طرح تشدید برخورد با لوازم خانگی قاچاق در سطح بازار موجب قاچاق سازمان‌یافته و گسترش فروش اینترنتی این محصولات از طریق فضای مجازی شده است.

نشست خبري ديروز مسئولان وزارت صنعت و دست‌اندركاران توليد و فروش لوازم خانگي به محلي براي اظهارنظرهاي متناقض آنها در زمينه وضعيت بازار، ميزان كاهش ظرفيت توليد و ركود اين واحدهاي صنعتي، گسترش قاچاق سازمان‌يافته و كم و كيف اجراي كارت اعتباري خريد كالاي ايراني تبديل شد.

درحالي‌كه مديركل صنايع فلزي و لوازم خانگي وزارت صنعت، معدن و تجارت كاهش ظرفيت توليد واحدهاي صنعتي اين بخش را امري طبيعي قلمداد و اعلام كرد كه هيچ واحد توليد لوازم خانگي به‌دليل ركود تعطيل نشده است، توليد‌كنندگان حاضر در اين نشست از پيامدهاي منفي و تحميل ركود شش‌ماهه اجراي طرح كارت اعتباري خريد كالاي ايراني بر صنعت لوازم خانگي خبر داده و اعلام كردند كه برخورد با لوازم خانگي قاچاق در سطح عرضه موجب جمع‌شدن لوازم خانگي قاچاق از ويترين مغازه‌ها و راهي‌شدن اين محصولات به انبارها شده كه حداقل دستاورد آن جايگزيني لوازم خانگي توليد داخل يا وارداتي قانوني با محصولات قاچاق در فروشگاه‌هاي سطح شهر بوده است.

عباس هاشمي اذعان كرد كه حجم بالاي واردات قاچاق لوازم خانگي و محدوديت زيرساخت‌هاي كشور براي توسعه صادرات اين محصولات موجب شده تا شرايط فعاليت براي اين صنعت سخت شود اما توليد‌كنندگان تأكيد كردند كه اعلام شكست طرح كارت اعتباري خريد كالاي ايراني در فاصله يك‌ماه بعد از اجراي آن، تحميل ركود شش‌ماهه ناشي از انتظار مشتريان براي خريد لوازم خانگي از طريق اين تسهيلات و در نهايت بي‌كيفيت خواندن لوازم خانگي توليد داخل بزرگ‌ترين ضربه را به اين صنعت زده است.

  • گسترش قاچاق اينترنتي لوازم خانگي

در اين نشست رئيس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي از نبود ركود در واحدهاي توليدي و بازار لوازم خانگي خبر داد و اعلام كرد كه برخي واحدهاي توليدي غيررقابتي تعطيل شده‌اند. محمد طحانپور تأكيد كرد كه گرچه طرح برخورد با لوازم خانگي قاچاق موجب جمع‌شدن اين محصولات از سطح بازار و ورود به انبارها شده اما لوازم خانگي توليد داخل يا واردات به شيوه قانوني جايگزين اين اقلام قاچاق در سطح عرضه شده است.

اما دبير انجمن توليد‌كنندگان لوازم صوتي و تصويري با اشاره به نياز سالانه كشور به 2ميليون دستگاه تلويزيون اعلام كرد: از اين ميزان حدود يك ميليون و 300هزار دستگاه از طريق توليد داخل، 6يا7هزار مورد طبق قانون وارد مي‌شود و حدود 700هزار دستگاه توسط شبكه‌هاي سازمان‌يافته قاچاقچيان در فضاي مجازي از طريق فروش اينترنتي عرضه مي‌شود. به گفته محمد‌رضا شهيدي، قاچاقچيان لوازم خانگي در فضاي مجازي و حتي بهتر از برندهاي رسمي موجود در بازار نسبت به تبليغ و عرضه اين اقلام اقدام مي‌كنند.

کد خبر 357674

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha