شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: "پان پان" ‌پیرترین پاندای نر جهان در سن ۳۱ سالگی در چین درگذشت.

پیرترین پاندای جهان درگذشت

پان پان در سال 1985 در قلب طبیعت وحشی ایالت سیچوان، واقع در جنوب غربی چین به دنیا آمد و پس از چند ماه به اسارت گرفته شد.

به گزارش ایرنا، "پان پان" به چینی یعنی "امید" و "پان پان" باغ وحش ایالت سیچوان، هنگام حیات خود به امید کنشگران محیط زیستی چین و جهان تبدیل شده بود که نگران نابودی نسل این نوع خرس بودند.

آماری که پس از مرگ پان پان در روز جمعه (30 دسامبر) منتشر شد، نشان می‌دهد که این خرس، پدر یک چهارم پانداهایی است که در باغ‌وحش‌های سراسر جهان به دنیا آمده‌اند. حدود 130 پاندا از نسل پان پان است.

بنا به گزارش نهاد محیط‌زیستی WWF در طبیعت کم‌تر از 2 هزار پاندا زندگی می‌کنند. کارشناسان می‌گویند که از تعداد این خرس‌های بزرگ در طبیعت هر سال کاسته می‌شود. دلیل این امر عدم تمایل پانداها به برقراری ارتباط جنسی است. دانشمندان می‌کوشند با تکثیر نسل پانداها در اسارت، از نابودی نوع خرس‌های بزرگ جلوگیری کنند. هر چند به این منظور از روش‌هایی مانند لقاح مصنوعی هم استفاده می‌شود، با این‌ حال نتیجه مطلوب به دلیل این که خرس‌های ماده تنها 3 روز در سال آمادهی جفت‌گیری هستند، به ‌دست نمی‌آید.

پانداها در طبیعت تا 20 سال به‌طور آزاد زندگی می‌کنند. طول عمر آن‌ها در اسارت بیش‌تر است. "بازی"، مسن‌ترین پاندای ماده جهان، در حال حاضر 36 سال دارد. "یا یا" تا اکتبر سال جاری میلادی، مسن‌ترین خرس ماده‌ جهان بود. او در 38 سالگی به دلیل آن که به بیماری مهلکی مبتلا شده بود، در اثر تزریق دارو درگذشت.

کد خبر 357234

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha