بنعلی ییلدریم، نخست‌وزیر ترکیه برای کاهش تنش‌ها با دولت عراق به بغداد رفته است تا مذاکرات مهمی با مقام‌های ارشد این کشور داشته باشد.

حيدر‌ العبادي، نخست‌وزير عراق روز گذشته و به‌دنبال مذاكرات دوطرف از رسيدن به توافق براي خروج نيروهاي نظامي تركيه از خاك عراق خبر داد. نيروهاي تركيه مدت‌هاست كه در پايگاه بعشيقه در نزديكي موصل مستقر شده‌اند كه اعتراض دولت عراق را به‌خاطر نقض حاكميت اين كشور به‌دنبال داشته است.

خبر توافق براي خروج نيروهاي تركيه را العبادي در بيانيه‌اي تلويزيوني اعلام كرد اما جزئيات بيشتري درباره نحوه و چارچوب زماني خروج نيروهاي تركيه اعلام نشده است. ورود نيروهاي نظامي تركيه به عراق بدون مجوز دولت اين كشور صورت گرفت و تنش‌ها ميان دو طرف را در هفته‌هاي اخير به اوج رساند. براساس اعلام دولت تركيه ثبات منطقه، افزايش همكاري‌هاي 2 كشور و مقابله با گروه‌هاي پ‌ك‌ك، داعش و شبكه گولن از محورهاي اصلي مذاكرات نخست‌وزير تركيه در عراق است. اين در حالي است كه تركيه با استفاده از نيروهاي مورد حمايت خود در گروه موسوم به ارتش آزاد سوريه در تلاش براي تصرف شهر الباب و سپس منبج است.

بنعلي ييلدريم روز گذشته همچنين با رئيس‌جمهور و رئيس پارلمان عراق ديدار كرد و قرار است به اربيل مركز منطقه خودمختار كردستان عراق هم سفر كند. اربيل و آنكارا طي سال‌هاي گذشته رابطه نزديكي با يكديگر داشته‌اند. گفته مي‌شود محور اصلي مذاكرات مقام‌هاي منطقه كردستان و دولت تركيه اقتصادي است. دولت مركزي عراق دل خوشي از معاملات مستقيم تركيه با منطقه خودمختار كردستان ازجمله براي خريد نفت ندارد.

کد خبر 358024

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha