یکشنبه ۱۳ آبان ۱۳۸۶ - ۰۹:۳۵
۰ نفر

ناصر قراگزلو: یاوری در 68 سالگی از آینده‌اش می‌گوید: شاید مدیر فنی تیم ملی شوم.

عشق به فوتبال و کارش باعث شده تا یاوری در سن 68 سالگی با نارنجی‌پوشان شیرازی به بهترین نتایج دست یابد. شاید قبل از شروع لیگ کمتر کسی فکر می‌کرد یاوری با برق شیراز به چنین نتایجی برسد.

  •  بازی یک بر صفر باخته را تبدیل به برد 3 بر یک کردید؟

ما با شناخت کافی به آبادان رفته بودیم. تک‌گل نفت دلیلی نیست که آنها در ابتدا از ما سرتر بودند. تمام حملات ما در ابتدا در 6 قدم یا 18 قدم با بی‌دقتی از دست می‌رفت ضمن آنکه گلی که خوردیم، مارتین رائول، دروازه‌بان ما در مسیر نور آفتاب قرار داشت و مسیر توپ بازیکن صنعت نفت را تشخیص نداد.

  • در نیمه دوم چه کار خاصی انجام دادید که منجر به برتری برق شیراز شد؟

تداوم حمله البته با برنامه و با تاکتیک، ما را به رسیدن به یک پیروزی پرگل کمک کرد. در نیمه دوم برای آنها تله گذاشتیم. تیم خودمان را عقب آوردیم چون می‌دانستیم آنها به یک گل در زمین‌شان قناعت نمی‌کنند و وقتی آنها رو به حملات پراکنده آوردند، فضا برای ما باز شد تا 3 گل بزنیم.

  • صنعت نفت در این بازی نسبت به دیدار مقابل فجر چقدر تفاوت داشت؟

نگاه ما به صنعت نفت مربوط به بازی قبلی‌اش نبود. ما بازی نفت را برابر سایپا در آبادان آنالیز کرده بودیم. به دلیل شرایط بازی نفت در خانه، اگر بازی آنها را در شیراز آنالیز می‌کردیم کاملاً راه را اشتباه رفته بودیم

  • در سن 68 سالگی در برق شیراز در پی اثبات چه چیزی هستید؟

کدام انسانی از پیشرفت بدش می‌آید؟ من، عاشق کارم هستم به دلیل همین عشق و علاقه نیز همیشه در حال مطالعه و تحقیق‌ام. برای همین است که هیچ کدام از بازیکنانم خسته نمی‌شوند. تمرین من همیشه مفید و هدفمند است و بازیکنان تیم ما هیچ وقت از تمرین در برق و تمرین با من خسته نمی‌شوند.

  • با برق به قهرمانی هم فکر می‌کنید؟

 در وهله اول به انجام تعهدم نسبت به تیمم فکر می‌کنم. هدف من اواسط جدول است و فعلاً به چیزی جز زندگی با بازیکنان برق فکر نمی‌کنم. به نظر من وقتی فردی 100 تومان در جیبش دارد به اندازه همان پول هزینه می‌کند. با توجه به هزینه برق و داشته‌هایش از لحاظ بازیکن مقام ششم تا دوازدهم لیگ، هدف اصلی من محسوب می‌شود.

  • یاوری پس از سال‌ها فعالیت، هنوز از فوتبال سیراب نشده است؟

 در سن 68 سالگی هنوز از فوتبال سیر نشده‌ام و تا زمانی که مرگ به دنبالم نیاید، کار می‌کنم و به دنبال چیزهای جدید در فوتبال هستم.

  • حتماً شما به دنبال شکستن رکورد سرمربی سالخورده چک یا مربی سابق بولونیا، کارلو ماتزونه هستید؟

 فوتبال و مربیگری سن و سال نمی‌شناسد. من علم‌گرا هستم. علم و تجربه به همراه هم در موفقیت یک مربی مؤثر است اما از دید من، نقش تجربه بالاتر از علم است. یاوری به دنبال ثبت رکورد نیست و فقط به کارش فکر می‌کند. زمانی که صفایی‌فراهانی رئیس فدراسیون بود در جمعی گفت: هر وقت در هر کلاس مربیگری حضور یافتم، یاوری بر روی اولین صندلی نشسته بود. حرف‌های فراهانی ثابت می‌کند من اهل تحقیق، کتاب و مطالعه‌ام.

  •  به روزهای بد و سخت در لیگ هم فکر می‌کنید؟

 هر انسانی باید در موقع خوشی و در اوج خوشبختی هم هوشیار باشد و به روزهای بد و سخت فکر کند.

  •  با تمام ادله‌های‌تان پذیرش این موضوع که شما علم‌گرا هستید، کمی سخت است.

 می‌توانید تحقیق من در زمینه مسائل فوتبالی را از آقایان محصص و مسعود معینی بپرسید. من در سال 73 و 13 سال پیش به کمک یکی از دوستانم در شیراز، زمانی که در برق بودم بازی بازیکنان و تیم‌های حریف را با کامپیوتر آنالیز می‌کردم.

  •  یاوری در هفته دوازدهم به برق ایده‌آل رسیده است؟

 هنوز ضعف‌هایی در برق دیده می‌شود. من هنوز به تیم ایده‌آلم دست نیافته‌ام اما برخلاف تصور برخی باید بگویم برای اینکه گل نخوریم، حمله می‌کنیم.

  •  محمود یاوری که اهل اصفهان است به مربیگری در سپاهان یا ذوب‌آهن هم فکر می‌کند؟

من 12 سال به تناوب مربی سپاهان بودم و حدوداً 4 سال نیز مربی ذوب‌آهن اما باید بگویم سپاهان در قلب من است. من شاگرد مکتب این تیم هستم. در اولین جام تخت‌جمشید نیز سرمربی ذوب‌آهن بودم.

  • کارنامه مربیگری‌تان در تیم‌ملی را چطور می‌بینید؟

درخشان. من به صورت فعال 5 ماه و نیم سرمربی تیم‌ملی بوده‌ام که 6 برد، 22 گل زده و تنها 2 گل خورده حاصل آن بوده است.

  •  به مربیگری در تیم‌ملی هم فکر می‌کنید؟

 فکر نمی‌کنم مدیران کلان در ورزش به استفاده از یاوری در مقطع فعلی فکر کنند. زمانی که پیش از فصل به همراه برق در اردوی آلمان بودیم، رئیس سازمان ورزش نیز اتفاقاً در آلمان و در محل تمرین ما بودند. رئیس سازمان به محض ورود فقط سراغ قلعه‌نویی را گرفت، بنابراین با چنین طرز فکری مشخص است که برای سرمربیگری در تیم ملی به سراغ من نمی‌آیند، البته من منکر توانایی قلعه‌نویی نیستم اما معتقدم تا وقتی تفکرات کلان ورزش این‌گونه است، نوبت به من نمی‌رسد.

  •  در سمت‌های دیگر چطور؟

 زمانی که مهندس فراهانی رئیس فدراسیون بودند در مقطعی کوتاه از من در پست مدیریت فنی استفاده کردند. در آن مقطع من، بلاژویچ را از طریق فردی به نام ساشا به صفایی معرفی کردم و برای فدراسیون توضیح دادم که بلاژویچ برای تیم‌ملی بهترین گزینه است و خوشحالم که آن حرف من جنبه عملی به خود گرفت. به هر حال فکر می‌کنم در فاصله‌ای نه چندان دور، از من در مدیریت فنی تیم‌ملی استفاده خواهد شد.

کد خبر 35763

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز