چهارشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۴
۰ نفر

مقام‌های ترکیه که بر حمایت هوایی ائتلاف تحت رهبری آمریکا از عملیات این کشور در سوریه اصرار دارند به‌صورت غیرمستقیم تهدید کرده‌اند که دسترسی واشنگتن به پایگاه اینجرلیک را قطع می‌کنند.

ترکیه

اينجرليك يك پايگاه راهبردي در تركيه است كه آمريكا بخشي از تسليحات هسته‌اي خود را در آن نگهداري مي‌كند و از آن براي عمليات ائتلاف در سوريه استفاده مي‌شود. مولود چاووش‌اوغلو، وزير امور خارجه تركيه روز گذشته با تأكيد بر وجود مشكل «اعتماد به آمريكا» در جمع خبرنگاران گفت: گروهي از وزراي كابينه خواستار لغو مجوز امكان استفاده نيروهاي آمريكايي از پايگاه اينجرليك در جنوب شرق تركيه هستند. او تأكيد كرد كه گروهي از مقام‌هاي تركيه اين سؤال را مطرح كرده‌اند كه بدون داشتن اعتماد به آمريكا چطور دولت اجازه دسترسي به اين پايگاه را به آمريكا مي‌دهد.

فكري ايشيك، وزير دفاع تركيه هم روز گذشته اعلام كرد كه عدم‌حمايت ائتلاف آمريكا از عمليات آنكارا در سوريه، استفاده از پايگاه اينجرليك را زير سؤال برده است. او با اشاره به اين مسئله تأكيد كرد كه كشورهاي متحد تركيه در ناتو يا ائتلاف تشكيل شده عليه داعش تاكنون هيچ حمايتي از عمليات موسوم به سپر فرات در شمال سوريه نكرده‌اند.

دولت تركيه در تلاش براي تصرف شهر الباب در شمال سوريه با كمك گرفتن از نيروهاي گروه موسوم به ارتش آزاد سوريه است. نيروهاي شورشي مورد حمايت تركيه و نيروهاي كرد به‌صورت همزمان با درگيري داخلي خود در حال نبرد با داعش براي بيرون راندن آنها از شهر الباب هستند كه در نزديكي مرز تركيه قرار دارد. تركيه به صراحت اعلام كرده كه تصرف الباب در 30كيلومتري مرزهاي جنوبي اين كشور هدف مهم عمليات آنكارا قبل از خيز براي كنترل منبج است. نيروهاي كرد سوريه پيش از اين توانسته‌اند شهر منبج را از كنترل تروريست‌هاي داعش خارج كنند. تركيه اما قصد دارد با تصرف شهرهاي شمال سوريه منطقه‌اي حائل در عمق 45كيلومتري خاك سوريه و در حاشيه مرزهاي خود ايجاد كند.

رجب طيب‌اردوغان، رئيس‌جمهور تركيه هم روز گذشته با اشاره به اينكه عمليات تصرف الباب به‌زودي به پايان مي‌رسد، تأكيد كرد كه عمليات نظامي تركيه پس از اين شهر براي تصرف منبج و به سمت شهر رقه، پايتخت خودخوانده داعش ادامه پيدا خواهد كرد. اردوغان در اين رابطه گفت: ما در كوتاه‌ترين زمان ممكن نقشه جديدي براي اتمام عمليات الباب در شمال سوريه تهيه كرديم و پس از آن مصمم به پاكسازي مناطق ديگر به‌ويژه منبج از اشغال گروه‌هاي تروريستي هستيم.

  • تلاش آمريكا براي دلجويي

ارتش آزاد سوريه اعلام كرده به‌زودي عمليات گسترده‌اي كه از آن به‌عنوان ضربه نهايي به داعش يادشده را براي تصرف شهر الباب آغاز مي‌كند.با تهديد تركيه، پيتر كوك، سخنگوي وزارت دفاع آمريكا از حمايت كامل واشنگتن از عمليات آنكارا خبر داد و گفت: ما متوجه تلاش نيروهاي مسلح تركيه در سوريه و فداكاري‌شان در الباب هستيم. از تلاشي كه براي مقابله با گروه تروريستي داعش انجام مي‌دهند، هم حمايت مي‌كنيم.

او در ميان خشم مقام‌هاي تركيه اعلام كرد: ما همچنان به گفت‌وگو با دولت تركيه درباره حمايت از عمليات‌هايي كه در منطقه الباب انجام مي‌شود، ادامه مي‌دهيم و با دقت اقدامات خود را عليه داعش هماهنگ مي‌كنيم. ما مي‌خواهيم هر كاري كه مي‌توانيم براي حمايت از تركيه در اين خصوص انجام دهيم.

  • مذاكرات آستانه در 4بهمن

مقام‌هاي تركيه اعلام كرده‌اند كه احتمالا مذاكرات صلح سوريه 23ژانويه (4بهمن) در پايتخت قزاقستان برگزار مي‌شود. گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه در آستانه قرار است گفت‌وگوهاي مستقيم ميان دولت و نمايندگان گروه‌هاي مخالف صورت بگيرد. وزير امور خارجه تركيه اعلام كرده كه براي آماده‌سازي‌ روند برگزاري اين مذاكرات قرار است كارشناسان روسيه در نهم و دهم‌ماه جاري ميلادي مذاكراتي در تركيه داشته باشند.

وزير امور خارجه تركيه اما با اعلام نقض آتش‌بس در سوريه هشدار داده كه اين مسئله مي‌تواند مذاكرات آستانه را دچار مشكل كند و در هاله‌اي از ابهام قرار دهد. افشاي جزئيات جديد از توافق آتش‌بس سوريه نشان مي‌دهد كه تركيه و روسيه به‌عنوان ضمانت‌كنندگان اين توافق و براي نظارت بر نقض‌هاي مربوط به اين آتش‌بس و رعايت آن ايست‌هاي بازرسي در سوريه ايجاد مي‌كنند. براساس اسنادي كه روزنامه حريت به‌دست آورده اين ايست‌هاي بازرسي در مناطق مسكوني در مجاورت خط تماس ميان گروه‌هاي مختلف ايجاد مي‌شوند تا پايبندي گروه‌ها به آتش‌بس را تضمين كنند.

براساس توافق آتش‌بس سوريه، تركيه و روسيه همچنين كميسيون مشتركي را به‌عنوان مهم‌ترين نهاد بررسي تمام شكايت‌ها و مسائل مرتبط با نقض آتش‌بس تشكيل خواهند داد.

  • كشته شدن اعضاي ارشد جبهه النصره

در حمله هوايي صورت گرفته در سوريه حداقل ۲۵عضو گروه تروريستي جبهه‌النصره ازجمله تعدادي از مقام‌هاي ارشد اين گروه كشته‌ شده‌اند. گروه ناظر بر حقوق‌بشر سوريه كه مقر آن در انگليس قرار دارد، اعلام كرده كه معلوم نيست اين حمله را در منطقه روستايي ادلب چه كشوري انجام داده است. جبهه‌النصره اعلام كرده كه اين حمله توسط ائتلاف آمريكا و در زمان برگزاري يك جلسه صورت گرفته است.

کد خبر 357783

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha