباره رويارويي با تروريسم داريم و در ديدارهايمان درباره افزايش حجم تبادلات تجاري و همكاري بيشتر اقتصادي و تلاش براي ثبات در منطقه گفت‌وگو كرديم.

نخست‌وزير عراق اعلام كرده كه آنكارا، بغداد و اربيل به ديدگاه مشتركي براي مقابله با پ‌ك‌ك رسيده‌اند. ييلدريم شنبه در سفري دو روزه وارد عراق شد و پس از ديدار با رئيس‌جمهور، نخست‌وزير و رئيس پارلمان اين كشور به اربيل سفر كرد. تركيه همواره با وجود اختلاف‌ها با بغداد با منطقه كردستان عراق روابط خوبي داشته است. اين گمانه‌ز‌ني وجود دارد كه نيروهاي پيشمرگه كرد پس از آزادي موصل هم قصد تخليه مناطق تصرف شده را ندارند. تركيه به اين ترتيب مي‌تواند همچنان اهداف خود را در عراق پيگيري كند.

کد خبر 358174

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha